Hej, har lagt 17kvm golvspånskiva i mitt nya kök, har limmat och skruvat rejält. Dock har det börja knarra rejält på ett enda specifikt ställe, såklart där man kommer gå som mest. Har testat att skruva fler skruva men hjälpte inte knarret just där . Hade tänkt ta bort och hitta varför det knarrar, regeln just där eller för mycket spänning i skivorna. Något är det som spökar. Golvreglarna sitter på betongunderlag, och är spikade med metal som viker över regeln, 60tals hus, man kanske ska FÄSTA DEM LITE BÄTTRE . Nu är frågan om jag kan kapa upp där det knarrar och sätta dit en ny . Det kommer inte blir spontat i dem andra såklart, men tänkte höra vad ni hade för tips och vad risken är om det finns några alls..
här är dem reglarna mellan skivan där det knarrar, tänkte kapa upp så pass stort att man kan få ner en ny skiva och skruva fast i reglarna. Dock blir den ju isåfall fristående från resterande golv när jag byter ut en bit på 120x60cm
här är dem reglarna mellan skivan där det knarrar, tänkte kapa upp så pass stort att man kan få ner en ny skiva och skruva fast i reglarna. Dock blir den ju isåfall fristående från resterande golv när jag byter ut en bit på 120x60cm
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Kan du inte limskruva bitar halvt (kallas nog latta) under befintligt golv och sedan limskruva lagningsbiten.
Blir stadigare och styvare än orginal och mycket bättre än att skarva över regel.
Protte
Blir stadigare och styvare än orginal och mycket bättre än att skarva över regel.
Protte
Du menar att man kapar upp den storlek jag tänkt ta upp igen och sedan förstärka med att lägga golvbitar tvärs över under golvet och skruva fast i det befintliga golv och sen lägga ner den nya biten och skruva fast i dem?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Det behövs inte gå tvärs hela hålet, bara runt kanterna men gärna 20 cm breda bitar, 10 under befintligt golv och 10 under lagkapten.V Viktor Dagander skrev:
Protte
Något sånt här menar du? Där pilarna pekar blir stöden under golvet som sedan skruvas fast i både befintligt golv samt den nya skivan som blir istället för den som ärprototypen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Blanda golvspånskiva och spontade brädor? Hur få det jämnt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur bör golv kapas upp vid bygge av innervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ansluter jag min köksfläkt? Frankekåpa med extern fläktmotor.
El -
Mockfjärds elementhus 1968 - Kapat i golvelement - hur åtgärda?
Byggnadsfysik -
Hur kapar man dessa rör?
Värme allmänt