22 891 läst ·
83 svar
23k läst
83 svar
Katt förorenar i rabatter
Förstår problem, våra rosbuskar dog av övergödning på grund av katturin och skit. Enda som hjälper är att lägga bitar av nät på marken, går att klippa/skära i mindre bitar. Vi valde putsnät (finns på byggvaruhus eller Biltema).Y Yakpått skrev:
Riv citron och apelsinskal och strö ut, katter avskyr doften av citrusfrukterY Yakpått skrev:
Förstår dig verkligen, vi har haft samma problem!
En del av vår gräsmatta förvandlades till toalett av områdets katter och jag har testat nästan alla husmorsknep du kan hitta; apelsinskal, kaffesump, vitlök, peppar, ättika… tyvärr utan någon långvarig effekt.
Det enda som faktiskt har fungerat är att lägga hönsnät över jorden i rabatter och även i gräskanten runt om. Katterna gillar inte känslan under tassarna och undviker helt enkelt att gå där.
Lycka till!
En del av vår gräsmatta förvandlades till toalett av områdets katter och jag har testat nästan alla husmorsknep du kan hitta; apelsinskal, kaffesump, vitlök, peppar, ättika… tyvärr utan någon långvarig effekt.
Det enda som faktiskt har fungerat är att lägga hönsnät över jorden i rabatter och även i gräskanten runt om. Katterna gillar inte känslan under tassarna och undviker helt enkelt att gå där.
Lycka till!
Jag har haft samma problem, fick varje morgon kolla över grusgången efter kattskit.Y Yakpått skrev:
Löste det med att köpa ett par citron doftande doftkulor (såna man har i badrum) uppenbarligen avskyr katter doften av citrus.
Funkar faktiskt.
Har en eller två kattdjävlar som skiter mitt på gräsmattan, inte roligt när barnbarn springer omkring. Slutar väl med att jag kommer göra mig olycklig.
Testa nåt i den här stilen. Finns ett flertal olika tillverkare. Funkade för oss för ett antal år sedanY Yakpått skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Silve...2rG1s__v42DM_7z6nTXJpdBiiI38ZjWxoCMosQAvD_BwE
Nog så hårda tag…. Min farfar spikade upp gamla bågsågblad runt träd med fågelholkar. (1950-talet) Rekommenderas inte, bara ett klipp ur ”historieboken” att betänka. Ett ”svagt” elstängsel kanske om det inte finns risk att barn får stötar och det blir osämja pga det. ??Ossian K Olsson skrev:
Lite förvånad. Min erfarenhet av katter är att de är väldigt noga med att gräva ned skiten. Har mest erfarenhet av bondkatter. Kanske finns en del raskatter som inte har det beteendet.A aninsvensson skrev:
Självbyggare
· Upplands-Väsby
· 7 inlägg
Kaffesump är jättebra. Både mot katter och myror.Y Yakpått skrev:
Det där är ett jobbigt problem. Vi hade problem med vår katt som gärna gick "på lådan" på den lilla strandremsan som var ordnad för barnen. Vi köpte på den tiden något som hette "Fy katt" men det verkar inte finnas kvar. Däremot hittade jag detta:Y Yakpått skrev:
https://plantigo.se/catalog/product...APzgIvQ-KTQPt7NTZh4QU3KMRfoD4EkxoCIn4QAvD_BwE
Kan vara värt ett försök.
Min katt, innekatt, är ett typiskt exempel på att inga lukter hjälper. När jag har badat i vatten med lavendelolja och druckit citronvatten till så har jag fått sällskap av katten som både plaskat i badvattnet och druckit citronvatten. Jag tror tyvärr att det enda som faktiskt hjälper är att bura in hela trädgården. Själv burar jag in katten just för att grannarna ska slippa bli tjuriga. Men många tänker tyvärr inte lika långt.