52 790 läst ·
181 svar
53k läst
181 svar
Käpp märkt ”FG Linje” på min gräsmatta
Imponerande hur diskussioner kan snöa in på att älta en liten detalj, utan att någonsin komma fram till något. Utan alla fakta kommer ingen kunna räkna ut exakt vad som gäller, mest säkert är antagligen att vänta på kommunens kommande drag, så varför fylla på med fyrtioåtta olika tänkbara teorier bara för att fyrtiosju som är fel inte uteslutits av fakta ännu?
Sitt ner i båten. Om kommunen vill ha bort trappan på deras mark, säg att den biten är deras att göra vad dom vill med på egen bekostnad, och se vad det blir för svar. Utgå därifrån.
Sitt ner i båten. Om kommunen vill ha bort trappan på deras mark, säg att den biten är deras att göra vad dom vill med på egen bekostnad, och se vad det blir för svar. Utgå därifrån.
Har du öht läst tråden? Om inte gör det så kanske du också hittar vad kommunen faktiskt svarade.I INTP skrev:Imponerande hur diskussioner kan snöa in på att älta en liten detalj, utan att någonsin komma fram till något. Utan alla fakta kommer ingen kunna räkna ut exakt vad som gäller, mest säkert är antagligen att vänta på kommunens kommande drag, så varför fylla på med fyrtioåtta olika tänkbara teorier bara för att fyrtiosju som är fel inte uteslutits av fakta ännu?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 247 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Vad jag vet är det ett par kommuner som har "lantmäteristatus", osäker på korrekt benämning, i dessa fall. Dvs de kan utföra förrättningar med samma status som lantmäteriet.Anna_H skrev:
Är det någon utan denna status som satt upp en käpp är det väl bara "en vanlig käpp"?
Jag känner till detta pga av att Linköpings kommun har denna status, var inblandad i ett ärende där häromåret.
dra upp alla och lägg i bränningsbunken.. 5dl diesel,, å vips var eländet borta.. 🤠L LabanW skrev:
Ja, det stämmer men jag tror ändå det är olika intern hantering och interna taxa beroende på vad som göra och beställs. En fastställd fastighetsgräns skall fastställas permanent och knappast med en utsättningskäpp. min gissning är att det inte är en Lantmäteribestämd fastighetsgräns.Fotografen skrev:
Vad jag vet är det ett par kommuner som har "lantmäteristatus", osäker på korrekt benämning, i dessa fall. Dvs de kan utföra förrättningar med samma status som lantmäteriet.
Är det någon utan denna status som satt upp en käpp är det väl bara "en vanlig käpp"?
Jag känner till detta pga av att Linköpings kommun har denna status, var inblandad i ett ärende där häromåret.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jo, så är det.F fsn skrev:
Min gissning också.F fsn skrev:
Varför inte bara kika in på lantmäteriets hemsida ang vad som anses vara gränsmärken? De får ändå betraktas som auktoritet på området.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Hitta-granser/#faq=6bf6
Apropå lantmäteriverksamheter så finns det vissa kommuner (vanligen större) som har kommunala lantmäterier. Stockholm är en sådan kommun. Då kallas det just kommunalt lantmäteri. I de fall kommunen inte har den funktionen faller det tillbaka på det statliga verket.
Det vi ser på bilderna är en helt vanlig stakkäpp som används för diverse ändamål, t.ex. att utvisa en gräns eller något annat, men den är inte ett gränsmärke i lagens mening.
Vi beställde en gränsutvisning för några år sedan tillsammans med grannen. Det kostade 1500 kr/punkt och utfördes av en privat firma. Två av punkterna fanns i terrängen (dubb i berg) men den tredje saknades. Den mycket trevliga personen från firman ägnade drygt 15 min åt att placera en rejäl impregnerad träregel på rätt ställe. När den var nerbankad en god bit i marken ägnade hon ytterligare 15 min åt att slå ner en nubb i den på exakt rätt ställe med hjälp av en totalstation som hon dessförinnan riggat upp på en triangelpunkt som fanns i närheten. Dessa tre gränsmärken markerades sedan genom att sticka ner just sådana stakkäppar bredvid dem för att det skulle bli enklare att se var de var. För övrigt vill jag minnas att även den träregeln med nubben inte riktigt kunde betraktas som en korrekt gränspunkt, det var för vår skull hon satte ut den, för att ha något mer beständigt än stakkäppen.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/oklarheter-kring-granser/Hitta-granser/#faq=6bf6
Apropå lantmäteriverksamheter så finns det vissa kommuner (vanligen större) som har kommunala lantmäterier. Stockholm är en sådan kommun. Då kallas det just kommunalt lantmäteri. I de fall kommunen inte har den funktionen faller det tillbaka på det statliga verket.
Det vi ser på bilderna är en helt vanlig stakkäpp som används för diverse ändamål, t.ex. att utvisa en gräns eller något annat, men den är inte ett gränsmärke i lagens mening.
Vi beställde en gränsutvisning för några år sedan tillsammans med grannen. Det kostade 1500 kr/punkt och utfördes av en privat firma. Två av punkterna fanns i terrängen (dubb i berg) men den tredje saknades. Den mycket trevliga personen från firman ägnade drygt 15 min åt att placera en rejäl impregnerad träregel på rätt ställe. När den var nerbankad en god bit i marken ägnade hon ytterligare 15 min åt att slå ner en nubb i den på exakt rätt ställe med hjälp av en totalstation som hon dessförinnan riggat upp på en triangelpunkt som fanns i närheten. Dessa tre gränsmärken markerades sedan genom att sticka ner just sådana stakkäppar bredvid dem för att det skulle bli enklare att se var de var. För övrigt vill jag minnas att även den träregeln med nubben inte riktigt kunde betraktas som en korrekt gränspunkt, det var för vår skull hon satte ut den, för att ha något mer beständigt än stakkäppen.
Jag sa inte att varken du eller jag tänkte så bra - eller ens var smarta.lunnabo skrev:
Men du får iaf inte bygga saker på min tomt utan lov (det är ju inte att tälja en liten smörkniv vi pratar om).. och skulle du mot förmodan göra det så skulle jag tolka det som att du är snäll (menar väl) och har byggt mig en present! ÄVEN om du eg inte bett om tillåtelse för att göra det på min tomt.
Skulle du sedan vilja beträda min tomt för att plocka bort den presenten (som uppenbarligen inte var någon present), får vi ta den diskussionen då. För i normala fall får ingen komma in och hålla på och riva runt på min gård (utan min tillåtelse).. varken för att bygga, förstöra eller sno saker.
Men med lite polisiär hjälp/inblandning.. så är jag inte helt omöjlig!
Jag belönar dock inte dåligt beteende. Så du får allt själv berätta för polisen själv att du olovligen gått in på min tomt och byggt något till dig själv där .. utan min tillåtelse och nu vill ta tillbaka "din" byggnation genom att gå in riva/flytta något från MIN tomt.
Jag är eg bara intresserad av att höra den förklaringen.
.. och se vad polisen skulle svara/säga om den.
Resultatet av det hela är eg inte lika viktigt.
Men deras svar skulle kunna ge oss, en gång för alla, ett svar på vad vi får göra på andras tomter och inte!
(Skulle du ha frågat om lov för att bygga något på min tomt från början, hade du fått ett ja eller ett nej - och vi hade inte haft något problem i frågan alls..)