22 891 läst ·
83 svar
23k läst
83 svar
Katt förorenar i rabatter
Finns som ger i från sig högfrekvent ljud.Bra mot möss och katter och 5 åriga barn hör detta ljud.Y Yakpått skrev:
att sticka ner grillpinnar (billiga i trä) har funkat för mig. Dvs sticka ner så att de står upp med spetsen uppåt, möjligen lite riktade, leder till att de sticker sig och väljer en annan plats. Kan funka runt tulpaner mot rådjur också. Syns lite men inte fasligt mycket tycker jag.
Är du säker på att det är katter? Väldigt ovanligt att de sätter sig på en gräsmatta där det inte går att gräva ner. Hos mig var det en räv.A aninsvensson skrev:
Välkomen till klubben.... Det är ju inte bara det att det skitar ned och sprider sjukdomar, utan de, katterna, gräver även sönder nyplanterade rabatter på våren. Att sätta ut mårdhundsfällor (fås av kommunen) är effektivt, men lär inte göra dig populär hos grannarna, men annars kan du sätta upp en viltkamera och dokumentera, sedan kontaktar du grannarna och ber dem identifiera och komma och plocka upp.Y Yakpått skrev:
Annars är det staket och stängsel som gäller.
Det är olika var du bor, men på många ställen gäller samma regler för katt som för hund, dvs ägaren har ett ansvar för att husdjuren inte orsakar olägenheter. På landet är det ju en annan sak, där gör de nytta, katterna, men i städer så tar de bara fåglar och förorenar. Livslängden för katter i stad är även ganska kort, något år innan de blir överkörda så skall man ha katt i stan är det innekatter som gäller.
+1 på detta! Några av grannskapets katter använde vår trädgård som toalett. Placerade ut krukor med Kattskräck på strategiska ställen, och har inte plockat en 💩 sen dess! Jag tycker också de är relativt fina växter 🪴D Dilato skrev:Det finns specifika växter som katter finner obehagliga, oftast på grund av deras starka dofter, som kan planteras för att skapa en osynlig barriär.
En sådan växt är Coleus canina, ofta kallad "kattskrämma". Denna växt avger en stark doft som katter finner avskyvärda, men som är knappt märkbar för människor om den inte rörs vid. Att plantera Coleus canina runt gränserna för din trädgård eller nära områden där katter ofta passerar kan effektivt minska deras intrång.
Källa
bomullstussar indränkta i 24% ättika, lägg det runt rabatten, det hjälperY Yakpått skrev:
Skulle vara som i Finland, där får inte katter springa löst utan ägarens tillsyn.❤️ De katter man ser är i parker och är kopplade 👍 Nåt för EU att ta tag i så vi också får lika !
En nyinflyttad barnfamilj har flera katter som till och med går in i vårt hus nu när man försöker vädra 🤬
Har inte nåt större problem med avföring sommartid = inga rabatter. Vintertid bajsas det dock friskt längs uppskottad stig till vedboden. Inte nice att få med sig in under skorna 😡
I förra huset använde jag angeldon i rabatterna med "riktiga" knallkorkar som small när den tunna fiskelinan berördes. Efter ett antal smällar så var katterna borta. Men nu fräser och ryker ju korkarna, tror inte de funkar ?
En nyinflyttad barnfamilj har flera katter som till och med går in i vårt hus nu när man försöker vädra 🤬
Har inte nåt större problem med avföring sommartid = inga rabatter. Vintertid bajsas det dock friskt längs uppskottad stig till vedboden. Inte nice att få med sig in under skorna 😡
I förra huset använde jag angeldon i rabatterna med "riktiga" knallkorkar som small när den tunna fiskelinan berördes. Efter ett antal smällar så var katterna borta. Men nu fräser och ryker ju korkarna, tror inte de funkar ?
Ytterst tveksam till att det är normalt kattbeteende. Har haft hankatter som varit väldigt revirhävdande. De har alla grävt ner sin skit. De skvätter för revirmarkering. Däremot rävar verkar vilja visa upp sin skit. Flera gånger har jag sett att de lagt sin skit uppe på en hästskit. Det känns som en markering. Antar att många tror att rävskit är kattskit.K Kakelugnen566 skrev:
🤷♀️ hm, det har jag hört🤷♂️L lbgu skrev:Ytterst tveksam till att det är normalt kattbeteende. Har haft hankatter som varit väldigt revirhävdande. De har alla grävt ner sin skit. De skvätter för revirmarkering. Däremot rävar verkar vilja visa upp sin skit. Flera gånger har jag sett att de lagt sin skit uppe på en hästskit. Det känns som en markering. Antar att många tror att rävskit är kattskit.
Av de katter som sprungit omkring hos oss genom åren har bara en bajat på gräsmattor och rabatter. Beteendet fanns inte de första åren utan kom senare.
Med detta sagt är inte alla katter skyldiga till bajs på gräsmattan och rabatter. Troligen ett fåtal som har problem med personlig hygien.
Med detta sagt är inte alla katter skyldiga till bajs på gräsmattan och rabatter. Troligen ett fåtal som har problem med personlig hygien.