Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har alla katter revir, eller är det bara hanar som har det.......om katten är kastrerad, har den även då revir?
Vi vet vilken katt det är, men vi har även sett andra katter i området som stryker förbi altanen....mest för att titta verkar det som. Jag har försökt att kasta vatten på den (med ett vattenglas, inget annat alltså :). Men den sticker direkt när den ser mig.

Jag tror att alla katter markerar revir ;)
Just nu har vi en honkatt (innekatt) och hon envisas med att försöka kissa på allt "nytt" som kommer in i huset :(
Speciellt intressant brukar bagen som varit med hos sonen vara, han har just nu 5 katter (fick "ärva" 4 av oss när vi flyttade)
De katterna markerar också revir, både ute och inne 2 honkatter, 2 kastrerade hankatter och 1 okastrerad hankattunge. De är utekatter :)
Hmmmmmmm...de är också väldigt intresserade av vår bag ja :-[

När det gäller ägarens ansvar torde det vara tämligen solklart att det åligger dem att se om sin katt.

Enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459) 1§ 1st:
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Länk:
http://lagen.nu/1943:459

Så skriv du ut lagtexten och bifoga den med ett skrivet brev till kattägren om att kattens härjningar utgör en avsevärd olägenhet i form av spillning etc för er. Skriv i brevet att ni vill ha ett svar på ert påvisande. I nästa steg ka ndet bli tal om en formell polisanmälan, vilket såklart inte är kul att få emot sig.

Naturligtvis får ni ju väga hur detta kan påverka eventuell grannsämja och sånt..

//Magnus, som läser affärsjuridik..

• Gilla
Larn
  • Laddar…
Nä, Magnus, affärsjuridiken funkar inte här  ;D

Tyvärr är det inte säkert att ostni får rätt om hon juridiskt går vidare. Liknande fall har varit uppe i domstol och då gällde det katt som kissade ner grannens hammock. Kattägaren vann. Kattägare är ett förunderligt släkte - de anser att katter är befriade från allt hänsynstagande (slå mig inge - jag har själv periodvis katt  :-X).

Antingen hyr du OLHA's läckra produkt eller så utrustar du dig med vattenslang och sätter dig på vakt ett par mornar från 04 och framåt. Rejäl stråle ska det vara på vattnet. Och du får absolut inte missa!

saturnus2 skrev:
"För en månad sedan köpte jag den kattskrämmaren Jula säljer 717-004=279:-
och den har funkat, över förväntan. Tyvärr, det verkar som att fåglarna också flytt fältet :-/, men ljudet,frekvensen uppfattas av vanligt folk också :-[, det låter som det där krokiga spiket tandläkaren rensar tänderna med. :'(
Den skall monteras lågt, och försök att rikta den in mot kattens bostad, för det har jag gjort ;D= katten är borta.
Kan man inte tänka sig denna variant i kombination med en rörelsedetektor som är lågt riktad (reagerar då inte på fåglarna) och som är så känslig att den reagerar på katter?

Enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter (1943:459) 1§ 1st:  
"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Det framgår av ovannämnda att lagen är svårtolkad när det gäller katter, dessutom finns det några domar, som ställer sig på kattens/ägarens sida. Bajs o kiss, tja vad är där för skillnad på kattens och råttans, musens, fågels e t c. det var bl a så man resonerade i domstolen, och det kan vara svårt att tackla det :-/

• Gilla
Ansharx
  • Laddar…
siamthai skrev:
[quote author=saturnus2 link=1142066503/0#6 date=1142449670]"För en månad sedan köpte jag den kattskrämmaren Jula säljer 717-004=279:-
och den har funkat, över förväntan. Tyvärr, det verkar som att fåglarna också flytt fältet :-/, men ljudet,frekvensen uppfattas av vanligt folk också :-[, det låter som det där krokiga spiket tandläkaren rensar tänderna med. :'(
Den skall monteras lågt, och försök att rikta den in mot kattens bostad, för det har jag gjort ;D= katten är borta.
Kan man inte tänka sig denna variant i kombination med en rörelsedetektor som är lågt riktad (reagerar då inte på fåglarna) och som är så känslig att den reagerar på katter?[/quote]

Jula har en sådan också, men jag tyckte den blev för iögonfallande, om den placeras i ute i rabatten. Jag har min i carporten, men funderar nu på att sätta den i en liggande hink (galvad) för att öka ljudnivån, så kanske även ägaren håller sig borta ;D

Eftersom jag mer eller mindre mot min vilja blev kattägare i julas (är annars en utpräglad hundmänniska en sådan som plockar upp efter jycken dessutom!) undrar jag hur man ska bete sig för att katterna inte ska störa grannarna? Våra katter ska bli (så snart de har kastrerats) utekatter så var de håller till på dagarna kommer ju inte jag att ha en aning om. Men om de t ex använder grannens rabatt som toalett vad gör man då? Ni som stör er på grannarnas katter skulle ni känna er nöjda om jag som kattägare köpte och installerade en kattskrämma/antikattlukt medel på er tomt? Eller är enda alternativet att hålla katterna inne? Hur ska man helt enkelt bete sig för att vara en god kattägare?

Ja du, hur beter man sig?

Om man (frivilligt eller inte) skaffar husdjur så får man se till att ha uppsikt över dem, annars kanske man inte skulle ha husdjur från början.

Man kan ju inte gärna ha en "ute-hund". Visst är det bekvämt och den kommer bara hem för att äta, resten av tiden så jagar den grannarnas barn, skiter på villaägares altaner och gräver i entusiasters rosenrabatter.

Visst låter det ohållbart? Samma förhållande gäller för ALLA husdjur inklusive så kallade "ute-katter". De är egentligen inte utekatter, de har bara väldigt väldigt bekväma ägare.

Robert_Maria skrev:
En paintballpistol kan också ha en bra verkan. Katten blir avskräckt och ägarna ser att den är infärgad. Det kankse får ägarna att förstå att katten är där den INTE ska vara och håller den inne istället.

Detta kanske ska tas som en sista utväg, efter vatten har testats och kattens ägare kontaktats.

En mer "odjursvänlig" variant kan vara att fånga katt-kräket och sätta en lapp på halsbandet adresserad till kattens ägare. Skriva vänligt men bestämt att man inte uppskattar att katten skiter och pinkar på ens tomt.
Paintball lösningen funkar kanon, efter 3 st katter blivit neonfärgade med ca 15 boll var så visade sig inte hemma hos mina föräldrar längre.

Behöver inte säga att jag hatar katter va ? ;)

Jag är, liksom co, ingen katt-fan (uttalas med kort á ;D) men blir periodvis kattmatte (i annat fall får jag aldrig besök av ena dottern :-X). Funderar nu på att införskaffa en - hopfällbar - kattbur att ha i trädgården. Finns kromade typer på ca 8 kbm dvs rejäl bur. Fördelen med bur för katter är att de inte gräver sig ut så botten behövs inte.

Tidigare har vi använt löplina men då måste katten hållas under uppsikt hela tiden.

[ Tidigare har vi använt löplina men då måste katten hållas under uppsikt hela tiden. ]

inte om Du binder i svansen ;D

Robert_Maria skrev:
Ja du, hur beter man sig?

Om man (frivilligt eller inte) skaffar husdjur så får man se till att ha uppsikt över dem, annars kanske man inte skulle ha husdjur från början.

Man kan ju inte gärna ha en "ute-hund". Visst är det bekvämt och den kommer bara hem för att äta, resten av tiden så jagar den grannarnas barn, skiter på villaägares altaner och gräver i entusiasters rosenrabatter.

Visst låter det ohållbart? Samma förhållande gäller för ALLA husdjur inklusive så kallade "ute-katter". De är egentligen inte utekatter, de har bara väldigt väldigt bekväma ägare.
Nu tycker jag faktiskt att du är lite ute och cyklar >:(. Hundar och katter är helt olika typer av husdjur och behöver hållas på olika sätt. En hund är ett flockdjur som mycket väl (utan att fara illa av det) kan hållas under uppsikt av sin ägare hela tiden. Så sker inte i alla kulturer men min uppfattning är att hundar inte mår illa av att leva i en familj och få promenader med eller utan koppel men alltid under ägarens kontroll. En katt däremot är ju inte ett flockdjur på samma sätt som hunden och min uppfattning är att det är på gränsen till djurplågeri att ha katter inne hela tiden. Att gå med katter i koppel är ju som det flesta vet nästan omöjligt just för att katter inte är flockdjur och inte intresserade av att följa flockledaren (dvs människan). Så att ha utekatter är nog det humanaste sättet att ha katt och det är som tidigare påpekats tom sanktionerat av samhället! Om sedan RobertMaria har en annan uppfattning får du väl antingen 1 bosätta dig bland dina likar som inte heller har katter 2 börja lobba i riksdagen för ett totalt förbud för alla att ha katt eftersom du inte gillar dem! Till alla andra hur vill ni bli bemötta av en kattägare som vill minska er irritation; skulle ni känna er nöjda med en kattskrämma installerad och inköpt av mig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.