Heureka skrev:
Ja, din fråga var enkel men det är upp till Anna i det här fallet hur hon svarar. Det kan inte du kontrollera. Anna gav ett svar som beskrev bakgrund och resonemang, vilket åtminstone jag tycker tillför tråden mer än ett ja eller nej. Jag ser det som en förklaring och du ser det som "värsta bortförklaringen".
Ska jag se det som att du menar att AnnaE's påstående om lönen var korrekt, eller inkorrekt. I det senare fallet får jag alltså tolka det som att du tycker att det är ok att inte justera eller en erkänna sitt misstag så snart man får möjlighet när man skrivit något sådant?
Visst, alla får svara hur dom vill, eller inte alls. Eftersom AnnaE var aktiv i tråden utan att svara uppfattade jag det som ett ickesvar. Först efter flera andra inlägg som fortsatte kommentera det inträffade kom hennes reaktion.

Heureka skrev:
Ja, Essius har redogjort men du har underlåtit att redogöra för dina tidigare misstankar. Jag skulle gärna vilja lära mig mer om ekonomi och du har som jag förstår det uttryckt (och jag hoppas att jag inte missförstått dig nu) att du vill tillföra kunskap.
Så, fråga på!?

Heureka skrev:
Jag frågar mig, precis som andra gjort på ett ungefär, vad som driver dig fortsättningsvis i denna tråd. Är det fortfarande balans du eftersträvar eller har det gått över till att du bara måste vinna debatten?
Jag har upprepat jag vet inte hur många gånger varför jag är här. Den stora frågan är väl varför du är det. Ty, du lägger större delen av din energi på helt andra typ av inlägg än de som fokuserar på ämnet.
Du säger till exempel att du vill veta mer om ekonomi, men ställer inte en enda fråga om det, istället ifrågasätter du min närvaro i tråden!?!?!?!?!? Jag tycker det vore mycket intressant med en förklaring till det agerandet!

En liten, blygsam, reflektion:

Eftersom vi, vilket är rätt unikt, i denna diskussion har både företag och konsument aktiva i tråden, vore det inte rätt intressant att låta dessa resonera med varandra och diskutera utifrån det, istället för att gaffla sönder hela tråden med detaljer kring HUR man får diskutera dessa saker?

• Gilla
Heureka
  • Laddar…
Anna E skrev:
TomasX, vad är det för korrigering du kräver för att det ska bli rätt? Jag ville bara göra jämförelsen med Müller och Kennet. Faktum kvarstår att det jag skrev inte är helt fel. Kennet höjde sin lön trots att bolaget gick dåligt. Du är trots allt den som drog upp Müller från första början.
Jag ska försöka förklara en gång till. När du skriver som du gör nu i detta inlägget

"Kennet höjde sin lön trots att bolaget gick dåligt"

kopplar du, som jag tolkar det eftersom du inte specificerat något annat, ihop Kennets taxerade inkomst (lön) med KarslonHus (bolaget). MEN han kan ha fått "inkomst av tjänst" (lön) från många olika ställen, rent hypotetiskt skulle han kunna knäcka extra på McDonalds på helgerna vilket då ökar på hans inkomst. Vi vet inte varifrån de pengarna kommer. Däremot informerade Cancellera (vill jag minnas) om bolagets kostnader för styrelse och VD, och DET är en siffra/förändring väl värd att ifrågasätta.

Anna E skrev:
Tänk om du hade varit på Kennet så mycket för hans felaktiga påståenden och svar som du varit på mig med just denna sak.
Jag är osäker på vilka av Kennets felaktiga påståenden du avser, citera gärna dem.

MathiasS skrev:
En liten, blygsam, reflektion:

Eftersom vi, vilket är rätt unikt, i denna diskussion har både företag och konsument aktiva i tråden, vore det inte rätt intressant att låta dessa resonera med varandra och diskutera utifrån det, istället för att gaffla sönder hela tråden med detaljer kring HUR man får diskutera dessa saker?
En bra reflektion!

Kennet fick tyvärr bara tillstånd att delta i tråden en kort period, han har inte längre möjlighet att skriva i tråden. Fast det är klart, han kan kanske skicka PM till någon av oss om han skulle ha någon information att tillföra ;)

Jag noterar att tråden kommit mer att handla om mig som person än ämnet i sig sista tiden, och det är ju inte meningen, om än kanske föga förvånande. Så jag tänkte försöka lägga ner den delen av diskussionen, mao lämnar jag nu fältet öppet för den som vill skjuta från höften och/eller ha sista ordet, som någon uttryckte det, och försöka undvika replikera på de delarna. Vill ni fortsätta kanske ni ska starta en egen likadan tråd som denna för det... ;)

Så åter till ämnet, vi får se om jag stannar i den delen av diskussionen.
Det var i alla fall intressant att få vara med i den del där även Kennet tilläts ge sin sida av det hela.

• Gilla
Ravers
  • Laddar…
thomasx skrev:
Jaha, så nu ska ord läggas i min mun igen. Är det inte bättre att jag själv får säga vad jag tycker?
Först och främst är det orimligt att du tycker dig veta vad jag anser vara orimligt innan du ens skrivit klart.

I övrigt håller jag med om det mesta i detta inlägg, vilket framgår rätt tydligt om du läser mina tidigare inlägg, det du säger är självklara fakta. Vi skiljer oss antagligen i åsikt i de delar du inte skriver, nämligen hur en VD kan/ska/bör agera utifrån den kunskap ur samtliga stakeholders perspektiv. Därav följer att det som är orimligt i det du skriver är att du återigen enbart ser en sida, du nämner bara vad VD'n ska göra utifrån kundens perspektiv. VD har att agera utifrån samtliga stakeholders! Därtill står som regel ägarnas intresse högst upp på listan i varje företag i en marknadsekonomi. Hur omoraliskt en kund än kan tycka att det är. Hade det varit tvärtom hade sannolikt en hel del andra tyckt att det varit omoraliskt.
Nu kommer jag inte diskutera sakfrågan mer med dig, av den enkla anledningen att du snurrar runt allt som skrivs med motfrågor och med en konsekvent ifrågesättande som jag bara finner förvirrande. Din kunskapsnivå råder det ingen tvivel om och visst finner jag mycket korrekt i valda delar. Men jag blir som sagt bara förvirrad av dina svar. Du vill göra en tråd om konsumentens erfarenhet och tankar om ett givet företag till en debatttråd mellan kund vs företaget i fråga. Vilket jag inte har uppfattat är Byggahus.se avsikt med forutmråden..

Den stora orsaken till familjen Esseus elände är att de förskottsbetalade en stor summa pengar till Karlsonhus innan konkursen, men jag har väldigt svårt att få ihop hur det hela hanterades utifrån de olika versioner som getts i tråden. Om jag tolkar familjen Esseus rätt så kom kravet på förskottsbetalning från Karlsonhus, vilket verkar rimligt för vilken kund skulle komma på att själv betala in en stor summa pengar utan anledning och enligt mail så har en faktura också skickats ut till familjen.

Men det är är här det börjar bli konstigt på allvar. Enligt Kennet, VD på Karlsson, så har samma person som skickat ut fakturan till familjen förtvivlat försökt avråda familjen från att betala men utan resultat. Trots varningar om Karlsonshus katastrofala ekonomi så betalas pengarna in. I tråden så beskriver sedan Kennet det normala förfarandet vid förskottsbetalning: "Har alltid föreslagit att öppna ett gemensamt konto där köparen är räntetagare, men att uttag endast kan ske med bådas siganturer.Jag har aldrig varit med om något liknade som i Ert fall, jag är inte ens informerad om ni begärde en faktura i förväg att betla efter, för det kan väl inte vara så at Ni bara sände iväg pengarana." Så om det nu är så illa att familjen trots Karlsonshus förtvivlade avrådande ändå betalade in pengar så vore det enklaste att bara returnera pengarna eller i annat fall följa sina rutiner och sätta in pengarna på ett gemensamt konto.

Men det som istället händer har Kennet själv beskrivit i tråden tidigare "Någon gång under hösten meddelar min ekonomiansvarige att det kommit in 2 mkr på kontot, jag ifrågasätter vad som kan vara fel och då får jag veta att Essius förskottsbetalat 2 mkr, jag ringer då MM-hus och vill överföra 1 300 000 kr till den som förskott på vår beställning. Håkan Carlsson säger då att lägg inte in det som förskott Essius utan betala PÅ DE FAKTUROR SOM MATERIALMÄNNEN STÄLLT UT. Sagt och gjort så betaldes den dagen 500 tkr på fakturor till Materialmännen och jag ville få ett kvitto på att det var förskott Essius, men det dröjde. Så då för att verkligen inte blanda mig med förskottspengar i en situation då vi hade dålig ekonomi så betalde vi 800 tkr till MM-hus med angivelse av att det var förskott Essius." Så istället för att returnera pengarna som man enligt egen utsago inte krävt eller öppna ett gemensamt konto så skickar man iväg pengarna till en underleverantör som man har stora skulder till samtidigt som man har en dålig ekonomi. Om det beror på dåligt omdöme eller att det fanns en tanke bakom tänker jag inte ge mig in i att spekulera kring, men för kunden var det förödande.

En stor del av diskussionen i den här tråden har kretsat kring frågan om något formellt fel begåtts av något av de inblandade företagen när familjen Esseus blivit blåst på ett par miljoner.
Men för mig är det ganska ointressant utan det jag som potentiell kund är intresserad av är om jag kan lita på ett företag eller en person och vilken moral de uppvisar. Jag har väldigt svårt för en VD som uppenbart försatt en familj i en oerhört svår situation och sen kommer med mer eller mindre krystade förklaringar och dessutom öppet skyller på sina anställda. Är det så illa att han inte har koll på vad sina anställda gör eller inte tar ansvar för kundernas pengar så är det ingen jag skulle köpa något av avsett om något lagbrott begåtts eller inte.

Så jag har inget problem med att BH väljer att varna för de inblandade företagen och jag vill samtidigt ge en eloge till den drabbade familjen som på ett förvånansvärt samlat och tålmodigt sätt delat med sig av sina erfarenheter och jag hoppas verkligen att det löser sig på något sätt i framtiden.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Hej då ajg inte får skriva fritt utan dt tyds som säljsnack så lägger jag in ett mail från Tim Essuis från 1 jan 2012.
Fram till dtt amail hade jag fått 64 mail från familjen som jag besvrat samtliga.Men det fanns myscket annat att ta isamband me konkursen, så jjagsmalad allt fetr detta i ett brevdn 13 jan som jag kan lägga ut.
"Hej Kennet,

Jag har precis fått en fråga på byggahus-forumet. Det undras om det finns någon öppning gällande huset. Det kan jag inte direkt säga att det gör. Niclas lösning går ju ut på att Håkan säljer stommen för 500 tkr och det verkar ju inte sannolikt om jag förstår dig rätt. Det låter inte vettigt att vänta på att Håkan ska visa prov på moral. Om han anser att han kan ta sådana smällar borde han väl göra allt han kan för att hjälpa oss när han vet att vi har betalt.

Har du diskuterat vårt projekt med den andra fabriken? Kom ni fram till något?

Varför inte gå på djupet med Åsbohus? Det är väl endast du som vet hur stora resurser du har och vilka resurser du kan få in med tiden. Vi vet t.ex. väldigt lite. Du säger att du har 500 tkr. Har du mer än 500 tkr som du gärna vill slippa att pytsa in? Är du fortfarande beredd att pantsätta varumärket eller tycker du att vi ska betala mer för huset? Vi försöker få grepp om situationen och vill ha en handlingsplan som är seriös. Det handlar inte om att vi måste ha en snabb lösning på själva huset, men vi vill komma framåt när det gäller ekonomiska detaljer och avtal. Saker och ting svävar fortfarande och det är en jobbig situation för oss. Jag är så trött på att behöva jaga detaljer. Jag hade hoppats att du skulle lägga alla kort på bordet och verkligen ta tag i möjliga lösningar direkt på ett kraftfullt sätt.

Vi har nu anlitat en advokat som ska titta på allt, men det hade känts bättre om vi kunde komma fram till en bra lösning utan juridiska turer. Jag gissar att advokaten föreslår att vi kör mer media, men även detta känns onödigt om vi kan komma framåt utan. Inte för Håkans skull men för din.

Hur skulle förhandling med Håkan bli en snabb lösning? Vad ska vi göra med stommen om ingen åtar sig att bygga huset? Vi vet ju fortfarande inte ett jota om den saken.

När du sagt i media att du ska ordna ett hus, har du hela tiden menat att du pytsar in 500 tkr av ca 2,14 milj. och att vi betalar resten?

Kan vi inte verkligen komma igång nu och fixa ett hus?

Mvh,

Tim "

Jag lägge nu in en kopia av dt bev jag sände till Familjen dn 13 jan och det får bli mit avlut i denna debatt, Alla har rätt att döma, men det finns endast en som vet snningen.
"Åseda den 13 januari 2012

Anna & Tim Essius

Angående Ert hus.
Det är så mycket man vill uttrycka menastår då jag vet att det mest förvirrar och inte leder till Er dröm.
Jag var övertygad om att konkursförvaltaren skulle tvinga fram leveransen, men tyvärr vet jag inte vad som gjorts eftersom jag inte på något sätt får någon information.
Jag har hållit på med olika lösningar med tillverkare resp. byggare men efter Annas fullständiga information så kan man inte lita på någon. Det var min tro att Guldas och jag jobbade mot samma mål, men det sprack i en besvikelse.
Jag har de senaste veckorna varit i förhandling med min fiende nr 2 då han gjorde en förfrågan om att köpa varumärket KarlsonHus, detta för att han genom sitt bud skulle lösa alla problem samt att han också skulle byggt Ert hus. Dock är denna förhandling avslutad för att han vägrade lämna några som helst garantier för sin långsiktiga avbetalningsplan. Kan nämna att jag tidigare varit i tvist med honom pga. illojalt beteende, så jag litar noll på honom.
Alltså står jag på ruta noll igen och kommenterar Era mail:
1. ”Hur mycket pengar jag kan lägga ned?” Fram till konkursen var jag en envis smålänning och satsade allt i KarlsonHus, min gräns gick vid att efter 38 år slit så pantsatte jag inte hus & hem.
Advokaten och inblandade säger att jag inte skall bry mig eftersom jag jobbat efter mina värderingar och absolut inte gjort et större fel än Ni.
2. ”Nollsummespel”: Det har inte funnits i min tanke att gör profit på Ert trauma, samtidigt som det gör mig illa berörd att misstanken finns från Er sida.
3. ”Niclas antydningar om dolda resurser och planerad konkurs sedan flera år tillbaka. Har jag mer pengar som jag gärna vill pytsa in?” Detta är förtal och brist på förtroende.
4. ”Ni har anlitat advokat” och tyvärr tror jag att han bör koncnetra sig på att finna vägar hur återfå förskotten.
5. ”Vi tycker att Kennet borde skjuta till en rejäl bit av kakan (egentligen hela kakan)”: Här hamnar vi en fråga om vem som bär skulden till den uppkomna situationen.
a) är det er bankman som var så dum som inte låste medlen på ett spärrat konto som annoramlt gör (kostar inget och ni hade fått räntan).
b) är det Guldas som innehållit information.
c) är det ni själva som varit så godtrogna.
d) är det Karlson HusIndustrier AB som också var godtrogna och förskotterade till Håkan C.
e) är det Håkan C som bara lagt beslag på 1,3 mkr av förskottet.
f) är det Kennet K som agerat som VD enl. vissa avtal.

Jag tror inte någon kan svära sig fri från ett visst ansvar och gör min bedömning här.
a) Ja, han har agerat väldigt omdömeslöst, men det finns inga banker som vill ta ett ansvar, de vill bara ta pengar. Alla banker har onlineupplysning om företag och personer, så hade han kollat på KarlsonHus skulle han sett att det var fullt med betalningsanmärkningar samt även att revisorn gett anmärkningar i sín revision ang. balansräkningarna. Jag förmodar att Ni inte har ett byggandskreditiv utan finasierat med kontanta medel eftersom sitauationen uppstått.
b) Nej, en hussäljare inte ansvarig för kundens finasiella situation, utan kan vara behjälplig och ge råd om så önskas.
c) Ja, ni har ju ert personliga ansvar för era tillgångar.
d) Nej, se punkt f. Samt att då bolaget är i konkurs så har jag fått klart för mig att konkursförvaltaren inte på något sätt agerar för Er sak.
e) Ja, här borde Er advokat sätta in sin kraft för att få ut en levarnas för 1,3 mkr . Jag har bett att få köpa loss avatalet med MM-hus ur konkursboet för at driva en rättsprocess i fågan.
f) Nej, jag har som VD för dåvarande Karlson HusIndustrier AB direkt agerat då vi fick förskottet. Jag sände 1,3 mkr i förskott till MM-hus enl den beställning vi gjort som grunde sig i det avtal som jobbades efter. Resternade 700 tkr är provisioner/arkitekt/administartion och i förväg upparbetade marknadföringskostnader.

6. ”Varit väldigt schysst mot KarlsonHus på Byggahus.se”: Det tackar vi för men jag vill eller kan inte köpa mig fri från vad som Ni anser vara sanningen samt att jag är inte främmande för sanningen.
7. ”KF sa att Ekomer ”köpt” vårt projekt”: Detta innebär att KF inte på något sätt känner någon förpliktelse. Samtidigt har inte heller Ekomer påtagit sig något ekonomiskt ansvar, utan det enda som avtalet reglerar är att Ekomer får agera i ert projekt utan att KF ger bannor.
8. ”Entreprenören och byggare och Mikaels inbalnding” var för mig något nytt, jag är så naiv at jag tror att säljare jobbar för kundens syfte med KarlsonHusen inte att man på alla sätt skall tillgodogöra sig pengar på sidoaktiviteter.
9. ”Känner ingen stress” och nästa mail ” är det bäst att du håller ditt ord och levererar ett hus och dessutom inte väntar för länge”. Vad är viktigast? ”Ni tröttnar på min handlingsoförmåga”. Jag uppattar dtta som hot, se punkt 7.
10. ”Ni har klagat på att jag verkar lägga tid på framtida affärer”. Jag lägger min tid enligt eget sinne.
11. ”Vi väntar på att Kennet skall leverera en lösning”:Jag har haft målet att ordna fram en huslevernas som motsvarar stomlevernasen= det Ni förskotterat. Allt övrigt med enetreprenader osv varken kan eller förmår jag ta någon delaktighet i.
12. Alltså min lösning är att leverera den stomme som enl. avtalet är förskotts betald, något ytterligare ansvar kan jag inte påtaga mig mer än rådgivning.

Ekomer AB

Kennet Karlsson
VD"

Redigerat av moderator:
Ni som diskuterat sakligt och har frågetecken som NI vill ha mitt svar på kan gärna ställa dess frågor på följande mailadress ekomer@live.se. Jag kommer inte att ställa upp på diskussioner och tyckande utan dt är min fakta som ges.
MVH
Kennet

Intressant läsning när Kennet försöker reda ut vem som bär skulden till den uppkommna situationen.

Det är banken som agerat omdömeslöst och inte kontrollerat att Karlssonhus var konkursmässigt och stoppat en förskottsbetalning.
Vet inte om man ska tolka det som att Kennet själv inte begripit hur illa det var ställt med sitt eget företag eller om han helt enkelt tycker att han inte har en moralisk skyldigthet att uppge att företaget håller på att gå omkull och själv avråda från förskottsbetalning.

Det är familjen själva som förskottsbetalat och överlåtit sina pengar till Karlsonhus och Kennet.
Här uppfattar jag att Kennet inte anser att han har något som helst ansvar för vad han gör med pengarna när han fått dom vilket är helt obegripligt. Vad hindrar honom från att öppna ett gemensamt konto som han anser att banken borde föreslagit och som han uppger vara rutin i företaget vid förskottsbetalning eller helt enkelt returnera pengarna?

Slutsatsen är att varken Karlsonhus eller Kennet själv har något som helst ansvar för den uppkomna situationen vilket bara stärker min uppfattning om att en varning för företaget är på sin plats.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Intressant läsning när Kennet försöker reda ut vem som bär skulden till den uppkommna situationen.

Det är banken som agerat omdömeslöst och inte kontrollerat att Karlssonhus var konkursmässigt och stoppat en förskottsbetalning.
Vet inte om man ska tolka det som att Kennet själv inte begripit hur illa det var ställt med sitt eget företag eller om han helt enkelt tycker att han inte har en moralisk skyldigthet att uppge att företaget håller på att gå omkull och själv avråda från förskottsbetalning.

Det är familjen själva som förskottsbetalat och överlåtit sina pengar till Karlsonhus och Kennet.
Här uppfattar jag att Kennet inte anser att han har något som helst ansvar för vad han gör med pengarna när han fått dom vilket är helt obegripligt. Vad hindrar honom från att öppna ett gemensamt konto som han anser att banken borde föreslagit och som han uppger vara rutin i företaget vid förskottsbetalning eller helt enkelt returnera pengarna?

Slutsatsen är att varken Karlsonhus eller Kennet själv har något som helst ansvar för den uppkomna situationen vilket bara stärker min uppfattning om att en varning för företaget är på sin plats.
Du beskriver min uppfattning rätt bra då du lämnar din reflektion. Det har sagts i tråden att VDn inte kan agera utifrån kundens aspekt då VDn först ska agera efter ägarnas aspekt och efter styrelsens givna förutsatser. Men finner mer och mer att i detta fall så var det försent att fundera på företagsägares vilja. Eftersom företagets situation var i en så prekär situation att man inte längre hade något utrymme för att välja varåt företagets överlevnad barkade åt. Om man då som företag väljer att fortsätta sälja en produkt och driva projekt så är det inte orimligt att företaget ser till att alla inkomster som kommer in som finansiering utav ett projekt verkligen blir låsta tills projektet är färdigt. Via klienmedelskonto t ex. Och en VD borde veta bättre än att försöka skylla på andra institut och på kundens godtrohet då godtroheten grundade sig i vad VDn tycks ha lovat och förmedlat till kunden.

En VD har ytterst ansvaret för hur företaget agerar och vad anställda sluter för överenskommelse i företagets namn. Så cad än en del här inne på forum säger, så har denna VD stort ansvar för denna soppa och en medansvarig är även MM-hus VD.

Denna förskottsbetalning som är en central del av denna soppa, gjordes den efter ett krav från företaget eller hur gick tankarna kring detta?

MathiasS skrev:
Denna förskottsbetalning som är en central del av denna soppa, gjordes den efter ett krav från företaget eller hur gick tankarna kring detta?
Det har vid flera tillfällen påståtts att detta skulle ha varit ett krav, men det har av Essius egna inlägg framkommit att så inte är fallet, KarlsonHus har nämnt förskottsbetalning som ett alternativ till bankgaranti som Essius valde bort då deras bank inte ska ha tillhandahållit detta. Det har också framkommit att Essius var ganska pådrivande på den punkten, och själva kontaktade KarlsonHus för att få en faktura för förskottsbetalningen. Allt detta finns att läsa i tråden, då särskilt i Heurekas och AnnaE's inlägg.

Det upprepas återigen gång på gång det ansvar som anses ligga hos företaget och VD, jag tycker i ärlighetens namn att man precis lika ofta borde påtala kundens ansvar för sina egna pengar och handlingar. Ty, det går inte att komma ifrån att även kunden har ett ansvar, och i min mening det största ansvaret av alla när det gäller de egna pengarna och hur dessa hanteras.

Redigerat:
  • Gilla
Smile.75
  • Laddar…
MathiasS skrev:

Hur man till slut verkligen tar steget att betala i förskott är självklart betalarens ansvar. Ett ansvar jag finner att fam Esseus tar på sig. Men ansvaret för vilken information man ger då en kund frågar vad som är bäst att göra vid en avsedd betalning ligger i stor del hos den som informerar, då denne normalt har ett mycket större kunnande ovh vet ned dig riskerna. Framförallt då betalningsmottagaren vet att pengarna ska användas till att reglera tidigare skulder. Att mottagaren dessutom ger flera olika svar på hur denna soppa gick till blir det änmer tyligt att VDn inte vet hur situationen ska lösas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.