122 570 läst ·
588 svar
123k läst
588 svar
KarlsonHus - erfarenheter?
Moderator
· Stockholm
· 57 803 inlägg
Det är ungefär samma resonemang som att tjejer som visar sig i kort kjol får skylla sig själv om de blir våldtagna.thomasx skrev:Det upprepas återigen gång på gång det ansvar som anses ligga hos företaget och VD, jag tycker i ärlighetens namn att man precis lika ofta borde påtala kundens ansvar för sina egna pengar och handlingar. Ty, det går inte att komma ifrån att även kunden har ett ansvar, och i min mening det största ansvaret av alla när det gäller de egna pengarna och hur dessa hanteras.
Det är alltid helt orimligt att skuldbelägga ett offer. Visst här har kunden utsatt sig för en idiotisk risk, men det gör inte att firman blir mindre ansvarig för sin behandling av kunden.
Jag har inte uppfattat att familjen Esseus varit pådrivande när det gäller förskottsbetalning utan det var väl Karlsonhus som föreslog den lösningen.thomasx skrev:Det har vid flera tillfällen påståtts att detta skulle ha varit ett krav, men det har av Essius egna inlägg framkommit att så inte är fallet, KarlsonHus har nämnt förskottsbetalning som ett alternativ till bankgaranti som Essius valde bort då deras bank inte ska ha tillhandahållit detta. Det har också framkommit att Essius var ganska pådrivande på den punkten, och själva kontaktade KarlsonHus för att få en faktura för förskottsbetalningen. Allt detta finns att läsa i tråden, då särskilt i Heurekas och AnnaE's inlägg.
Att familjen sen efterfrågat en faktura för att kunna genomföra den överenskomna betalningen ser jag som ett ganska naturligt beteende och kan väl knappast ses som att familjen med det agerandet varit pådrivande för själva betalningsformen.Heureka skrev:Det hela började med att vi hade pengarna för stommen, dvs. vi behövde inte ta ett lån. Vår bank, Skandiabanken, kunde inte ordna en bankspärr. Vi tänkte att eftersom vi hade pengarna och kunde visa att vi hade pengarna kunde vi alltid höra med KarlsonHus om det räckte med detta, dvs. att vi helt enkelt betalade när fakturan kom. (Vi upplevde att vi hade ett mycket gott förhållande till (speciellt) säljarna och KarlsonHus. Processen med att få fram rätt lågenergi- och miljövänlighetslösningar samt design hade pågått länge och genom KarlsonHus vilja att gå oss till mötes när det gällde detta fick vi stort förtroende dem). Min mamma ringde därför försäljningschefen på KarlsonHus som sa att det inte var några problem. Bankspärr var inte så viktigt. Vi behövde bara kunna visa att vi hade pengarna. Alltså; från allra första början var det inte alls tal om någon förskottsbetalning. Vi hade själva inte ens tänkt tanken.
När min mamma sedan hade det andra samtalet med försäljningschefen tog han upp att förskottsbetalning var lösningen i det här fallet och att hon skulle ta detaljerna med den redan nämnda Evelina. Min mamma talade med sin bankrådgivare på Skandiabanken som bekräftade att en förskottsbetalning är den enda lösningen. Följdaktligen talade min mamma med Evelina som sa att hon (Evelina) skulle ta detaljerna med mig. När jag sedan talade med Evelina sa hon att hon talat med Kennet och att Kennet sagt att förskottsbetalning är den enda lösningen. Jag vill återigen poängtera att ingen avrått från en förskottsbetalning.
Sen är väl de flesta, inklusive familjen Esseus, rörande överens om att det var ett stort misstag att gå med på det upplägg med förskottsbetalning som Karlsonhus föreslog.
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Jag har läst samtliga inlägg i denna tråd och de artiklar som Vimmerby tidning skrivit om familjen Essius misslyckade husköp för att skaffa mig en bild av hela historien. Om jag summerar det hela så kan jag konstatera att familjen har förlorat mer än 2,14 MKr i en affär med KarlsonHus som är försatt i konkurs. Underleverantören MM Hus försöker att sälja stommen till prefabhuset då man inte fått betalt av KarlsonHus. MM Hus agerande är i mina ögon helt korrekt, jag hade gjort samma sak då arbete och material är bundet i lagerplatser på företaget vilket belastar MM Hus likviditet.
Jag läste någonstans att familjen anser att de har rät till stommen med motivering att det var öronmäkta pengar som KarlsonHus hade köpt stommen för. Det resonemanget finner jag mycket märkligt och rent ut sagt naivt. Verkligheten fungerar inte på det viset, det är bara att ställa frågan till konkursförvaltaren så kommer familjen upptäcka att de har oprioriterade fordringar hos KarslonHus på över 2 Mkr punkt slut. Finns det pengar kvar i bolaget så kommer dessa att delas ut enligt turordningslistan. Det finns en lagstiftning som reglererar detta.
Jag förstår att det i dag finns en betongplatta på tomten med golvvärme, invänd VA osv och den verkar vara oskyddad sedan flera år tillbaka. Det finns en stor risk att denna har skadats av väder, vind, nederbörd o framförallt tempereturväxlingar, sommar/vinter. Vidare så finns det ett bygglov som tidsmässigt rullar på vilket innebär at det kommer att förfalla inom överskådlig framtid. Sammantaget kommer detta generera ännu mera kostnader i form av reparationer samt en förnyelse av bygglovet om ni inte startar upp arbetsplatsen snart.
Hade jag varit i Essius kläder så bör prio ett vara att få upp huset genom att köpa loss delarna av MM Hus och få fastigheten på plats. Om ekonomin inte tillåter att fastigheten färdigställs, sälj då hus + tomt i befintligt skick och minimera förlusterna istället för att lägga ned oändlig tid på att debattera här på nätet. Om ni inte gör det så ökar istället kostnadsmassan och ni kommer att hamna i en situation där ni förlorar ännu mera pengar. I sak är detta ganska enkel matematik, ni står i ett vägskäl som jag ser det.
Jag tror inte att ni får tillbaka pengarna av konkursboet eller MM Hus AB som ni inte har avtal med. Det är kört, ni måste acceptera det helt enkelt. Så mitt råd är att släppa årorna och starta motorn istället, agera nu imorgon är det försent. Att hålla på och debattera på nätet sedan 2009? är det sista som kommer att hjälpa er.
Tyvärr, det är bara att svälja hårt o gå framåt istället...
Jag läste någonstans att familjen anser att de har rät till stommen med motivering att det var öronmäkta pengar som KarlsonHus hade köpt stommen för. Det resonemanget finner jag mycket märkligt och rent ut sagt naivt. Verkligheten fungerar inte på det viset, det är bara att ställa frågan till konkursförvaltaren så kommer familjen upptäcka att de har oprioriterade fordringar hos KarslonHus på över 2 Mkr punkt slut. Finns det pengar kvar i bolaget så kommer dessa att delas ut enligt turordningslistan. Det finns en lagstiftning som reglererar detta.
Jag förstår att det i dag finns en betongplatta på tomten med golvvärme, invänd VA osv och den verkar vara oskyddad sedan flera år tillbaka. Det finns en stor risk att denna har skadats av väder, vind, nederbörd o framförallt tempereturväxlingar, sommar/vinter. Vidare så finns det ett bygglov som tidsmässigt rullar på vilket innebär at det kommer att förfalla inom överskådlig framtid. Sammantaget kommer detta generera ännu mera kostnader i form av reparationer samt en förnyelse av bygglovet om ni inte startar upp arbetsplatsen snart.
Hade jag varit i Essius kläder så bör prio ett vara att få upp huset genom att köpa loss delarna av MM Hus och få fastigheten på plats. Om ekonomin inte tillåter att fastigheten färdigställs, sälj då hus + tomt i befintligt skick och minimera förlusterna istället för att lägga ned oändlig tid på att debattera här på nätet. Om ni inte gör det så ökar istället kostnadsmassan och ni kommer att hamna i en situation där ni förlorar ännu mera pengar. I sak är detta ganska enkel matematik, ni står i ett vägskäl som jag ser det.
Jag tror inte att ni får tillbaka pengarna av konkursboet eller MM Hus AB som ni inte har avtal med. Det är kört, ni måste acceptera det helt enkelt. Så mitt råd är att släppa årorna och starta motorn istället, agera nu imorgon är det försent. Att hålla på och debattera på nätet sedan 2009? är det sista som kommer att hjälpa er.
Ett par saker.Kapten Zoom skrev:Jag har läst samtliga inlägg i denna tråd och de artiklar som Vimmerby tidning skrivit om familjen Essius misslyckade husköp för att skaffa mig en bild av hela historien. Om jag summerar det hela så kan jag konstatera att familjen har förlorat mer än 2,14 MKr i en affär med KarlsonHus som är försatt i konkurs. Underleverantören MM Hus försöker att sälja stommen till prefabhuset då man inte fått betalt av KarlsonHus. MM Hus agerande är i mina ögon helt korrekt, jag hade gjort samma sak då arbete och material är bundet i lagerplatser på företaget vilket belastar MM Hus likviditet.
Heureka, som är en del utav familjen Esseus var den första som kom med ett svar på trådstartarens fråga, om erfarenheter utav KarlssonHus. De var då i startgropen inför fabriksbeställningen och det blev även starskottet för den soppa de sitter i. Den soppan har sedan följts åt utav många här inne på just den här tråden.
Detta har sedan lett till en allmän diskussion om vad som är rätt och fel, både moralisk och juridisk. I denna debatt finns det då somliga som agerar forumpoliser. Detta skapar i sin tur eb pseudo-debatt ( där även jag hamnade i) om vad man får eller inte får skriva eller BÖR skriva. Men för att försöka svara på din
fråga ytterligare så sker även debatten upplysningsvis. Där många kunskaper bär frukt.
Sedan vet jag inte om de är "kört" eller bara att "kasta in handduken" då mycket inte är klarlagt, vilket den fd VDns inlagor i diskussionen här visade
Det ena utesluter knappast det andra. Att familjen delar med sig av sina erfarenheter kanske inte hjälper dom men det hjälper förhoppningsvis andra att undvika att hamna i liknande situationer och framförallt att undvika tvivelaktiga företag eller personer när de väljer att bygga sitt hus.Kapten Zoom skrev:Jag har läst samtliga inlägg i denna tråd och de artiklar som Vimmerby tidning skrivit om familjen Essius misslyckade husköp för att skaffa mig en bild av hela historien. Om jag summerar det hela så kan jag konstatera att familjen har förlorat mer än 2,14 MKr i en affär med KarlsonHus som är försatt i konkurs. Underleverantören MM Hus försöker att sälja stommen till prefabhuset då man inte fått betalt av KarlsonHus. MM Hus agerande är i mina ögon helt korrekt, jag hade gjort samma sak då arbete och material är bundet i lagerplatser på företaget vilket belastar MM Hus likviditet.
Jag undrar en sak rent praktisk. När Ni, fam Esseus, väl till slut förskottsbetalade, hur gick drt till? Menar. Hade ni en utställd faktura? Jag frågar för att OM det finns en faktura med ett bestämt belopp, så finns ju det papper som visar på att KarlssonHus visste om innan att förskottet vsr på väg.Heureka skrev:
Är det inte då märkligt att MM-hus också fram tills för ett tag sedan menat att vi har 800 000 "till godo", dvs. att 800 000 skulle dras av från MM-hus slutpris till oss?
Angående plattan; var har du fått "flera år" ifrån? Den gjöts i höstas och har utstått en mild vinter täckt med presenning. På den vibbfria betongen har entreprenören (utan att meddela oss) sett till att flytspackla överallt. Denna flytspackling måste enligt en expert tas bort då den varit utsatt för regn och kyla. Ingen har sagt något om att själva plattan eventuellt skulle ha tagit skada, men jag säger inte att det inte är så. När flytspacklingen är borta ska plattan undersökas.
Angående bygglovet; visst kommer det förfalla inom överskådlig framtid men vi har gott om tid på oss.
Vi har gott om erfarenhet av MM-hus och har inget förtroende för detta företag heller, vilket innebär att vi inte är intresserade av att köpa stommen med felbeställda fönster för mer än vad det kostar om vi beställer ett nytt hus från en annan fabrik.
Den tid vi lägger ner på nätet ser vi som viktig och vi är glada att vi beskrivit situationen. Jag vet inte vad du menar med att vi har debatterat (detta ämne?) sedan 2009.
Angående plattan; var har du fått "flera år" ifrån? Den gjöts i höstas och har utstått en mild vinter täckt med presenning. På den vibbfria betongen har entreprenören (utan att meddela oss) sett till att flytspackla överallt. Denna flytspackling måste enligt en expert tas bort då den varit utsatt för regn och kyla. Ingen har sagt något om att själva plattan eventuellt skulle ha tagit skada, men jag säger inte att det inte är så. När flytspacklingen är borta ska plattan undersökas.
Angående bygglovet; visst kommer det förfalla inom överskådlig framtid men vi har gott om tid på oss.
Vi har gott om erfarenhet av MM-hus och har inget förtroende för detta företag heller, vilket innebär att vi inte är intresserade av att köpa stommen med felbeställda fönster för mer än vad det kostar om vi beställer ett nytt hus från en annan fabrik.
Den tid vi lägger ner på nätet ser vi som viktig och vi är glada att vi beskrivit situationen. Jag vet inte vad du menar med att vi har debatterat (detta ämne?) sedan 2009.
Kapten Zoom skrev:Jag har läst samtliga inlägg i denna tråd och de artiklar som Vimmerby tidning skrivit om familjen Essius misslyckade husköp för att skaffa mig en bild av hela historien. Om jag summerar det hela så kan jag konstatera att familjen har förlorat mer än 2,14 MKr i en affär med KarlsonHus som är försatt i konkurs. Underleverantören MM Hus försöker att sälja stommen till prefabhuset då man inte fått betalt av KarlsonHus. MM Hus agerande är i mina ögon helt korrekt, jag hade gjort samma sak då arbete och material är bundet i lagerplatser på företaget vilket belastar MM Hus likviditet.
Yes. Jag har fakturan i min inkorg. Det står: "Lyft vid stomleverans. Enligt avtal 10209. Förskottsbetalning enligt ök."
VadVetJag skrev:Jag undrar en sak rent praktisk. När Ni, fam Esseus, väl till slut förskottsbetalade, hur gick drt till? Menar. Hade ni en utställd faktura? Jag frågar för att OM det finns en faktura med ett bestämt belopp, så finns ju det papper som visar på att KarlssonHus visste om innan att förskottet vsr på väg.
Heureka skrev:
Har ni försökt få ut kopior alla papper på just ert projekt från KarlssonHus, vem det nu är som har dem. För er del kan det vara intressant och se om det finns intern kommunikation på pränt som styrker eller visar vad som skett ang ert projekt. Det kan vaa bra OM det blir en rättstvist?
Nej, det har vi inte men bra idé! Ska höra med konkursförvaltaren.
VadVetJag skrev:
Varför tycker du att det är märkligt, det är väl helt i linje med vad du själv anser?Heureka skrev:
Det märkliga borde väl ur ditt perspektiv i så fall vara att de ändrat den ståndpunkten!?
Att de gjort det tror jag är ett resultat av regleringen i samband med konkursen och ett ganska väntat resultat därtill, som fler utöver mig redan nämnt.
Vad har ni fått för besked från konkursförvaltaren angående era chanser att få tillbaka några pengar?
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Jag svarade på följande resonemang: "Jag läste någonstans att familjen anser att de har rät till stommen med motivering att det var öronmäkta pengar som KarlsonHus hade köpt stommen för. Det resonemanget finner jag mycket märkligt och rent ut sagt naivt." Själv tycker jag att det är märkligt att MM-hus resonerat så som jag beskrev om resonemanget är "rent ut sagt naivt".
Konkursförvaltaren är inte färdig med sitt arbete.
thomasx skrev:Varför tycker du att det är märkligt, det är väl helt i linje med vad du själv anser?
Det märkliga borde väl ur ditt perspektiv i så fall vara att de ändrat den ståndpunkten!?
Att de gjort det tror jag är ett resultat av regleringen i samband med konkursen och ett ganska väntat resultat därtill, som fler utöver mig redan nämnt.
Vad har ni fått för besked från konkursförvaltaren angående era chanser att få tillbaka några pengar?
Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Ja, på så vis har du helt rätt. Deras agerande kan bero på många saker, inte minst psykologiska faktorer, både naturliga och beräknande.Heureka skrev:Jag svarade på följande resonemang: "Jag läste någonstans att familjen anser att de har rät till stommen med motivering att det var öronmäkta pengar som KarlsonHus hade köpt stommen för. Det resonemanget finner jag mycket märkligt och rent ut sagt naivt." Själv tycker jag att det är märkligt att MM-hus resonerat så som jag beskrev om resonemanget är "rent ut sagt naivt".