73 273 läst · 154 svar
73k läst
154 svar
Katastrofinsatser av plåtslagare?
Jag vet inte riktigt vad i min fråga du svarar på men tack för svaret.S Sören Carlsson skrev:Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.
När jag köpt hus rann det vatten längs skorstenen ner i vardagsrummet, när det blåste och regnade samtidigt. Upptäckte att det helt saknades underbeslag, man såg tegelpannorna från vinden. Den plåtslagaren skulle jag vilja prata med...😠
Riktiga plåtslagare har yrkesbevis…S Sören Carlsson skrev:Man får inget certifikat när man gått utbildning på skola annat än betyg. Det är samma sak i många branscher. Det är ju dåligt av företaget där han är anställd att de inte har kontroll av nyanställda och sina arbetare för utfört arbete., Tyvärr är det vanligt., speciellt under högkonjukturen att det inte görs besiktning av utfört arbete. Mitt råd är kontakta företagets ägare och be hen att göra en besiktning och säg att du inte är nöjd. Betala inte fakturan innan riktigt arbete är utfört.
Vilket man kan erhålla efter fullgod utbildning… skriv inte saker du inte har en aning om
Besserwisser
· östergötland
· 2 105 inlägg
Man kan både vara duktig och ha jobb utan…plåtrickard skrev:
Och man kan ha ett fint plastkort och ändå vara totalt värdelös…
Men han ska INTE skriva att det inte finns certifiering
Ser förskräckligt ut! Jag är själv plåtslagare och när vi/jag monterar underbeslag så använder vi inte farmarskruv och falsar inte heller ihop bitarna. Vi kör lågprofilerad montageskruv och överlapp av plåten för att ej få motskarvar och för att pappen ska ligga slätt mot plåten. Vi kör utstick på taket minst 250mm för infästning. Jag skulle be dom göra om det fackmanna-mässigt och om dom inte förstår var det är så hänvisa till AMA.mexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
Det där är ingen plåtslagare. Helt felgjort på alla vis. Betala ingetmexitegel skrev:Har för i princip första gången anlitat hantverkare för att göra underbeslag till skorstenen.
Jag är petig så innan jag har ett samtal med dem så vore det bra med lite second opinion.
Utöver själva plåtbockandet så har de skruvat för nära skorstenen där det inte får vara något brännbart nära (läs råspont) minst 50mm enligt sotaren. Det borde de väl ha koll på kan man tycka. Nu är det skruv på minst två ställen som inte tagit vilket enligt min åsikt är en risk för läckage.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Hälsningar en plåtas med mer än 10 år i branschen.