Status
Inte öppen för fler kommentarer.
DeEss//

"Har du problem med grannkatten, så ta ett snack med grannen.
Dom flesta borde ha förståelse för att du inte vill ha deras katt på ständigt besök."

Så borde ju givetvis kunna gå till.
Men tyvärr är det ju så, som vi också sett bevisat i denna tråd, att djurägare verkar inte förstå att alla ÄLSKAR deras djur.
Och den som inte ÄLSKAR deras djur är per automatik idiot och har därför fel och skall inte lyssnas på.
Gäller inte alla men en påfallande stor del utav djurägarna. Tyvärr resonerar inte så stor del som du.
Hur man bara kan sitta och försvara att ens egen katt har rätt att skita på någon annans tomt är för mig helt obegripligt.

Lars T skrev:
Snacka om att icke kattvänner gör en höna av en fjäder...
Vare sig man gillar katter eller inte så är det kattägarna som skapar problemet från första början. Men detta verkar vara något som man som kattägare prompt skall slå ifrån sig och istället påtala att alla som klagar minsan är ena riktiga surkukar. För vem vill väl inte ha sin egendom förstörd och nerbajsad? Lite allergiska reaktioner för de som är allergiska som pricken över i:t skadar inte heller, eller varför inte lite mask i magen åt barnen?
Det måste väl ändå vara positivt för oss om inte har katt att få allt detta från de så vänliga kattägarna?

Rent generellt verkar väldigt många skaffa katt som sällskapsdjur för det är inte så mycket jobb (läs ansvar) och det är det som speglar hela problematiken.

Jag kan inte förstå varför man inte kan få ha sin egen tomt ifred från andras sällskapsdjur? Är det för mycket begärt? Att det ens skall behöva vara en diskussion om rätten för det... sanslöst.

"DeEss" visar som vi kattgillare redan skrivit att det är fullt möjligt att lära dom flesta katter att inte komma in på en specifik tomt.
Att som "AkutLumbago" istället plåga ihjäl dom eller vad Du nu gjorde som inte lämpar sig för att skriva här är i mina ögon sjukt, jag är glad att Du inte bor i närheten av mej!
Det finns naturligtvis massor av möss, sorkar och annat i ett villaområde speciellt sen miljögalenskaparna tvingat fram komposterbara sopor vars tunnor töms var 14:e dag. Tar man bort alla katter ur ett villaområde kommer antalet möss, råttor etc att öka dramatiskt. Småfåglar fulla med salmonella som dessutom skiter klart oftare på fönster, bilar, utemöbler etc än vad katter gör är inte heller nåt att längta efter. Fågelmatande grannar är i mitt tycket ett klart värre problem än katt - och hundägare.
Sen är det tyvärr ett problem med katter i bostadsområden just pga det som beskrivs i tråden. Katten är ett djur som vill ha ett stort revir att knalla runt i och jaga mat i. Den älskar att ligga och njuta av livet i utemöbler och på varma motorhuvar vilket kan vara ett stort problem, inte minst om man är allergisk tex men att få sin nytvättade bil full med leriga tassar och kanske repor är inte heller kul. En olöslig ekvation tror jag, man får hoppas att man har både en klok katt (det är stor skillnad på individerna när det gäller att störa grannar) och ickeallergiska grannar, Annars är det nog så att man får hålla katten inne vilket majoriteten av dom klarar även om dom inte skulle välja det själva. Eller så får man låta bli att ha katt och köpa en hög med råttfällor istället.

stilofunk skrev:
Värre är att de små rara husdjuren repar bilar för att sitta varmt på motorhuven eftersom ägarna inte släpper in dem. Sedan är det näst intill omöjligt att bevisa vilken katt som är skyldig utan filmbevis. Jag har hört från grannar som råkat ut för detta att de fått ett "bevisa det" som svar från ägaren till odjuret!
Själv har jag fått nytvättade bilar nedsmutsade och vattenslangen fungerar bara första gången sen sticker de innan den börjar spruta.
En katt som är på motorhuven repar inte lacken.
Då är det en dålig lack.
Men när du tar fram vattenslangen blir den skrämd och fäller ut klorna.
Då kan den repa.

Jan-Å skrev:
Att som "AkutLumbago" istället plåga ihjäl dom eller vad Du nu gjorde som inte lämpar sig för att skriva här är i mina ögon sjukt, jag är glad att Du inte bor i närheten av mej!
.
Du vet inte vad jag gjorde för att katten/katterna inte skulle springa mer på våran tomt men ändå så tycker du det var sjukt gjort.
Vad skall man säga.
Du har tagit logiken till en helt ny nivå.

Jag har aldrig och kommer aldrig plåga ihjäl ett djur.
Däremot försvarar jag mina nära och kära samt min egendom så långt jag bara kan.
Pissar och skiter en katt i min dotters sandlåda så ser jag det som ett hot mot hennes hälsa och jag agerar därefter.
Ser jag en katt i min trädgård då min dotter är ute med sin kanin i koppel så agerar jag som det hot denna katt utgör mot min dotter samt min egendom(kanin).

Kom just på lösningen till alla sandlådeägare!!!

Gör som frugans kusin - fyll lådan med 0-8 stenkross i stället.
Vad jag vet har dom inte haft problem med katter i "sand"lådan + att ungen deras lär sig att bygga riktigt! :D

I stället för att lägga tid på att diskutera och dra skiten(:D) i långbänk - ut och låna ungarnas vattengevär och lägg er på lur i trädgården!

Vet att ämnet kan diskuteras i evighet och det finns ju inga riktiga lagar om katthållning. Hittade detta dock, som kanske kan få kattägare och "kattgrannar" att få lite ökad förståelse för varann...

Gjorde lite understrykningar för den som inte gitter läsa allt...
Kattägarens ansvar

Enligt 36 § i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd ska husdjur som hålls i fångenskap förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. Nedan följer några tips för vad du som kattägare bör tänka på;
  • Visa respekt för dina grannar och för dialog med dem för att undvika osämja. Uppmana dem att kontakta dig om katten ställer till med något samt fråga vad de tycker om att din katt går fri. Kanske kan ni kompromissa i vissa frågor?
  • Kastrera din katt, den slutar att markera revir och håller sig hemma mer. Detta gör också att vi får färre oönskade katter, vilka riskerar att få leva ett hårt liv.
  • Minimera antalet katter till en eller ett fåtal. Kom ihåg att det krävs tillstånd för att hålla tio katter eller mer om de är äldre än 12 månader.
  • Märk katten genom att förse den med ett halsband med kontaktuppgifter. Katter kan även märkas med identifieringsnummer i örat hos veterinär. Märkning kan förhindra att din katt råkar illa ut, bedöms den som övergiven riskerar den att avlivas.
  • Om katten är van att gå på låda inomhus ställ gärna en kattlåda utomhus också, det kan förhindra att katten förorenar i sandlådor och rabatter.
  • Vill du vara på den säkra sidan håll din katt inomhus eller under sådan tillsyn att den inte stör andra personer, detta gäller särskilt i tätbebyggda områden. Det går för det mesta utmärkt att hålla en katt inomhus, om man vänjer den vid det från början.
Om katten hålls inomhus, tänk då på att den ska ha tillgång till miljöberikning såsom upphöjda liggplatser, möjlighet att klösa, gömställen samt kattlåda.
Om du känner dig störd

Om du känner dig störd kontakta i första hand kattens ägare. Du som hyr din bostad kan kontakta fastighetsägaren om du inte får gehör hos kattägaren. Det finns flera rättsfall som visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens. Den som känner sig störd måste därför ofta själv freda sig mot att katter tar sig in i hus eller upp på altaner. Nedan följer några tips för hur du kan freda dig mot oönskade katter;
  • Om katten förorenar på olämpliga platser finns preparat du kan köpa i handeln som ”skrämmer” katten.
  • I handeln finns ”kattskrämmor” som avger en signal som skrämmer bort katter, men inte uppfattas av det mänskliga örat.
  • Spruta/kasta vatten på katten om den kommer in på tomten. Tänk på att aldrig använda högtryckstvätt då denna kan orsaka allvarliga skador på katten! (egen kommentar: "Åh f-n!!!)
  • Ta in dina dynor, täck dem eller införskaffa en dynbox att förvara dem i för att förhindra att de får katthår och/eller kattavföring på sig.
  • Förse sandlådor med lock.
  • Förse dörrar och fönster som du önskar hålla öppna med nät.
  • Fiberduk kan läggas över trädgårdsland för att skydda grönsakerna.
  • Om du bor i en förening kan ni gemensamt vidta åtgärder. En större förening kan eventuellt förhandla till sig rabatt på kastrering till dess medlemmars katter.
Bygg- och miljöförvaltningens uppdrag

Bygg- och miljöförvaltningens uppdrag är bland annat att utreda, med lagen miljöbalken som underlag, om olägenhet för människors hälsa föreligger. Det finns flera rättsfall som visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.
Efter en dom i Miljödomstolen (Stockholms Tingsrätt 2001-12-20, mål nr M 398-00) har fastslagits att miljöbalken gör det omöjligt för myndigheter att ingripa vid lösspringande tamkatter, det vill säga det anses ej som olägenhet av betydelse. För att olägenhet ska kunna anses föreligga måste det röra sig om ett stort antal katter, tex en så kallad kattsamlare.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta...
Enligt vad DeEss visar av "36 § i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd" ska JAG köpa kattskrämmor, dynbox, fiberduk eller förse mina dörrar och fönster med nät, för slippa grannens katt, djäkligt konstigt resonemang i min mening. För dessa pengar kan jag betala Anicimex ett flertal gånger och få pengar över!

Har även en fråga till Lars T och Hobbe 1979, varför ska jag behöva acceptera att ha katter hos mig?
Vill jag ha katt, köper jag en!
Jag vill inte ha hund, köper ingen hund, jag vill inte ha en volvo, köper ingen Volov och jag vill defenitivt INTE ha en katt, därför köper jag ingen katt! Men jag ska vara tvungen att acceptera att grannens katt har min tomt som revir...
Till saken hör att jag är kraftigt allergisk mot kattdjur.

Det finns en enda lösning till kattproblemen, cementera hela tomten med en stödkant,fyll med vatten o vips alla bekymmer borta.....Går tyvärr inte att slippa dessa problem... Gör det bästa av saken, skydda sandlådor,fortsätt skrämma iväg ihärdiga katter(mars),spruta vatten provat peppar runt husgrunden fungerar inte ens på egna katterna:o de kommer in ändå.. Nä vi måste leva med dessa "stora" bekymmer i vårat hemska land...
"Kattägare" o fd hundägare,hästägare
"bor på landet"

När jag ändock är lite "kinkig" över allt gnäll,vilket ofta är befogat med tanke på att de flesta inte har önskat sig dessa djur av olika slag...Själv gnäller jag inte över djuren utan det finns värre saker som alla dessa bilister som skitar ner våra vattendrag,luften pga av att deras bilar ska "skinande" blänka i solen och dessa ägare som enligt min mening är värre en djurägare att skita ner....Det är inte tillåtet att tvätta bilen o låta avfettning,polermedel,vaxrester o "bra" bilschampo gå med i brunnarna....Men det syns inte...Som med kattskiten...Eller Hundskit..

"Fel tråd" bättring innan gnäll.....gäller nästan samtliga även skrivande...
"byggare"
:rolleyes: startat nytt ämne! ooops! kolla inte min postlåda heter,va...

Klom skrev:
Nästa dag satt den i fällan igen! Då blev det ajöss.
Mitt tips: fixa en fälla och gör dig av med problemet en gång för alla.
Avlivning av vild eller förvildad katt får endast göras efter att polisen gett tillstånd, så jag förutsätter att du hade sådant. Att fånga i fälla är dock tillåtet för att man ska kunna göra en bedömning om katten är vild eller inte, detta görs efter kontakt med kommunen. Att avliva en katt utan tillstånd av polisen är straffbart, oavsett hur vild man tror/vet att den är.

naresjo skrev:
Man vet inte om man ska skratta eller gråta...
Enligt vad DeEss visar av "36 § i förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd" ska JAG köpa kattskrämmor, dynbox, fiberduk eller förse mina dörrar och fönster med nät, för slippa grannens katt, djäkligt konstigt resonemang i min mening. För dessa pengar kan jag betala Anicimex ett flertal gånger och få pengar över!

Har även en fråga till Lars T och Hobbe 1979, varför ska jag behöva acceptera att ha katter hos mig?
Vill jag ha katt, köper jag en!
Jag vill inte ha hund, köper ingen hund, jag vill inte ha en volvo, köper ingen Volov och jag vill defenitivt INTE ha en katt, därför köper jag ingen katt! Men jag ska vara tvungen att acceptera att grannens katt har min tomt som revir...
Till saken hör att jag är kraftigt allergisk mot kattdjur.

Som kattägare ska jag nog börja fanatiskt jaga bort alla hundar som skiter på kanten till min gård, hästtjejerna som rider förbi och låter hästarna skita på vägen kanske man borde lägga smällare bakom så de går i sken enligt samma logik som "katthatarna". Ju elakare desto bättre verkar det vara som gäller.

En av grannarnas katt är ofta hemma hos oss, glad för det. Varför ska man acceptera sin omgivning, ja det är ju frågan. Varför bosätter sig alla "omgivningshatare" i tätbebyggda områden och inte lite mera enskilt? Folk stör sig över djur, skrikande barn m.m, allt som normalt ingår i och med att man har grannar.

Varför finns det inte råttor i villaområden tror ni? Det finns gott om mat för råttor där, råttor är ett "stadsdjur", möss däremot håller till i skogen.

En annan av mina grannar som inte gillar vår katt och har sagt att han ska skjuta den kör däremot rattfull ofta (bevisat), man väljer sina "problem" liksom.

Var själv sanslöst allergisk mot katter som barn så jag anser att jag vet vad jag pratar om, man blir inte allergisk av en katt på tomten, men däremot i huset. Nej nu drar jag på jobb och går offline. Hej svejs alla glada och tydligen mindre glada.

wanegardh skrev:
En katt som är på motorhuven repar inte lacken.
Då är det en dålig lack.
Men när du tar fram vattenslangen blir den skrämd och fäller ut klorna.
Då kan den repa.
Vad är det för jäkla resonemang... klart en katt repar lacken om man har en bra lack. Dvs en välvaxad och polerad... den halkar ju omkring som en tvål i en tvålkopp med sina små mjuka och fina fossingar så den måste ju fälla ut sina lackreparklor för att kunna sitta kvar på den..

Med ditt resonemang så finns det ju inget som skulle repa en lack, grus i en tvättsvamp repar ju inte heller det är ju bara om man för svampen fram och tillbaka över lacken som det repar...:rolleyes:

Klart man gör vad som krävs för att dessa *****djur inte kommer tillbaka till mig..

Nimajneb skrev:
[länk]

så slipper man krabba med vatten
Hmmm, undrar hur långt ifrån manicken som ljudet är obehagligt...
Grannen har ett par jyckar som skäller "hela tiden"...
Om man har igång den där och släpper ut dottern att leka på gräsmattan så borde den ju larma hela tiden:rolleyes:

Och JA jag är ironisk nu.

Lars T skrev:
Som kattägare ska jag nog börja fanatiskt jaga bort alla hundar som skiter på kanten till min gård, hästtjejerna som rider förbi och låter hästarna skita på vägen kanske man borde lägga smällare bakom så de går i sken enligt samma logik som "katthatarna". Ju elakare desto bättre verkar det vara som gäller..
Visst kan du väl jaga bort alla hundar och hundägare som skiter på kanten till din gård, men oftast är väl skillnaden mellan katt och hundägare att hundägarna TAR BORT sitt djurs spillning. Vilket INTE kattägarna gör, och gör inte hundägaren det, klart det ska påpekas.

Och din kommentar om "ju elakare desto bättre" amser jag var jäkligt onödig!
Läs mina tidigare trådar om att FÅ BORT katten, UTAN att skada den!!!!

Lars T skrev:
En av grannarnas katt är ofta hemma hos oss, glad för det. Varför ska man acceptera sin omgivning, ja det är ju frågan. Varför bosätter sig alla "omgivningshatare" i tätbebyggda områden och inte lite mera enskilt? Folk stör sig över djur, skrikande barn m.m, allt som normalt ingår i och med att man har grannar.
Så enligt dig måste jag och alla andra som inte vill ha grannarnas katt springande på våran tomt vara "omgivningshatare"...
Personligen anser jag mig inte vara det, och försöker visa mycket hänsyn och ha "högt i tak".
Men varför kan inte en kattägare också visa hänsyn och ha sin katt kopplad, då är ju det problemet löst!
Som exempel bor jag i ett tätbebyggt område, jag gillar att snickra, men inte för det står jag väl ute med cirkelsågen och kör den tidiga mornar, hela dagarna.
Jag stänger min garagedörr, för att visa hänsyn. Jag tror mina grannar uppskattar detta och då tror jag även att vår grannsämja förbättras.

Lars T skrev:
Varför finns det inte råttor i villaområden tror ni? Det finns gott om mat för råttor där, råttor är ett "stadsdjur", möss däremot håller till i skogen.
Alltid samma ursäkt till att katterna ska gå lösa, dom tar skadedjur...
Ärligt talat så sköter jag det själv!!

Lars T skrev:
En annan av mina grannar som inte gillar vår katt och har sagt att han ska skjuta den kör däremot rattfull ofta (bevisat), man väljer sina "problem" liksom.
Inget från din granne är försvarbart, varken att skjuta katten eller köra rattfull. Bägge delarna strider mot lagen. Men jag kan förstå att kanske din granne är trött på att din katt springer hos honom. Och uppenbarligen har han sagt det till dig och du verkar inte bry dig om detta, och frågan är varför?
Nu hoppas jag på att jag förstod dig rätt, annars ber jag om ursäkt för att jag missförstod dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.