Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nu kan jag inte längre hålla mig...

det må vara att jag har ett "överdrivet "mitt hem är min borg"-komplex" enligt OlaF, men jag varken nu eller någon gång i framtiden kommer att acceptera att katterna är och skiter i min trädgård.
Det må vara att dom tar "skadedjur" men det har jag svårt att tro och det är INGEN motivation till att dom ska få springa fritt och skita eller pinka i sandlådor. Jag har småbarn, och tycker INTE att jag ska behöva springa och SANERA min trädgård, för att grannarna släpper ut sina katter.
Frågan är om det INTE är en sanitär olägenhet!!!!

Kan dra en liten paralell, har haft en yorkshireterrier, ungefär samma storlek som en katt, äter ungerfär "samma" kost, skiter ungefär samma mängd...
Om jag låtit denna hund gå över till en kattägare och skitit, gissa om det blivit LIV!!!
Men jag ska acceptera att dess katt kommer över till mig och skiter, för att den fångar "skadedjur och så har det alltid varit.... Jo tjenare, ALDRIG I LIVET!!!

Men det är konstigt, så fort man mämner något angående kattägares katter, blir det ett herrans liv!!! Nu finns det dom kattägare som inte låter sina katter springa vind för våg, helt okej för min del. Bor man på landet, jag bryr mig inte.
Men jag BOR i stan och är väldigt allergisk mot katthår och har inte lust att ha varken kattbajs, kattpink eller katt hår på mina utemöbler pga att dom jagar "skadedjur" eller så har det alltid varit eller någon annan banal ursäkt!

Sedan måste man också vara så klarsynt att man fattar att man INTE kan sjuka med paintball gevär på katten, eller lägga i kylarglykol eller liknande i maten, det är banne mig DJURPLÅGERI!
Det är INTE kattens fel, den öppnar inte fönstret eller dörren själv och går ut, det är ägaren som släpper ut dem.
Och när jag ändå eldar på, kan väl dom som skaffar katter och struntar i dem få sig en känga med!!! Troligen är det så om ALLA tog hand om sina katter och kasterade dom som INTE är för avel, så kanske problemet inte vore så stort.
Tack för ordet!

Snailman skrev:
Anledningen till att kattägare inte märker några problem med att katter skiter i sina rabatter är att där katten är 'hemma' skiter den inte, utan det gör han på andra ställen (= hos grannarna)
Så, då borde vi ju ha kattskit överallt eftersom det finns flera grannkatter och vi bara har en katt?

Och jag måste säga att jag tycker det är konstigt att folk betalar för koskit som de kör hem i sin fina bil och lägger i rabatten men tycker att katter som gräver ner sin skit på samma ställe är värda dödsstraff:confused:

Att du inte har kattskit på din tomt kan ju bero på att 1. katter inte skiter hemma så att säga och 2. Din katt har sitt revir på din tomt och därför får ingen annan katt möjlighet att skita där.

Skulle kattskit vara känt som ett bra gödsel skulle det ha sålts på Plantagen för länge seedan för pengar. Det säljs inte för att det luktar som fan och kogödslet du köper är brunnet, mao. luktar mycket mindre.

Det känns som argumenten bara blir svagare och svagare Ola.

naresjo skrev:
Nu kan jag inte längre hålla mig...

det må vara att jag har ett "överdrivet "mitt hem är min borg"-komplex" enligt OlaF, men jag varken nu eller någon gång i framtiden kommer att acceptera att katterna är och skiter i min trädgård.Det må vara att dom tar "skadedjur" men det har jag svårt att tro och det är INGEN motivation till att dom ska få springa fritt och skita eller pinka i sandlådor. Jag har småbarn, och tycker INTE att jag ska behöva springa och SANERA min trädgård, för att grannarna släpper ut sina katter.
Frågan är om det INTE är en sanitär olägenhet!!!!
Med det där ovan kan jag enbart instämma till fullo!!!;)

Gott med vettigt resonemang.

1. Det där är skitsnack.
2. Vår katt är en fegis och flera av grannkatterna rör sig här.

Vi *har* kattskit hemma också. Vi är inte automatiskt förskonade från alla felina fekalier bara för att vi har katt själva men trots att det rör sig minst sex olika grannkatter i närområdet så är avsaknade av dessa "drivor" total. Är det så att några små högar per år är nog för att vissa ska gå i taket eller saknar jag någon länk i resonemanget? Utöver överdrivet "mitt hem är min borg"-komplex alltså.

Men, jag vet vart jag står, jag vet vart ni står och jag vet vad lagar och regler säger så jag borde hoppa av denna debatten innan jag blir hotad som förra gången detta var uppe här på forumet. Det var en upplevelse som verkligen visade vart vissa står i sitt resonemang kan jag lova och det var inte trevligt.

Den del av resonemanget som du saknar är insikten i att det finns de som inte har katt och inte har lust att ta reda på ens några få små högar om året. Utan den lilla men viktiga insikten kan jag förstå att det är lätt att låsa sig vid pompösa slutsatser såsom 'Överdrivet minhemärminborg-argument'.

OlaF skrev:
Är det så att några små högar per år är nog för att vissa ska gå i taket

Gå i taket, nja, men jag bli riktigt förbannad. Då menar jag förbannad över vad de ställer till med och ifrågasätter varför i h-lvete ska jag behöva stå ut med det.

Nedpissade dynor, nedpissad sandlåda, nedpissad altan, nedpissad gång, nedpissade rabatter, nedpissad ingång, tvunget skita ner bilen (en gång om dagen återfinns tassmärkerna efter grannskapets katter) etc etc etc

Listan kan göras lång.

Varför ska jag behöva stå ut med sanitär olägenhet pga grannar som inte kan sköta sina husdjur?

Robert_Maria skrev:
Den del av resonemanget som du saknar är insikten i att det finns de som inte har katt och inte har lust att ta reda på ens några få små högar om året. Utan den lilla men viktiga insikten kan jag förstå att det är lätt att låsa sig vid pompösa slutsatser såsom 'Överdrivet minhemärminborg-argument'.
Och har man inte den toleransen mot sin omgivning så förstår jag att man blir helt sjövild. Tänk om folk skulle bli så här helt galna på hundägare som inte plockar upp efter sig. Och kom nu inte dragandes med "på min mark bestämmer jag" för det gör du inte alls. Lagar och regler gäller även dig och även där. Utan den insikten så kommer du inte komma någon vart.

Badger skrev:
Varför ska jag behöva stå ut med sanitär olägenhet pga grannar som inte kan sköta sina husdjur?
Varför jag jag behöva stå ut med en massa jox i samhället som jag inte gillar? Troligen för att tolerans och förståelse är grundbultar i ett fungerande samhälle. Bara för att någon lyssnar på för hög musik på bussen och det stör mig så kan jag ju inte slå sönder personens hörlurar, eller? Om jag inte gillar grannens skällande hund, vad gör jag då? Appropå långa listor...

Men visst, har ni drivor av kattskit hemma och era uteplatser är konstant fuktiga av kattpiss förstår jag problemet. Jag tror bara inte att det är så utan att ni gör en höna av en fjäder. Bevisa gärna motsatsen.

OlaF skrev:
Tänk om folk skulle bli så här helt galna på hundägare som inte plockar upp efter sig.
Det blir de. Just den här diskusionen gäller ju katter som är släppta vind för våg av sina ägare. Inte hundar.

Det jag kommer 'dragandes' med är att jag tycker att det finns kattägare som fullständigt brister i ansvar. Att det finns kattägare som förutom at brista i ansvar är helt blinda för det faktum att det finns de som inte vill ha andras tamdjur/husdjur síttandes på sin motorhuv, kissandes i sina barns sandlåda eller ha katternas fekalier i sina rabatter.

OlaF skrev:
Men visst, har ni drivor av kattskit hemma och era uteplatser är konstant fuktiga av kattpiss förstår jag problemet. Jag tror bara inte att det är så utan att ni gör en höna av en fjäder. Bevisa gärna motsatsen.
Varför ska de som drabbas bevisa något, omvänd bevisning funkar också OlaF. Bevisa du istället att katter alls kissar i andras sandlådor eller sitter på andras bilar och värmer sig.

I BRF:en jag bodde i tidigare fick tre personer sina motorhuvar repade av en katt. Den värmde sig gärna där men blev rädd så fort någon kom förbi och gjorde då en rivstart på motorhuven med repor till följd. Bevisa gärna motsatsen. ;)

Jag har aldrig varit med om att någon har sagt att en bra lösning på att hundägare inte plockar upp skulle vara att förgifta hunden eller skjuta den med hagel.

Bevisbördan ligger på den som har problemet. Jag kan inte bevisa att det inte ligger massor av kattskit i era rabatter. Ska en brottsanklagad bevisa att han/hon *inte* begått brottet eller ska den som anklagar bevisa att han/hon *har* gjort det? Om du verkligen tycker det första så kan du ta och bevisa att du inte är personligen ansvarig för svälten i världen... Låter hur dumt som helst, eller hur.

Ni som har sådana problem... gör en anmälan om inga rimliga åtgärder hjälper. Visar det sig att det är så stort problem så kanske det händer något.

Jag tycker detta är helt UNDERBART!!!

Jag drog en parallell med min fd yorkshireterrier, inte EN kommentar från någon kattägare...

Men visst jag kan förstå att dom tycker vi ska acceptera att deras katter skiter i våra trädgårdar, pissar i våra barns sandlådor, hårar ner våra utemöbler, repade bilar efter sovande katter, ser till att våra garageuppfarter luktar kattpiss...

Det är ju inte kattägarnas fel, det är ju vi andras FEL, ber om URSÄKT FATTADE INTE DET....

Jag är så TRÖTT på att så fort man kommenterar lösspringade katter som skiter och pissar överallt, blir det VÄRSTA ramaskriket, acceptera vi lever inte på 20-talet då katterna fyllde en funktion. Nu är det ett SÄLLSKAPSDJUR och om vi andra velat ha ett, hade vi skaffat ett.

Nu har jag ingen katt, och vill inte heller ha en! Och jag vill än MINDRE ha någons grannes katt springade hos mig, mitt hem är MIN BORG, och jag har betalt DYRT för denna borg. Så det vore faktiskt på tiden att kattägarna visade HÄNSYN och såg till att vi andra slapp deras lösspringade katter!

Hur dom löser detta anser jag inte vara vårt (icke kattägare) problem, utan kattägarnas!

Köper jag en hund, får jag lösa problemet hur hunden kommer ut och rastas, om det är bur, koppel, med på jobbet eller hundvakt, det är mitt problem som innehavare. Jag kan inte ställa krav på min omgivning att dom ska acceptera att min hund gör sina behov i grannens rabbat, eller sandlåda, eller!?!?!

Men återigen alla våra klagomål är ju faktiskt inte riktade mot katterna, för dom lever ju efter sin instinkt, pinka revir, gömma bajset... Utan kritiken är igentligen riktad mot ÄGARNA, och därför detta LIV när vi blir förbannade över deras små "älskningar" och VÅRA plågor! Är detta en PEKPINNE till kattägaren,att vår klagan över deras katt igentligen är ett påhopp på ägaren själv.

Hemmakatten skrev:
Som moderator vill jag verkligen be att inläggen i denna tråd hålls på en hövlig nivå. För att tråden skall fortleva, och inte stängas, krävs en hyfsat utvecklande diskussion utan illvilliga pajkastningar hit och dit.
PÅMINNER :mad:

Ok, jag kliver av på den här stationen innan någon får en hjärnblödning. Lycka till ni som stannar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.