G
S Sören Carlsson skrev:
Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.
Jag vet inte riktigt vad i min fråga du svarar på men tack för svaret.

Alltså... Detta har redan hänt... Plåtis har gjort ett fullgott backjobb.

Kanske själv är Forummedlem 😉🤓

När jag köpt hus rann det vatten längs skorstenen ner i vardagsrummet, när det blåste och regnade samtidigt. Upptäckte att det helt saknades underbeslag, man såg tegelpannorna från vinden. Den plåtslagaren skulle jag vilja prata med...😠

Aaah.... Regnindikator inomhus🥴

S Sören Carlsson skrev:
Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.
Riktiga plåtslagare har yrkesbevis…
Vilket man kan erhålla efter fullgod utbildning… skriv inte saker du inte har en aning om

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
P Plåtis22 skrev:
Riktiga plåtslagare har yrkesbevis…
Vilket man kan erhålla efter fullgod utbildning… skriv inte saker du inte har en aning om
Efter 6800 timmar som lärling så kan man göra prov för yrkesbevis...
Men jag saknar faktiskt det...
Verkar få göra jobb ändå...

• Gilla
Kortealboga och 4 till
  • Laddar…
Du är väl duktig, liksom dessa. Person i blå tröja installerar eller reparerar takplåt på ett tak, medan en blå plastpåse syns i handen och på takplåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Intet
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Efter 6800 timmar som lärling så kan man göra prov för yrkesbevis...
Men jag saknar faktiskt det...
Verkar få göra jobb ändå...
Man kan både vara duktig och ha jobb utan…
Och man kan ha ett fint plastkort och ändå vara totalt värdelös…
Men han ska INTE skriva att det inte finns certifiering

• Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
Plåtisen måste medvetet ha gjort alla dessa fel och det krävs kunskap till detta. Så här mycke fel gör ingen av misstag eller okunskap.

mexitegel mexitegel skrev:
Detta är ju underbeslaget. När teglet är på så sätts överbeslaget som tandas om inte hela skorstenen slås in i plåt - vilket är planen här. Frågan är ju bara vilken plåtslagare som ska göra det 😂.
Hela skorstenen ska inte kläs med plåt. Fukten måste kunna komma ut.

Tycker att det ser ut som skruvarna fått tag i något i alla fall. Annars hade väl inte plåten buktat ner?

Michael De Geer Michael De Geer skrev:
Hela skorstenen ska inte kläs med plåt. Fukten måste kunna komma ut.
Det är väl ganska vanligt att hela skorstenen kläs med plåt. När blir det ett problem?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Ser förskräckligt ut! Jag är själv plåtslagare och när vi/jag monterar underbeslag så använder vi inte farmarskruv och falsar inte heller ihop bitarna. Vi kör lågprofilerad montageskruv och överlapp av plåten för att ej få motskarvar och för att pappen ska ligga slätt mot plåten. Vi kör utstick på taket minst 250mm för infästning. Jag skulle be dom göra om det fackmanna-mässigt och om dom inte förstår var det är så hänvisa till AMA.

• Gilla
  • Älska
Polyester och 5 till
  • Laddar…
Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.

Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.

Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Det där är ingen plåtslagare. Helt felgjort på alla vis. Betala inget

Hälsningar en plåtas med mer än 10 år i branschen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Finns
Yrkesbevis
Gesällbrev
Mästarbrev
Sen finns auktorisation för plåtslagerier
Www.tryggplat.nu.
Där kan du läsa mer
Förekommer det verkligen gesällbrev idag
?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.