42 274 läst ·
63 svar
42k läst
63 svar
Katt som skiter i vår trädgård...
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Har precis varit ute å rplockat en halv hundbajsbåse med kattbajs. Funderar på att lägga den i grannens postlåda 
Börjar inse att våra (iofs innekatter) är unikum då de rusar in på lådan för att uträtta sina behov när de är ute vid stugan. Råkar dörren vara stängd sitter de och skriker tills vi öppnar och går sedan med benen i kors till lådan för att lätta på trycket.
Vi har dessutom pratat med alla grannar och talat om att de gärna får schasa tillbaka den mest nyfikna katten om han kommer på besök samt påtalat att de gör sina behov i lådan. Det har slutat med att grannarna istället fjäskar för katterna när de kommer på besök. Sist fick vi veta att en av katterna så gott som dagligen går bort till ett pensionärspar och hälsar på. "Men han verkar inte gilla korv..."
Vi har dessutom pratat med alla grannar och talat om att de gärna får schasa tillbaka den mest nyfikna katten om han kommer på besök samt påtalat att de gör sina behov i lådan. Det har slutat med att grannarna istället fjäskar för katterna när de kommer på besök. Sist fick vi veta att en av katterna så gott som dagligen går bort till ett pensionärspar och hälsar på. "Men han verkar inte gilla korv..."
Flera verkar vara kattvänner här, själv är jag raka motsatsen. Visst, de kan se fina ut som spinner o myser i famnen eller i gräset men det jag inte gillar är att de gärna sätter i sig en råtta eller en mus o i nästa stund skall slicka på en. Dessutom hårar de o river tapeter o sofforna.
Brorsans katt blev avundsjuk när han väl fick sitt första barn. Mitt i natten kunde katten sätta sig på brorsans huvud o pinka på han.
Storgarv hahaha.
Han avlivade den senare.
Uppmana kattägaren att vidta åtgärder om det är ett problem. Be denne att plocka upp bajset med jämna mellanrum.
Brorsans katt blev avundsjuk när han väl fick sitt första barn. Mitt i natten kunde katten sätta sig på brorsans huvud o pinka på han.
Han avlivade den senare.
Uppmana kattägaren att vidta åtgärder om det är ett problem. Be denne att plocka upp bajset med jämna mellanrum.
Ja vi har också en hel del katter i vårat område och även som djurvän så är det mycket frustrerande när det skits i rabbatterna och springs över tomten. 
Jag brukar fundera på hur grannen skulle ta det om jag sket i hans rabbatt.
Inte bokstavligt kanske.
Men jag kanske kan slå en båge genom staketet över på hans tomt.
Bara för att få höra om han skulle uppskatta det. hmmm
Jag brukar fundera på hur grannen skulle ta det om jag sket i hans rabbatt.
Inte bokstavligt kanske.
Men jag kanske kan slå en båge genom staketet över på hans tomt.
Bara för att få höra om han skulle uppskatta det. hmmm
Jag gillar som sagt katter och har egen men visst förstår jag att man inte vill ha sin egen tomt som toalett för grannens katt. Sjukdom hos barn pga detta är dock så osannolikt att det inte finns, däremot finns det allergiska barn och vuxna som naturligtvis inte uppskattar grannens katter i sina utemöbler. Självklart går det att lära katter beteenden och lära bort också, det är intelligenta djur men också sjukt envisa och mer egensinniga än hundar. Jag tycker att Du ska prata med kattägargrannen, det hade jag uppskattat om min katt orsakade obehag hos grannen. Och som sagt spruta vatten på den, kattägargrannen kanske kan ta var annat pass med slangen också 
Modigt....
Katter till skillnad mot hundar behöver inte vara kopplade eller under uppsikt enligt lag, därav en del skillnad då. Är också själv kattägare och jag skulle gärna vilja höra om någon granne störs av katterna så man kan göra någon åtgärd så det kan förhindras.
Vad ska man göra åt skällande hundar hos grannen ett par hus bort som har de sitter i hundgård och som skäller av minsta lilla?
Katter till skillnad mot hundar behöver inte vara kopplade eller under uppsikt enligt lag, därav en del skillnad då. Är också själv kattägare och jag skulle gärna vilja höra om någon granne störs av katterna så man kan göra någon åtgärd så det kan förhindras.
Vad ska man göra åt skällande hundar hos grannen ett par hus bort som har de sitter i hundgård och som skäller av minsta lilla?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Som katt ägare har man precis samma ansvar som hund ägare att se till att den inte åsamkar andra lidande eller skada.
Vilket många katt ägare inte vet eller vill inte kännas vid det.
Dock är det inget kopplings tvång.
Det bästa är att lösa det på något vetigt sätt med grannen.
Går inte det kan man göra en annmälan till miljö och hälsovårds nämden då det kan annses vara en sanitär olägenhet.
Min granne har ett par katter som uträttar lite behov i min trägård men inte så mycket att jag bryr mig sen jag la ett lock på sandlådan.
Men att dom klättrar på mina bilar gillar jag inte alls så där ska sättas upp ultraljuds skrämor på min grannes bekostnad.
Det där med att stoppa katten i en spann är rent djurplågeri och fruktansvärt omoget förslag.
Börja med att prata med grannen och se om ni kan lösa det.
Skällande hundar är ett satyg jag stör mig enormt på.
Har en granne några hus bort som har en liten råtta till hund som skäller typ hela tiden och det är skit störigt och onödigt när det går att träna bort
Jag har själv hund och han skäller i bara när någon går in på tomten eller när han vill in igen framåt kvällen
Vilket många katt ägare inte vet eller vill inte kännas vid det.
Dock är det inget kopplings tvång.
Det bästa är att lösa det på något vetigt sätt med grannen.
Går inte det kan man göra en annmälan till miljö och hälsovårds nämden då det kan annses vara en sanitär olägenhet.
Min granne har ett par katter som uträttar lite behov i min trägård men inte så mycket att jag bryr mig sen jag la ett lock på sandlådan.
Men att dom klättrar på mina bilar gillar jag inte alls så där ska sättas upp ultraljuds skrämor på min grannes bekostnad.
Det där med att stoppa katten i en spann är rent djurplågeri och fruktansvärt omoget förslag.
Börja med att prata med grannen och se om ni kan lösa det.
Skällande hundar är ett satyg jag stör mig enormt på.
Har en granne några hus bort som har en liten råtta till hund som skäller typ hela tiden och det är skit störigt och onödigt när det går att träna bort
Jag har själv hund och han skäller i bara när någon går in på tomten eller när han vill in igen framåt kvällen
Jag har igentligen ingen större åsikt om katterna, det är nog deras ägare jag har största problemet med...
Katterna lever enligt sina instinkter och är ett djäkligt smart djur, skit inte i din EGEN trädgård!
Medans ägarna hela tidne skyddar sig med att dom jagar skadedjur", dom gräver ner skiten", pisset luktar inte" och den bästa "katten har alltid varit ett fritt djur"
Det var även hunden för tvåhundra år sedan!!
Men nog om detta, ni har säkert förstått min ståndpunkt i detta.
Jag vill först ge all heder till Göran.W´s granne som verkligen tar sitt ansvar.
Även min fd svärmor, som haft katter i hela sitt liv, och har dessa i "löplina" i sin trädgård, för att hon anser att katteran är hennes val och inte hennes grannars.
Ett tipps till TS är väl att först prata med grannen, får du inte bukt med katten. Skulle jag helt klart börja rasta min lilla hund på HANS tomt, så får vi se hur roligt han tycker det är... Släpp gärna över hunden så den kan spring alite när dom är ute, kanske smeta in lite grädde runt munnen och låtsas att han har rabies
Börjar grannen gapa, få du väl säga att din vovve jagar bort skadedjur... hehehe
Lycka till med problemet!!!
Katterna lever enligt sina instinkter och är ett djäkligt smart djur, skit inte i din EGEN trädgård!
Medans ägarna hela tidne skyddar sig med att dom jagar skadedjur", dom gräver ner skiten", pisset luktar inte" och den bästa "katten har alltid varit ett fritt djur"
Det var även hunden för tvåhundra år sedan!!
Men nog om detta, ni har säkert förstått min ståndpunkt i detta.
Jag vill först ge all heder till Göran.W´s granne som verkligen tar sitt ansvar.
Även min fd svärmor, som haft katter i hela sitt liv, och har dessa i "löplina" i sin trädgård, för att hon anser att katteran är hennes val och inte hennes grannars.
Ett tipps till TS är väl att först prata med grannen, får du inte bukt med katten. Skulle jag helt klart börja rasta min lilla hund på HANS tomt, så får vi se hur roligt han tycker det är... Släpp gärna över hunden så den kan spring alite när dom är ute, kanske smeta in lite grädde runt munnen och låtsas att han har rabies
Börjar grannen gapa, få du väl säga att din vovve jagar bort skadedjur... hehehe
Lycka till med problemet!!!
Jag kunde inte sagt det bättre själv. En vis kvinna. Tänk om alla kattägare kunde inse det?naresjo skrev:
Hundar jagar bort skadedjur, inget snack. De flesta hundar drar gärna efter råttor, möss, olika fåglar som gärna bygger bo i huset m.m. Våran hund jagar bort ALLA djur, vare sig det är små gnagare eller älgar. Alltså bör det med det resonemanget som många kattägare har vara helt ok att rasta sin hund hos grannen. Helst lös utan uppsyn i tid och otid.
Intressant att många tycker man är en surkuk bara för att man inte vill ha bajs på tomten och kiss på utemöblerna.
Avskyr själv de här katterna som gör sina behov och gräver precis inne vid huset, så ingen gräsmatta hinner etablera sig. Grannen som äger dem mitt inne i ett villaområde tycker att det är fria djur som får gå var de vill och göra vad de vill!!!
Röd gyttorp eller spetsad kattmat ligger nära till hands efter att de varit och skitit i mina planteringslådor med morötter. CA 80 cm höga , ja jag såg dem göra det.
Röd gyttorp eller spetsad kattmat ligger nära till hands efter att de varit och skitit i mina planteringslådor med morötter. CA 80 cm höga , ja jag såg dem göra det.