Y Yakpått skrev:
Katter förorenar i våra rabatter. Vet inte var katterna "bor". Hittar inte något bra sätt att stoppa detta. Någon som har egen "konstruktion", ett eget hittepå som effektivt håller katterna borta?. Vill ju slippa dona med nät av olika slag. Tacksam för tips.
Förstår problem, våra rosbuskar dog av övergödning på grund av katturin och skit. Enda som hjälper är att lägga bitar av nät på marken, går att klippa/skära i mindre bitar. Vi valde putsnät (finns på byggvaruhus eller Biltema).

• Gilla
JanWa och 2 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Katter förorenar i våra rabatter. Vet inte var katterna "bor". Hittar inte något bra sätt att stoppa detta. Någon som har egen "konstruktion", ett eget hittepå som effektivt håller katterna borta?. Vill ju slippa dona med nät av olika slag. Tacksam för tips.
Riv citron och apelsinskal och strö ut, katter avskyr doften av citrusfrukter

• Gilla
MliDa och 2 till
  • Laddar…
Förstår dig verkligen, vi har haft samma problem!

En del av vår gräsmatta förvandlades till toalett av områdets katter och jag har testat nästan alla husmorsknep du kan hitta; apelsinskal, kaffesump, vitlök, peppar, ättika… tyvärr utan någon långvarig effekt.

Det enda som faktiskt har fungerat är att lägga hönsnät över jorden i rabatter och även i gräskanten runt om. Katterna gillar inte känslan under tassarna och undviker helt enkelt att gå där.

Lycka till!

• Gilla
flimsy och 3 till
  • Laddar…
De verkar inte gilla gummiormar. Vi la ut dem pga skatorna på pergolan, men funkade visst fint mot katter med.

• Gilla
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Katter förorenar i våra rabatter. Vet inte var katterna "bor". Hittar inte något bra sätt att stoppa detta. Någon som har egen "konstruktion", ett eget hittepå som effektivt håller katterna borta?. Vill ju slippa dona med nät av olika slag. Tacksam för tips
Jag har haft samma problem, fick varje morgon kolla över grusgången efter kattskit.
Löste det med att köpa ett par citron doftande doftkulor (såna man har i badrum) uppenbarligen avskyr katter doften av citrus.
Funkar faktiskt.

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Kaffesump.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Har en eller två kattdjävlar som skiter mitt på gräsmattan, inte roligt när barnbarn springer omkring. Slutar väl med att jag kommer göra mig olycklig.

• Gilla
  • Arg
Ulind1958 och 10 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Testa nåt i den här stilen. Finns ett flertal olika tillverkare. Funkade för oss för ett antal år sedan
https://www.clasohlson.com/se/Silve...2rG1s__v42DM_7z6nTXJpdBiiI38ZjWxoCMosQAvD_BwE

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Men sätt upp ett sånt här då för …!
Nog så hårda tag…. Min farfar spikade upp gamla bågsågblad runt träd med fågelholkar. (1950-talet) Rekommenderas inte, bara ett klipp ur ”historieboken” att betänka. Ett ”svagt” elstängsel kanske om det inte finns risk att barn får stötar och det blir osämja pga det. ??

A aninsvensson skrev:
Har en eller två kattdjävlar som skiter mitt på gräsmattan, inte roligt när barnbarn springer omkring.
Lite förvånad. Min erfarenhet av katter är att de är väldigt noga med att gräva ned skiten. Har mest erfarenhet av bondkatter. Kanske finns en del raskatter som inte har det beteendet.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Kaffesump är jättebra. Både mot katter och myror.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Det där är ett jobbigt problem. Vi hade problem med vår katt som gärna gick "på lådan" på den lilla strandremsan som var ordnad för barnen. Vi köpte på den tiden något som hette "Fy katt" men det verkar inte finnas kvar. Däremot hittade jag detta:

https://plantigo.se/catalog/product...APzgIvQ-KTQPt7NTZh4QU3KMRfoD4EkxoCIn4QAvD_BwE

Kan vara värt ett försök.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Min katt, innekatt, är ett typiskt exempel på att inga lukter hjälper. När jag har badat i vatten med lavendelolja och druckit citronvatten till så har jag fått sällskap av katten som både plaskat i badvattnet och druckit citronvatten. Jag tror tyvärr att det enda som faktiskt hjälper är att bura in hela trädgården. Själv burar jag in katten just för att grannarna ska slippa bli tjuriga. Men många tänker tyvärr inte lika långt.

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Y Yakpått skrev:
Jo den doften försvinner jättesnabbt.
Vi kör med cayennepeppar, men visst måste man upprepa ibland lite beroende på hur utsatt stället är för väder o vind…

Anette Anette Anette Anette skrev:
Kaffesump är jättebra. Både mot katter och myror.
Har också testat kaffesump. Funkar bra mot grannens nödiga katter och är bra för rabatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.