S sinuslinus skrev:
Det är brist plåtslagare i Sverige så även seriösa firmor borde ha lite mindre skickliga hantverkare. Inte för att det skulle ursäkta resultatet..
Ingen brist längre.
Idag september 2024 har plåtslagarna tid för jobb direkt.
Inner att det ska förhandlas stenhårt på priser.
Dom ska vara i tid och kvalitet ska vara perfekt.
 
  • Wow
UffePlåtis
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Betala inte en krona för det där.
Dom får göra om det helt och hållet.
 
S
M Matslax skrev:
Ingen brist längre.
Idag september 2024 har plåtslagarna tid för jobb direkt.
Inner att det ska förhandlas stenhårt på priser.
Dom ska vara i tid och kvalitet ska vara perfekt.
Det är ju lågkonjunktur i byggbranschen så det är mindre jobb för firmorna men plåtslagare räknas som bristyrke. För få som utbildas till det helt enkelt.

Här är en artikel från förra året:
https://www.byggnadsarbetaren.se/jobbannonsen-lag-ute-i-ett-ar-noll-svar/
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det är ju lågkonjunktur i byggbranschen så det är mindre jobb för firmorna men plåtslagare räknas som bristyrke. För få som utbildas till det helt enkelt.

Här är en artikel från förra året:
[länk]
Det är såklart att intressegrupperna har sin syn på det.
Men idag finns det plåtslagare över.
Därför ska priserna pressas stenhårt, fakturor bestridas och kraven höjas
 
P
M Matslax skrev:
Betala inte en krona för det där.
Dom får göra om det helt och hållet.
Du läser inte tråden va?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Det är såklart att intressegrupperna har sin syn på det.
Men idag finns det plåtslagare över.
Därför ska priserna pressas stenhårt, fakturor bestridas och kraven höjas
I Jämtland är det i alla fall få plåtslagare som inte är fullbokade året ut.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Det är såklart att intressegrupperna har sin syn på det.
Men idag finns det plåtslagare över.
Därför ska priserna pressas stenhårt, fakturor bestridas och kraven höjas
Ska vi låta dom svälta ihjäl oxå ????
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Ska vi låta dom svälta ihjäl oxå ????
Nä. Men inte heller ska de kunna uppföra sig som en flock jättebabysar.
 
Det fattas ungefär 3000 man enligt branschorganisationen...
Att firmor har tid att göra jobbet direkt har ju med konjunkturen att göra.
Vi har under 3års tid letat personal och inte hittat mer 2st....Och har haft behov av 6....
Kommer du in från gatan utan tidigare kontakt, så har vi nästan 6månaders väntetid...
 
  • Gilla
  • Wow
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det fattas ungefär 3000 man enligt branschorganisationen...
Att firmor har tid att göra jobbet direkt har ju med konjunkturen att göra.
Vi har under 3års tid letat personal och inte hittat mer 2st....Och har haft behov av 6....
Kommer du in från gatan utan tidigare kontakt, så har vi nästan 6månaders väntetid...
Då väljer kunder någon annan.
Sånt snack funkar inte längre.
Dax att börja jobba som alla andra.
 
  • Haha
  • Wow
Stubai och 3 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Då väljer kunder någon annan.
Sånt snack funkar inte längre.
Dax att börja jobba som alla andra.
Välja någon annan??? Jag hade inte valt en kund som dig iaf… gnäller på allt och är dåligt påläst och Bitter…Det finns regler för hur alla moment ska utformas när man bygger/plåtar.. Dina egna åsikter har inget större värde….
 
  • Gilla
Lintto1 och 5 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Då väljer kunder någon annan.
Sånt snack funkar inte längre.
Dax att börja jobba som alla andra.
Då tänker du på dina öststatsbondpojkar?
För väldigt få av dina 200kr i timmen företag är särskilt väl bevandrade i svenska byggnormer...
Men starta gärna en tråd med slutresultatet sen..
 
  • Gilla
Plåtsax och 4 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det fattas ungefär 3000 man enligt branschorganisationen...
Att firmor har tid att göra jobbet direkt har ju med konjunkturen att göra.
Vi har under 3års tid letat personal och inte hittat mer 2st....Och har haft behov av 6....
Kommer du in från gatan utan tidigare kontakt, så har vi nästan 6månaders väntetid...
Det betyder ju inte att man har rätt att göra ett sämre jobb!
Vi saknar tusentals distriktsläkare i Sverige Det betyder ju inte att man kan va kass för det men det är klart men kan inte koka soppa på 5 min vilket vissa arbetsplatser begär.
Plåtis kanske fått uppdraget att hålla tiden kort
 
K Kullatorp skrev:
Det betyder ju inte att man har rätt att göra ett sämre jobb!
Vi saknar tusentals distriktsläkare i Sverige Det betyder ju inte att man kan va kass för det men det är klart men kan inte koka soppa på 5 min vilket vissa arbetsplatser begär.
Plåtis kanske fått uppdraget att hålla tiden kort
Helt riktigt...
Jag personligen hade ju inte heller lagt mig på en kvalitetsnivå över standard på ett underbeslag..
 
  • Gilla
Noramasen och 1 till
  • Laddar…
M Matslax skrev:
Då väljer kunder någon annan.
Sånt snack funkar inte längre.
Dax att börja jobba som alla andra.
Samma gäller hos mig som hos plåtrickard, det är flera månaders väntetid och jag ber kunderna vända sig till någon annan. Efter några månader hör de av sig igen och undrar om jag har någon lucka i kalendern eftersom de inte hittat någon annan som har tid.
Men vi kanske skulle anammat stafettläkarnas modell och trippla timdebiteringen bara för att det är brist och låta de med bättre kassa få gå före.
 
  • Gilla
Tiili och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.