Hej vill kapa takfoten och göra den både mindre och ytterväggen högre, är detta möjligt?

Mvh

• Takfot med trävirke och isolering, sett underifrån, med smuts och löv ovanpå brädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot och yttervägg med träpanel, sedd från nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som ett rejält ingrepp bara för en utseendeändring, eller finns det en annan anledning till att du vill göra ändringen?

Centano Centano skrev:
Känns som ett rejält ingrepp bara för en utseendeändring, eller finns det en annan anledning till att du vill göra ändringen?
Tänkte byta panel och ha stående och undrar bara vad som ska göras om de ens går o göra det.

Hur mycket av takfoten har du tänkt kapa?

Centano Centano skrev:
Hur mycket av takfoten har du tänkt kapa?
Jag vet inte, det är w takstolar så hur mycket kan jag kapa utan att orsaka stabiliteten på taket? Måste jag göra annat när jag kapar? Tsnken är att inte ha så bred takfot utåt och i höjden

Spikplåten på bild 2 håller väl ihop takstolen? Jag tror inte att du kan kapa någonting alls av takfoten utan att riskera att försvaga konstruktionen.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Spikplåten på bild 2 håller väl ihop takstolen? Jag tror inte att du kan kapa någonting alls av takfoten utan att riskera att försvaga konstruktionen.
Är det så? Kan man inte skruva dit regel där man kapar och på så sätt förstärka det

M mmergimm skrev:
Är det så? Kan man inte skruva dit regel där man kapar och på så sätt förstärka det
Bortom mina kunskaper tyvärr. Jag hade inte gjort det. Åtminstone inte utan att anlita en konstruktör eller liknande innan.

M mmergimm skrev:
Hellre fylla det trekantiga hålet med nytt trä och spika och limma plywood på båda sidor

K Kurtivan skrev:
Hellre fylla det trekantiga hålet med nytt trä och spika och limma plywood på båda sidor
Jaaa men vill ju kapa loss det så jag inte har så mycket som stixker ut ju. Mvh

M mmergimm skrev:
Jaaa men vill ju kapa loss det så jag inte har så mycket som stixker ut ju. Mvh
jo, har du hålrummet fyllt och förstärkt båda sidor med plywood, då är det stabilt och bara att kapa?

K Kurtivan skrev:
jo, har du hålrummet fyllt och förstärkt båda sidor med plywood, då är det stabilt och bara att kapa?
Jaa tänker kapa där väggen är och uppåt sedan kanske ha kvar lite uppe så ja har liten takfot. Får väl sätta plywood på varainsida vid överkanten på väggen till takstolarna. Tänker jag rätt nu? Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.