mattiasp skrev:
Om du har en såg med teleskop, och skruvar åt låsningen så att teleskopet inte används; tror du då att du skulle få samma precision som med en fast såg?
I teorin så borde det väl bli så men jag antar att det är fler faktorer som spelar in. En fast såg, vilken som helst, behöver ju inte ha bättre precision än en med teleskop av bra kvalite. Men om jag inte skall använda utdragsfunktionen så finns det ingen anledning att betala för den. Teleskopfunktionen kostar ganska mycket verkar det som, det var kanske främst det jag insåg när jag läst artikeln i FWW och kollade upp vad sågen kostade.

Om man bortser från pengarna, är känslan då att precisionen faktiskt är sämre om man tittar på kvalitetssågar typ nlå bosch och uppåt? Jag har aldrig upplevt det som ett problem men jag är inte heller någon finsnickare...

Såga baklänges med en kapsåg i lite grövre dimensioner kan slänga klingan bakåt. Inte en chans att hinna reagera och hålla emot handtaget.
Dock kanske inte lika farligt som climb cut med fräs.

Däremot så gör jag också som sades innan ett fint snitt bakåt och kapar helt framåt.

Personligen var det nästan så att jag beställde en GCM 12 JL när jag läste den här tråden - men jag kom på en applikation som jag gjort en hel del på min nuvarande kap/ger och som jag gärna vill kunna göra även i framtiden: Halvt-i-halvt sammanfogningar eller "trenching" som man verkar kalla momentet man gör med sågen. Då detta kräver en slide funktion så jag får "nöja" mig med precisionen i Kapex... ;)

AxxChild skrev:
Såga baklänges med en kapsåg i lite grövre dimensioner kan slänga klingan bakåt. Inte en chans att hinna reagera och hålla emot handtaget.
Dock kanske inte lika farligt som climb cut med fräs.
Helt rätt. Ett dåligt sätt att såga generellt. Dock finns det en del sågar som är utformade för att fungera så, ex radialarmsågar och pendelkapsågar. På en vanlig kap/ger hade jag inte gjort det.

badtastex skrev:
Personligen var det nästan så att jag beställde en GCM 12 JL när jag läste den här tråden - men jag kom på en applikation som jag gjort en hel del på min nuvarande kap/ger och som jag gärna vill kunna göra även i framtiden: Halvt-i-halvt sammanfogningar eller "trenching" som man verkar kalla momentet man gör med sågen. Då detta kräver en slide funktion så jag får "nöja" mig med precisionen i Kapex... ;)
Du har ingen bordssåg? Den gör det mkt bättre än en Kapex.

Jo jag har en bordsåg och den använde jag senast men då tillät längden på det jag skulle sammanfoga det. Tyvärr är min verkstad alldeles för liten för att köra långa bitar och göra urtag mitt i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.