Jag håller på att renovera mitt badrum. Jag bor i en bostadsrätt på översta våningen dvs 3. Mina ytterväggar i lägenheten är genomgående dubbelgips och 22mm spånskiva och sedan är det tegelfasad.

Nu nu är jag renoverar badrummet skall, enligt BKR, det inte användas kartongbeklädd gips i våtzon 1. Men två av väggarna i badrummet i våtzon 1 kunde jag inte byta ut den sista kartonggipsen (jag har endast bytt den ytligaste skivan till cemenbaserad). Hur påverkar det försäkringsbolaget om någonting skulle hända?

Jag har dessutom bytt golvbrunn men då var det en lokal rörmokare här som gjorde det. Jag har jobbat en del med tätskikt så det har jag utfört själv, genom att dokumentera arbetet med bilder och sparade kvitton hoppas jag kunna bevisa att jag gjort rätt om något händer.

Sedan har jag ytterliggare en fråga. När de gjöt i den nya brunnen användas grovbetong/ eller finbetong. Jag fick däremot ingen upplysning om att det skulle härda en speciell tid utan "det skulle väntas ett par dagar". Jag har nu spacklat in golvvärmen med Kiiltos rot och värmegolvspackel ca 30mm tjockt. Tätskiktet är på och likaså allt kakel.

Hur ska man förhålla sig till det? Jag har läst nu i efterhand att man bör vänta bra länge på betong för att härda. Gjutningen var i och för sig enbart ca 35cm i diameter och 30cm djupt.

Lite synpunkter uppskattas! Tack!

vore jag dig skulle jag skriva ut gvk´s branschregler, dom har inget "förbud" mot kartonggips i våtutrymmen, och hänvisa till det regelverketvidev. skada

enl. ett FB jag pratade med så är det så att det bara är om skadan blivit förvärrad pga att kartonggips använts som dom kan ha synpunkter på det... är förvisso nått är sen jag pratade med dom... kinglolle sitter nog på svaret ;)

ang. golvbrunnen så _tror_ jag inte att det är någon fara förhoppningsvis så orkar spacklet hålla för krympningen
eftersom allt är klart så är det ju inget att göra nått åt

Lolle sitter och har haft ledig dag med barnen så jag har missat detta ;)

Vissa bolag nekar i förhand så fort man "kan" och låter kunden överklaga. Sanningen är dock att skadan skall alltid bero på det felaktiga eller ha påverkats utav det. Däremot blir det bökigare för kunden om försäkringsbolaget vill tjura pga nån felaktighet o då är det upp till försäkringstagaren att visa att det felaktiga utförandet ej påverkat.

Exempelvis kan bolag ej neka skada för kartonggips på vägg om skada uppkommit vid golvbrunnen (korrekt monterad golvbrunn alltså). Däremot kan man neka eller det som är vanligare jämka o endast betala 50-75 % av skadan om man har felaktigt tätskikt.

Håller med Nino till 100 %. Följ GVK och angående betongen är det inte mkt att göra. Tror inte heller att det blir några problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.