97 360 läst · 406 svar
97k läst
406 svar
Katter har vår tomt till toalett
Stämmer det?DMOL skrev:
I frågan om föreskrifter för katthållning konstaterar Läns-
styrelsen att det i kommunens föreskrifter (01FS 1996:104) om
allmänna lokala ordningsföreskrifter för Sollentuna kommun
finns bestämmelser om bl. a. koppeltvång för hundar på allmän
plats och förbud mot att ha hund på vissa platser (några bad-
platser m. m.). Något formellt hinder mot liknande bestämmelser
beträffande katter torde inte finnas. Länsstyrelsen kan dock
inte tvinga kommunen att anta sådana lokala föreskrifter.
Medlem
· Västra Götaland
· 372 inlägg
Jag gillar katter!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 470 inlägg
Katter är ett trevligt inslag på landet. I stan finns det mest bara bilar som skiter ut avgaser. Då föredrar jag lite kattskit i rabatterna.
Hej.
Baksidan av trådgården har en tät tuja häck, och många kattbesök.
Ett ståltrådsnät (1meter högt) med maskstorlek 5x10 cm delade jag på längden så det blev 10cm långa "spett"
Trasslade in dem i häcken och körde ner dessa i backen, kompostgaller som grindar.
Kattorna hoppar inte över men grävt sig under några gånger. Förstärkte förankringen med några tältpinnar.
"Låset" på grindarba behövs i över och underkant.
Nu har tomten varit kattfri sen augusti trotts en stor fågelmatning och en bra katt toa i grönsakslandet.
Fyra st ljud skrämma var bortkastade pengar.
Baksidan av trådgården har en tät tuja häck, och många kattbesök.
Ett ståltrådsnät (1meter högt) med maskstorlek 5x10 cm delade jag på längden så det blev 10cm långa "spett"
Trasslade in dem i häcken och körde ner dessa i backen, kompostgaller som grindar.
Kattorna hoppar inte över men grävt sig under några gånger. Förstärkte förankringen med några tältpinnar.
"Låset" på grindarba behövs i över och underkant.
Nu har tomten varit kattfri sen augusti trotts en stor fågelmatning och en bra katt toa i grönsakslandet.
Fyra st ljud skrämma var bortkastade pengar.
Fast koppeltvång skulle väl innebära samma sak som försök till att förhindra katter från att röra sig fritt? Tror inte det är möjligt utan att lagen ändras...MagHam skrev:
Har du hund kan du ju rasta den på kattägarens gräsmatta. 😉
Nej, för hundar finns det ju lagstiftning.MagHam skrev:
Uppenbarligen har det prövats dock sedan föregående dom, vilket stämmer bra överens med det jag skrev. Det ser ut att behövas ny lagstiftning.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=4215806
Jag ser det som en stor fördel att ha grannarnas katter på tomten. Så pass att jag byggde en spång över bäcken så katterna på andra sidan kunde utvidga sina revir.
Vi har fri tillgång till kattjänster utan kostnad tack vare dem....... Alla hyggliga kattor och frassar är välkomna och vi bjuder gärna på alla möss och sorkar vi har så långt lagret räcker
Litet pisslukt är ett billigt pris att betala för kattjänsterna.
Å andra sidan finns det enstaka frassar som skaffar sig ovanan att pissa på allt. Klättrar upp på saker i folks uthus och låter pisset rinna överallt och till slut stinker hela gården som en värre pissbalja.
Där går gränsen...... Han man en sådan pissfrass skall man ta sitt ansvar och avliva den...... och skulle en sådan frass hålla till på vår tomt finns det en risk att den skulle bli överkörd...... av misstag....
Vi har fri tillgång till kattjänster utan kostnad tack vare dem....... Alla hyggliga kattor och frassar är välkomna och vi bjuder gärna på alla möss och sorkar vi har så långt lagret räcker
Litet pisslukt är ett billigt pris att betala för kattjänsterna.
Å andra sidan finns det enstaka frassar som skaffar sig ovanan att pissa på allt. Klättrar upp på saker i folks uthus och låter pisset rinna överallt och till slut stinker hela gården som en värre pissbalja.
Där går gränsen...... Han man en sådan pissfrass skall man ta sitt ansvar och avliva den...... och skulle en sådan frass hålla till på vår tomt finns det en risk att den skulle bli överkörd...... av misstag....
Jag har för mig att kattor inte gillar ättikslukten, så man kan pröva att spraya ättikssprit där katten brukar göra sina behov. Sedan finns det andra medel också, förstås. Urine off och Piss off
https://vetzoo.se/urine-off-cat-spr...jvhQqg1dlDkmTqrnLHRfq1z4gMzfEp_ICfhoCp0_w_wcB
Hoppas du får bort beteendet, kattkiss luktar inget vidare.
https://vetzoo.se/urine-off-cat-spr...jvhQqg1dlDkmTqrnLHRfq1z4gMzfEp_ICfhoCp0_w_wcB
Hoppas du får bort beteendet, kattkiss luktar inget vidare.