54 715 läst ·
92 svar
55k läst
92 svar
Katt som tror att han äger våran tomt!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag hade problem med katter som urtättade sina behov i mina rabatter, sedan några år lägger jag mitt rosklipp på rabatterna, så nu har jag inte sett några katter på flera år, vad det kan komma sig...
Jag har även kompletterat med att lägga stenar på en del ställen närmast husväggen, där gräset var dåligt.
Jag har även kompletterat med att lägga stenar på en del ställen närmast husväggen, där gräset var dåligt.
Var drar ni gränsen om vad som är acceptabelt? Är fågelskit ok? Igelkottsbajs? Mullvadshögar? Myrbon? Daggmaskhögar?
Vill ni bo i en ostkupa med total kontroll på vad som får finnas på er lilla plätt i världen så se till att glasa in den då förbövelen. Gör ni det bra och har en stor trädgård så kanske ni slipper all kontakt med yttervärlden... Annars så får man väl inse att tomtgränser är ett mänskligt påfund som inte förstås av alla invånare i ert lilla kvarter.
Ett annat alternativ är ju att flytta till lägenhet utan balkong, ,då slipper man också besök av de flesta fyrbeningar, om inte råttorna kommer upp ur toaletten förstås.
Jag är ingen rabiat kattägare som hävdar katters oinskränkta rätt, men vad jag inte förstår är den innerliga ilska som riktas mot detta lilla djur. Herregud, var glad att någon kommer och hälsar på och uppskattar era rabatter! Om ni får plocka lite kattskit är väl inte det ett sånt jävla problem, eller? Ni behöver ju inte gnugga ansiktet i det... I ett lite större perspektiv så känns det väl ganska löjligt att jaga upp sig så på en sådan sak.
/Kalle
p.s.
Jag vill inte ge mig in på detaljer på vad jag hade gjort med den människa som med berått mod och antagligen innerlig glädje skjutit min katt 15 ggr med ett paintballgevär, men jag kan säga med fullständig övertygelse att den personen hade fått mottaga samma behandling. Och nu menar jag kilo för kilo. 15 kulor på en 5 kilos katt? Ja räkna ut själv vad ni hade fått smaka på.
Ojsan, nu gick jag ju in på detaljer...
Vill ni bo i en ostkupa med total kontroll på vad som får finnas på er lilla plätt i världen så se till att glasa in den då förbövelen. Gör ni det bra och har en stor trädgård så kanske ni slipper all kontakt med yttervärlden... Annars så får man väl inse att tomtgränser är ett mänskligt påfund som inte förstås av alla invånare i ert lilla kvarter.
Ett annat alternativ är ju att flytta till lägenhet utan balkong, ,då slipper man också besök av de flesta fyrbeningar, om inte råttorna kommer upp ur toaletten förstås.
Jag är ingen rabiat kattägare som hävdar katters oinskränkta rätt, men vad jag inte förstår är den innerliga ilska som riktas mot detta lilla djur. Herregud, var glad att någon kommer och hälsar på och uppskattar era rabatter! Om ni får plocka lite kattskit är väl inte det ett sånt jävla problem, eller? Ni behöver ju inte gnugga ansiktet i det... I ett lite större perspektiv så känns det väl ganska löjligt att jaga upp sig så på en sådan sak.
/Kalle
p.s.
Jag vill inte ge mig in på detaljer på vad jag hade gjort med den människa som med berått mod och antagligen innerlig glädje skjutit min katt 15 ggr med ett paintballgevär, men jag kan säga med fullständig övertygelse att den personen hade fått mottaga samma behandling. Och nu menar jag kilo för kilo. 15 kulor på en 5 kilos katt? Ja räkna ut själv vad ni hade fått smaka på.
Ojsan, nu gick jag ju in på detaljer...
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Ja men se där, denna tråd har vaknat igen, kul. Detta är ju en fråga som aldrig kommer att dö, inte så länge inte katt älskare vaknar upp från den falska myt som de har om att katter måste ha sin frihet.
Först och främst så måste man fastslå att katter är HUSDJUR, som sådana måste de och främst deras ägare underkasta sig enkla regler. Lite vett och etikett helt enkelt. I Söderköping har bygg och miljönämden tagit ett modigt beslut och infört ett riktlinjer för katter och kattägare. Vi skriver om detta sunda beslut på vår blogg.
Det är ju inte mer än rätt att alla husdjur som vistas utomhus sorterar under samma regelverk. Skulle hundar få gå fritt skulle det ta hus i helvete kan jag tro. En hundägare som inte plockar upp sin hunds fekalier vid grannens brevlåda är svartmålad för alltid. Varför kan det inte vara samma sak för kattägare? Ska det vara OK för dem att bara släppa ut sina husdjur vind för våg? Ska det vara accepterat att husdjuren gör ifrån sig i rabatter i grannskapet utan att ägaren får ta reda på det?
Först och främst så måste man fastslå att katter är HUSDJUR, som sådana måste de och främst deras ägare underkasta sig enkla regler. Lite vett och etikett helt enkelt. I Söderköping har bygg och miljönämden tagit ett modigt beslut och infört ett riktlinjer för katter och kattägare. Vi skriver om detta sunda beslut på vår blogg.
Det är ju inte mer än rätt att alla husdjur som vistas utomhus sorterar under samma regelverk. Skulle hundar få gå fritt skulle det ta hus i helvete kan jag tro. En hundägare som inte plockar upp sin hunds fekalier vid grannens brevlåda är svartmålad för alltid. Varför kan det inte vara samma sak för kattägare? Ska det vara OK för dem att bara släppa ut sina husdjur vind för våg? Ska det vara accepterat att husdjuren gör ifrån sig i rabatter i grannskapet utan att ägaren får ta reda på det?
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Är de verkligen ägarlösa har din kommun en skyddsjägare som hjälper till med vilda djur som är till besvär. Ring kommunen är mitt tips.
Är icke husägare så jag har inte det problemet men när jag var liten grabb så gjorde grannens katt ifrån sig i sandlådan och under vårt trädäck. Det både luktade och såg illa ut + hände regelbundet. Vad är det som är svårt att förstå för kattägarna där? Klart att man vill slippa ett sånt störningsmoment.
Så besväret är egentligen inte själva djuret utan att någon indirekt har tillåtit sitt djur att vistas på er tomt. Kanske man skulle kunna anmäla djurägarna för anstiftan till hemfridsbrott. 
Vad jag är ute efter är bara att de besvärade ska ta ut sin frustration där den hör hemma och inte på en oskyldig kattstackare.
Jag tycker även, som Hemmakatten påpekade, att vi ska försöka hålla en seriös diskussion utan påhopp. Så om jag förolämpade någon med mina hot om retaliation så ber jag om ursäkt, men vill samtidigt att samma person funderar över om övervåld mot katter är något som vi bör acceptera för rabattfridens skull.
Vad jag är ute efter är bara att de besvärade ska ta ut sin frustration där den hör hemma och inte på en oskyldig kattstackare.
Jag tycker även, som Hemmakatten påpekade, att vi ska försöka hålla en seriös diskussion utan påhopp. Så om jag förolämpade någon med mina hot om retaliation så ber jag om ursäkt, men vill samtidigt att samma person funderar över om övervåld mot katter är något som vi bör acceptera för rabattfridens skull.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag kan väl tillägga att det besvär jag hade av kattskiten var att det luktade rätt REJÄLT i halva trädgården när det hade regnat, tog ett tag att fatta vad det berodde på....:eek: Men numera luktar det inget när det regnat.
Den som undrar vad folk har emot just kattskit i rabatterna, bör ej uttala sig utan att ha känt lukten i vått tillstånd
. (Man tror att en latrinbil har vält i på gatan utanför på ett ungefär...)
Kan även säga att grannarna som har sandlådor till sina barn, har antingen nätram som de lägger över eller ett lock att stänga.
Angående trädäck, så har jag nät för alla öppningar (gäller sommarstugan)
Kan även säga att jag känner till ställen där kattägare som har katten i band, och då går ut med den i band, låter den göra ifrån sig under folks balkonger, medan de står och håller i kopplet....
Så jag tror inte att det går att göra något åt kattägarna utan det är nog bara att skydda sig så gott det går.
Den som undrar vad folk har emot just kattskit i rabatterna, bör ej uttala sig utan att ha känt lukten i vått tillstånd
Kan även säga att grannarna som har sandlådor till sina barn, har antingen nätram som de lägger över eller ett lock att stänga.
Angående trädäck, så har jag nät för alla öppningar (gäller sommarstugan)
Kan även säga att jag känner till ställen där kattägare som har katten i band, och då går ut med den i band, låter den göra ifrån sig under folks balkonger, medan de står och håller i kopplet....
Så jag tror inte att det går att göra något åt kattägarna utan det är nog bara att skydda sig så gott det går.
Summan av kardemumman är att djurägaren har ansvar för sitt djur.
Detta gäller oavsett om man äger en katt, hermelin, papegoja, marsvin, häst, ko, kanin, pitbull eller annat husdjur.
Jag kan omöjligt förstå hur man som kattägare plötsligt har helt unika förutsättningar och rättigheter jämfört andra djurägare??
Sedan ska man inte utöva övervåld mot de katter som skiter på fel ställe, de är ju helt oskyldiga. Men jag kommer alltid att försöka fostra den katt som är på fel ställe med lämplig metod, en hink med iskallt vatten tex, helt ofarligt men något obekvämt för den objudne gästen.
Däremot kan man överväga att hälsa på ägaren av katten och där få utlopp för sina aggressioner. Dock är detta inte alltid möjligt då många många katter springer runt utan halsband eller annan id handling.
Det som retar mig mest är alla dessa tusentals kattägare som har "utekatt" och finner det naturligt. Katt är den lates husdjur och alltför många börjar med stort intresse för katten men i takt med att detta avtar låter man katten gå ute i full frihet och bryr sig inte det minsta om var katten håller hus eller vad den gör. Då har man som jag ser det förverkat sin rätt som djurägare och katten bör ta som hand.
Detta gäller oavsett om man äger en katt, hermelin, papegoja, marsvin, häst, ko, kanin, pitbull eller annat husdjur.
Jag kan omöjligt förstå hur man som kattägare plötsligt har helt unika förutsättningar och rättigheter jämfört andra djurägare??
Sedan ska man inte utöva övervåld mot de katter som skiter på fel ställe, de är ju helt oskyldiga. Men jag kommer alltid att försöka fostra den katt som är på fel ställe med lämplig metod, en hink med iskallt vatten tex, helt ofarligt men något obekvämt för den objudne gästen.
Däremot kan man överväga att hälsa på ägaren av katten och där få utlopp för sina aggressioner. Dock är detta inte alltid möjligt då många många katter springer runt utan halsband eller annan id handling.
Det som retar mig mest är alla dessa tusentals kattägare som har "utekatt" och finner det naturligt. Katt är den lates husdjur och alltför många börjar med stort intresse för katten men i takt med att detta avtar låter man katten gå ute i full frihet och bryr sig inte det minsta om var katten håller hus eller vad den gör. Då har man som jag ser det förverkat sin rätt som djurägare och katten bör ta som hand.
Här haltar din logik. Vi som bryr oss väldigt mycket om våra katter och deras välbefinnande låter katterna vara utomhus. Late/smarte... tja olika ord för samma sak kanske? Kan du verkligen ärligt säga att du tycker att en utegående katt plågas mer än en instängd arbetshund? 3*10 minuters promenad per dag tillfredsställer inte hundars behov och dessa stackare plågas, till skillnad från katter som får gå ute. Jag är bara glad att jag inte har tomt mot allmän väg för där kan vi snacka om djurskit i mängder. Dessutom från hundar som sprider/skvätter sin avföring till skillnad från katter som gräver ner den.WeeBe skrev:Det som retar mig mest är alla dessa tusentals kattägare som har "utekatt" och finner det naturligt. Katt är den lates husdjur och alltför många börjar med stort intresse för katten men i takt med att detta avtar låter man katten gå ute i full frihet och bryr sig inte det minsta om var katten håller hus eller vad den gör. Då har man som jag ser det förverkat sin rätt som djurägare och katten bör ta som hand.
Utekatter *är* ett naturligt inslag i bostadsområden och har varit så under lång tid. Skyll detta på landets kultur. Bland annat för att hålla skadedjur borta. Att katter kan sägas ha "specialtillstånd" att röra sig friare kan nog härledas till att de gör större nytta än skada med sitt beteende. Till skillnad från de flesta andra husdjur som antingen inte klarar sig så självständigt eller riskerar att åsamka omgivningen skada. Skillnaden på kattskit i rabatten och att bli hundbiten är rätt stor tycker jag. Och folk som klagar på katter klagar sällan på att de inte har råttor i huset...
Det vore intressant att se bevis på dessa "kattplågor" och "drivor av skit" som ligger överallt. Givetvis ska det bevisas att det är just kattskit och inte något annat djur som varit framme. Anledningen till att jag skulle vilja se sådana bevis för att ha minsta förståelse för problemet är att jag har levt med katter i villaområden hela livet och har aldrig sett något ens i närheten av det som beskrivs av de som har problem. Detta leder givetvis till att jag misstänker att de skarvar rätt fritt och inte har en balanserad syn på saken.
Så... en annan summa sumarum kan ju vara att de som inte tål utekatter på sin tomt har helt enkelt ett överdrivet "mitt hem är min borg"-komplex och inser inte vilken nytta katterna gör med sin renhållning av diverse gnagare som annars skulle explodera i antal i tätbebyggda områden. De som dessutom snackar så vitt och brett om att förgifta och skjuta katterna lider av storhetsvansinne där lag och rätt inte gäller dem utan är något som andra kan befatta sig med.
Att djurägare har ansvar för sina djur håller jag med om och jag motsätter mig inte att man sätter vattenslangen på en oönskad katt. Vi gör också det och får sura blickar från katterna - aldrig ägarna. När man börjar snacka om "jag skulle minsann sätta ut kattmat med kylarglykol" eller "ett hagelskott är en permanent lösning på problemet" så ska man dock hindras i tid.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Anledningen till att kattägare inte märker några problem med att katter skiter i sina rabatter är att där katten är 'hemma' skiter den inte, utan det gör han på andra ställen (= hos grannarna)
Så har jag fattat saken, och jag kan väl tillägga att jag överraskade katter ett antal gånger i mina rabatter, så jag är inte det minsta osäker på var lukten kom ifrån, och det var gott om 'klumpar' i mina rabatter (är rätt sandig 'jord' i dem, så 'klumparna' var lätta att identifiera).
Kan väl tillägga att jag har långt utskjutande tak på huset (torrt även vid regnväder) och väldigt sandig jord, så det var nog en favoritplats för katterna.
Några bildbevis kan jag inte längre skaffa då de tydligen är för ömhudade för rosentaggarna...
Men ett par försök vid stenarna har de nog gjort
Så har jag fattat saken, och jag kan väl tillägga att jag överraskade katter ett antal gånger i mina rabatter, så jag är inte det minsta osäker på var lukten kom ifrån, och det var gott om 'klumpar' i mina rabatter (är rätt sandig 'jord' i dem, så 'klumparna' var lätta att identifiera).
Kan väl tillägga att jag har långt utskjutande tak på huset (torrt även vid regnväder) och väldigt sandig jord, så det var nog en favoritplats för katterna.
Några bildbevis kan jag inte längre skaffa då de tydligen är för ömhudade för rosentaggarna...
Men ett par försök vid stenarna har de nog gjort
Jag hade problem på min balkong för 10-12 år sedan. Grannen ville liksom inte förstå att hans "tamkatter" lockade till sig vildkatter, och att de ynglade av sig. I massor. Hans resonemang var "nä, maten jag ställer ut här (som alla kan komma åt) är bara åt mina egna, tama, katter."
Han ansågs som lite "annorlunda", snäll, men med helt egna idéer om t.ex. hygien (han spred t.ex. mjölbaggar in till min lägenhet).
Nåväl, till ämnet - jag ringde kommunen och frågade hur de handskas med katter. Han jag pratade med sa att de inte längre skjuter katterna. De sätter ut fällor. Om katten som går i fällan har halsband, eller är lugn, alltså van vid närhet till människor, då släpps den. Om den var omärkt och aggressiv var chansen stor att den skulle förstöras.
Någon som vet hur det funkar idag? Och sedan kan jag tänka mig att det skiljer sig från kommun till kommun.
Personligen är jag hundmänniska, men står ut med katter som ägarna håller ordning på.
Han ansågs som lite "annorlunda", snäll, men med helt egna idéer om t.ex. hygien (han spred t.ex. mjölbaggar in till min lägenhet).
Nåväl, till ämnet - jag ringde kommunen och frågade hur de handskas med katter. Han jag pratade med sa att de inte längre skjuter katterna. De sätter ut fällor. Om katten som går i fällan har halsband, eller är lugn, alltså van vid närhet till människor, då släpps den. Om den var omärkt och aggressiv var chansen stor att den skulle förstöras.
Någon som vet hur det funkar idag? Och sedan kan jag tänka mig att det skiljer sig från kommun till kommun.
Personligen är jag hundmänniska, men står ut med katter som ägarna håller ordning på.