katter är en invasiv art borde inte få gå lösa

• Gilla
  • Arg
  • Älska
Alak och 12 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Y Yakpått skrev:
Köpte gummiormar, fungerar
Imponerande snabbt agerat och konstaterat.

Fara iväg och köpa gummiormar klockan 9 på kvällen, lägga ut dem i trädgården och sedan hinna fastslå att det fungerar,
...allt inom loppet av 3 timmar.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Mirkan och 10 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Katter förorenar i våra rabatter. Vet inte var katterna "bor". Hittar inte något bra sätt att stoppa detta. Någon som har egen "konstruktion", ett eget hittepå som effektivt håller katterna borta?. Vill ju slippa dona med nät av olika slag. Tacksam för tips.
Finns som ger i från sig högfrekvent ljud.Bra mot möss och katter och 5 åriga barn hör detta ljud.

att sticka ner grillpinnar (billiga i trä) har funkat för mig. Dvs sticka ner så att de står upp med spetsen uppåt, möjligen lite riktade, leder till att de sticker sig och väljer en annan plats. Kan funka runt tulpaner mot rådjur också. Syns lite men inte fasligt mycket tycker jag.

Y Yakpått skrev:
Tack, men det har vi redan, lägger avföringen intill 5-10 cm lavendel t ex. Ska fixa något att lägga i rabatt ev plastspiknät som inte bjuder in till trampande.
Plastspiknät kommer kanske att skada trampdynorna på katterna! Ni kan väl inhägna er plantering i stälet.

B Bengt Numelin skrev:
Plastspiknät kommer kanske att skada trampdynorna på katterna! Ni kan väl inhägna er plantering i stälet.
Katter ser sig noga för var de ska gå. Inget problem då de är rädda om tassarna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A aninsvensson skrev:
Har en eller två kattdjävlar som skiter mitt på gräsmattan, inte roligt när barnbarn springer omkring. Slutar väl med att jag kommer göra mig olycklig.
Är du säker på att det är katter? Väldigt ovanligt att de sätter sig på en gräsmatta där det inte går att gräva ner. Hos mig var det en räv.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Katter förorenar i våra rabatter. Vet inte var katterna "bor". Hittar inte något bra sätt att stoppa detta. Någon som har egen "konstruktion", ett eget hittepå som effektivt håller katterna borta?. Vill ju slippa dona med nät av olika slag. Tacksam för tips.
Välkomen till klubben.... Det är ju inte bara det att det skitar ned och sprider sjukdomar, utan de, katterna, gräver även sönder nyplanterade rabatter på våren. Att sätta ut mårdhundsfällor (fås av kommunen) är effektivt, men lär inte göra dig populär hos grannarna, men annars kan du sätta upp en viltkamera och dokumentera, sedan kontaktar du grannarna och ber dem identifiera och komma och plocka upp.

Annars är det staket och stängsel som gäller.

Det är olika var du bor, men på många ställen gäller samma regler för katt som för hund, dvs ägaren har ett ansvar för att husdjuren inte orsakar olägenheter. På landet är det ju en annan sak, där gör de nytta, katterna, men i städer så tar de bara fåglar och förorenar. Livslängden för katter i stad är även ganska kort, något år innan de blir överkörda så skall man ha katt i stan är det innekatter som gäller.

• Gilla
Ulind1958
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns specifika växter som katter finner obehagliga, oftast på grund av deras starka dofter, som kan planteras för att skapa en osynlig barriär.

En sådan växt är Coleus canina, ofta kallad "kattskrämma". Denna växt avger en stark doft som katter finner avskyvärda, men som är knappt märkbar för människor om den inte rörs vid. Att plantera Coleus canina runt gränserna för din trädgård eller nära områden där katter ofta passerar kan effektivt minska deras intrång.
Källa
+1 på detta! Några av grannskapets katter använde vår trädgård som toalett. Placerade ut krukor med Kattskräck på strategiska ställen, och har inte plockat en 💩 sen dess! Jag tycker också de är relativt fina växter 🪴

• En krukväxt av sorten Kattskräck placerad i en trädgård, omgiven av stenar och träplank bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
bomullstussar indränkta i 24% ättika, lägg det runt rabatten, det hjälper :-). Jag hade en hankatt som gick o markera på vårat hus, han försvann

Skulle vara som i Finland, där får inte katter springa löst utan ägarens tillsyn.❤️ De katter man ser är i parker och är kopplade 👍 Nåt för EU att ta tag i så vi också får lika !

En nyinflyttad barnfamilj har flera katter som till och med går in i vårt hus nu när man försöker vädra 🤬

Har inte nåt större problem med avföring sommartid = inga rabatter. Vintertid bajsas det dock friskt längs uppskottad stig till vedboden. Inte nice att få med sig in under skorna 😡

I förra huset använde jag angeldon i rabatterna med "riktiga" knallkorkar som small när den tunna fiskelinan berördes. Efter ett antal smällar så var katterna borta. Men nu fräser och ryker ju korkarna, tror inte de funkar ?

• Gilla
  • Arg
Alak och 3 till
  • Laddar…
K Kakelugnen566 skrev:
När katter inte gräver ner sin skit på andras tomter så är det en revirmarkering.
Ytterst tveksam till att det är normalt kattbeteende. Har haft hankatter som varit väldigt revirhävdande. De har alla grävt ner sin skit. De skvätter för revirmarkering. Däremot rävar verkar vilja visa upp sin skit. Flera gånger har jag sett att de lagt sin skit uppe på en hästskit. Det känns som en markering. Antar att många tror att rävskit är kattskit.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
K
L lbgu skrev:
Ytterst tveksam till att det är normalt kattbeteende. Har haft hankatter som varit väldigt revirhävdande. De har alla grävt ner sin skit. De skvätter för revirmarkering. Däremot rävar verkar vilja visa upp sin skit. Flera gånger har jag sett att de lagt sin skit uppe på en hästskit. Det känns som en markering. Antar att många tror att rävskit är kattskit.
🤷‍♀️ hm, det har jag hört🤷‍♂️

Y Yakpått skrev:
Tack, men det har vi redan, lägger avföringen intill 5-10 cm lavendel t ex. Ska fixa något att lägga i rabatt ev plastspiknät som inte bjuder in till trampande.
Med tanke på att man säljer kattsand med lavendel bör det inte verka avskräckande😆

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Av de katter som sprungit omkring hos oss genom åren har bara en bajat på gräsmattor och rabatter. Beteendet fanns inte de första åren utan kom senare.

Med detta sagt är inte alla katter skyldiga till bajs på gräsmattan och rabatter. Troligen ett fåtal som har problem med personlig hygien.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.