Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ta det lite lugnt i dina jämförelser nu ma-bor.

En katt som skiter i min rabatt kan jämföras med en full människa som pinkar eller skiter i min rabatt, inteligensen ligger troligtvis på samma nivå. Du kan däremot inte jämföra katter som gör ifrån sig med idioter som förgiftar hav eller inte har omdömme att fimpa på rätt ställe.

Varför anmäla dem som gör något åt problemet? Varför inte anmäla de slapphänta ägarna av så kallade HUS-djur som ändå får gå fritt och göra ifrån sig varsomhelst? Är de husdjur kan de skita och pinka i det egna huset, inte i grannarnas rabatter och grannbarnens sandlådor.

Men man kan väl ringa kommunens skyddsjägare. Har den inte halsband så är den lovligt byte, eller?

Och självklart är det ägarens ansvar att se till att ens djur sköter sig. Det kan väl aldrig bli grannanrnas ansvar att skydda sig från katten? :o

Håller till fullo med co i att man inte kan jämföra hund och katt!! Har själv en av var och hunden har vi aldrig kopplad utan han är ensam ute på tomten hela dagarna utan några som helst problem. Han stannar vid tomtgränsen för att jag har lärt honom det. Katten däremot... han kommer på inkallning OM HAN SJÄLV HAR LUST, annars går han dit han vill...
Det jag har gjort är att jag har gått omkring till mina grannar, visat upp katten och talat om för dem att det här är vår katt, är det så att han stör eller förstör så är det fritt fram att ta till de åtgärde ni anser nödvändiga för att bli av med honom, förutom att ta livet av honom. I de fallen vill jag först bli informerad om att det är så illa så kanske vi kan komma fram till en lösning....
Ingen har änsålänge klagat på honom så jag hoppas han sköter sig!!

Jag tror att jakträttsinnehavaren har rätt att avliva katter som kan antas vara övergivna eller förvildade, eller nått sånt...  ...men jag anser att ALLA villaägare borde ha den rätten...

Självklart skulle det kunna bli lite farligt för omgivningen om stans alla husägare började skjuta skarpt med hagelbössan, men en ordentlig rävsax borde man ju få lägga ut iallafall...  :)

Här har vi en ansvarstagande kattägare. All heder till dig Kajjenne!

Kajjenne skrev:
Håller till fullo med co i att man inte kan jämföra hund och katt!! Har själv en av var och hunden har vi aldrig kopplad utan han är ensam ute på tomten hela dagarna utan några som helst problem. Han stannar vid tomtgränsen för att jag har lärt honom det. Katten däremot... han kommer på inkallning OM HAN SJÄLV HAR LUST, annars går han dit han vill...
Det jag har gjort är att jag har gått omkring till mina grannar, visat upp katten och talat om för dem att det här är vår katt, är det så att han stör eller förstör så är det fritt fram att ta till de åtgärde ni anser nödvändiga för att bli av med honom, förutom att ta livet av honom. I de fallen vill jag först bli informerad om att det är så illa så kanske vi kan komma fram till en lösning....
Ingen har änsålänge klagat på honom så jag hoppas han sköter sig!!

Tack! :D

Ett djurvänligt sätt att få katten, i varje fall om det är en hankatt, att hålla sig hemma är att införskaffa en flaska med Valeriansyra. Denna tömmer man ut hemma hos katten, tex invid en husvägg.

Katten kommer nu att tillbringa i stort sett all sin tid vid denna Valeriansyrafläck. Den behöver inte heller känna sig ensam, majoriteten av traktens alla hankatter kommer att hålla den sällskap. För att fördriva tiden så tävlar de om vem som kan jama högst och längst.

Jag skulle iallafall blanda kylarglykol i kattmat som jag placerar ut. KATTEN KOMMER ALDRIG TILLBAKS, MED BETONING PÅ ALDRIG... ;) ;)

Den som skjuter paintball på min katt, eller förgiftar den, kommer aldrig göra det igen. Med betoning på ALDRIG...

För att katten aldrig kommer att ursätta sig för en sådan situation igen? ;)

drx skrev:
[quote author=Robert_Maria link=1142066503/0#4 date=1142434013]En paintballpistol kan också ha en bra verkan. Katten blir avskräckt och ägarna ser att den är infärgad. Det kankse får ägarna att förstå att katten är där den INTE ska vara och håller den inne istället.

Detta kanske ska tas som en sista utväg, efter vatten har testats och kattens ägare kontaktats.

En mer "odjursvänlig" variant kan vara att fånga katt-kräket och sätta en lapp på halsbandet adresserad till kattens ägare. Skriva vänligt men bestämt att man inte uppskattar att katten skiter och pinkar på ens tomt.
Paintball lösningen funkar kanon, efter 3 st katter blivit neonfärgade med ca 15 boll var så visade sig inte hemma hos mina föräldrar längre.

Behöver inte säga att jag hatar katter va ? ;)[/quote]

Det där är djurplågeri, djurplågeri är ett brott som faller under allmänt åtal.

Dessvärre går det inte att fälla kattägare för ansvarslöshet. Skulle det vara möjligt skulle det säkert inte inträffa lika många incidenter mellan katter och diverse projektiler.

Det är ytterst tråkigt när straff bara kan utdelas åt ett håll samtidigt som situationen utnyttjas av den ostraffbara sidan.

Efter att ha läst de obehgliga inläggen i den här tråden är jag väldigt glad att jag bor på landet tillsammans med en massa kattälskande kattägande grannar! Om man hatar djur så mycket som vissa i den här tråden gör kanske man borde överväga terapi, kan det bero på att man blev övergiven som barn och har valt att lägga all sin bitterhet på djuren i världen?

Generalliseringarna haglar tätt må jag säga.

Bara för att man starkt ogillar att andras katter har den egna tomten som toalett så har man precis blivit utnämnd till allmän djurhatare.

Jo jag tackar jag. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.