Hej.

jag har en vägg som är 1,2 m bred där jag ska ha mönsterpassad tapet. Tapeten är dock 0,53 m bred vilket innebär att det blir 14 cm kvar som ej är tapetserad när jag använder 2 vårder.

Hur ska man tänka här? Ser det konstigt ut om man gör 7 cm ”indrag” för tapeten på varje sida? Eller ska man inställer skär till en rems som är 14 cm och är det svårt att passa in den (alternativt några centimeter extra i och med att den slut i ett hörn?

tacksam för alla tips gällande hur man ska tänka för att få till en snygg lösning.
 
BirgitS
Gäller det bara en vägg som ska tapetseras?

Jag tror det ser konstigt ut om 7 cm på vardera sidan bara är målade eftersom det är en hel del jämfört med den smala tapetseringen. Det vore annorlunda om det var frågan om en 4 m bred vägg.

Om du tror att det är svårt att hantera en 14 cm bred remsa inne i hörnet så kan du ju ta av t.ex. 10 cm på tapetvåden som är längst åt andra hållet så att remsan blir 24 cm i stället.
 
Det beror ju förstås på hur mönstret på tapeten ser ut.
 
Skär till en remsa på 14 (15) cm och sätt upp. Blir nog konstigt annars.

Jag utgår från att det är en fondvägg.
 
Tack för tipset Birgit.

Hr i stor sett aldrig tapetserat tidigare så jag tar tacksamt emot alla tips. Det kanske är så att det är enklare att hantera 14 cm istället för 24 cm? ‍♂️

Jh tror också det ser konstigt ut med indrag på 7 cm per sida. Man vill ju gärna ha det kant i kant.

Hur gör man enklast om man ska kapa en tapet på längden?

BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det bara en vägg som ska tapetseras?

Jag tror det ser konstigt ut om 7 cm på vardera sidan bara är målade eftersom det är en hel del jämfört med den smala tapetseringen. Det vore annorlunda om det var frågan om en 4 m bred vägg.

Om du tror att det är svårt att hantera en 14 cm bred remsa inne i hörnet så kan du ju ta av t.ex. 10 cm på tapetvåden som är längst åt andra hållet så att remsan blir 24 cm i stället.
BirgitS BirgitS skrev:
Gäller det bara en vägg som ska tapetseras?

Jag tror det ser konstigt ut om 7 cm på vardera sidan bara är målade eftersom det är en hel del jämfört med den smala tapetseringen. Det vore annorlunda om det var frågan om en 4 m bred vägg.

Om du tror att det är svårt att hantera en 14 cm bred remsa inne i hörnet så kan du ju ta av t.ex. 10 cm på tapetvåden som är längst åt andra hållet så att remsan blir 24 cm i stället.
 
H henche skrev:
Skär till en remsa på 14 (15) cm och sätt upp. Blir nog konstigt annars.

Jag utgår från att det är en fondvägg.
Stämmer, det är en fondvägg med mönstrad tapet
 
L Leia08 skrev:
Tack för tipset Birgit.

Hr i stor sett aldrig tapetserat tidigare så jag tar tacksamt emot alla tips. Det kanske är så att det är enklare att hantera 14 cm istället för 24 cm? ‍♂️

Jh tror också det ser konstigt ut med indrag på 7 cm per sida. Man vill ju gärna ha det kant i kant.

Hur gör man enklast om man ska kapa en tapet på längden?
Yes, bara en vägg som ska tapetseras
 
Beror som sagt på mönstret. Vi har en fondvägg med ett ganska stort och markerat mönster. Det mönstret hade sett konstigt ut på en smal remsa, så vi valde att dra in det enfärgade runt hörnet några cm på varje sida så att vi bara fick hela våder av tapeten
 
  • Gilla
Kakisen
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Beror som sagt på mönstret. Vi har en fondvägg med ett ganska stort och markerat mönster. Det mönstret hade sett konstigt ut på en smal remsa, så vi valde att dra in det enfärgade runt hörnet några cm på varje sida så att vi bara fick hela våder av tapeten
Det är denna tapeten vi har.
Webbsida visar tapeter, "Sparade produkter" titel, rabatterade priser, växtmönster, köp-ikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Leia08 skrev:
Tack för tipset Birgit.

Hr i stor sett aldrig tapetserat tidigare så jag tar tacksamt emot alla tips. Det kanske är så att det är enklare att hantera 14 cm istället för 24 cm? ‍♂️

Jh tror också det ser konstigt ut med indrag på 7 cm per sida. Man vill ju gärna ha det kant i kant.

Hur gör man enklast om man ska kapa en tapet på längden?
Skär till din tapet så att den kan vikas över hörnet. Ca 5cm brukar vara lagom. Tryck och dra försiktigt med tapetverktyget intill hörnet. Använd sedan en tapetkniv som snyggt skär, ett med väggen, parallellt snitt. Dra försiktigt av remsan och torka av rester sv tapetklistret med fuktig svamp.
Måla hörnen och en bit ut på väggen som ska tapetseras, så blir det snygga övergångar.
 
P Picea skrev:
Skär till din tapet så att den kan vikas över hörnet. Ca 5cm brukar vara lagom. Tryck och dra försiktigt med tapetverktyget intill hörnet. Använd sedan en tapetkniv som snyggt skär, ett med väggen, parallellt snitt. Dra försiktigt av remsan och torka av rester sv tapetklistret med fuktig svamp.
Måla hörnen och en bit ut på väggen som ska tapetseras, så blir det snygga övergångar.
ok, så det funkar funkar bra med en 14 cm remsa (+5 cm)?
 
L Leia08 skrev:
ok, så det funkar funkar bra med en 14 cm remsa (+5 cm)?
14cm funkar fint. Det är så mycket mönster som hjälper till att bli av med skarvarna.
Du kan också börja med en 33,5cm remsa, sedan fullbredd,53cm, och sedan avsluta med 33,5cm. Då får du våderna symmetriskt.
 
  • Gilla
Leia08
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.