15 134 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
kapa stora kakelplattor?
Hej
Ska snart börja kakla badrummet, ska ha plattor som är 600x300mm på väggarna.
Hur kapar jag dessa på bästa sätt utan att lägga flera tusen på en proffsmaskin?
Hittar ingen ingen kakelskärare som mina plattor får plats i.
Har tänkt på lite olika alternativ:
1. Köpa en kakelrits på biltema, ritsa och knäcka borde funka tycker man? samma princip som en kakelskärare.
2. Köpa en elektrisk kakelkap på typ biltema, jula, clasohlson för en 500 spänn. duger dessa maskiner för att kapa så stora/långa plattor?
3. Vinkelslip, usch måste finnas nått bättre.
4. Sticksåg? låter otroligt men det finns tydligen klingor till kakel.
Vad tror ni?
Tack på förhand
Ska snart börja kakla badrummet, ska ha plattor som är 600x300mm på väggarna.
Hur kapar jag dessa på bästa sätt utan att lägga flera tusen på en proffsmaskin?
Hittar ingen ingen kakelskärare som mina plattor får plats i.
Har tänkt på lite olika alternativ:
1. Köpa en kakelrits på biltema, ritsa och knäcka borde funka tycker man? samma princip som en kakelskärare.
2. Köpa en elektrisk kakelkap på typ biltema, jula, clasohlson för en 500 spänn. duger dessa maskiner för att kapa så stora/långa plattor?
3. Vinkelslip, usch måste finnas nått bättre.
4. Sticksåg? låter otroligt men det finns tydligen klingor till kakel.
Vad tror ni?
Tack på förhand
Jag tänkte precis som du om vinkelslipen i början. Man är inte så händig med den, den väsnas och det dammar nåt grymt.
Nu i slutet har jag lämnat tillbaka den lånade kapen efter att ha kört alla små vinklar å sånt med vinkelslipen. De sista plattorna gjorde jag med vinkelslipen eftersom jag har börjat tycka om den, och att man är grymt less på lånekaparna efter att ha kaklat ett badrum.
Hade jag gjort ett badrum igen nu snart så hade jag nog kört vinkelslipen + en bra lånad kakelskiva rakt igenom hela kaklingen.
Nu i slutet har jag lämnat tillbaka den lånade kapen efter att ha kört alla små vinklar å sånt med vinkelslipen. De sista plattorna gjorde jag med vinkelslipen eftersom jag har börjat tycka om den, och att man är grymt less på lånekaparna efter att ha kaklat ett badrum.
Hade jag gjort ett badrum igen nu snart så hade jag nog kört vinkelslipen + en bra lånad kakelskiva rakt igenom hela kaklingen.
Håller precis på med detta och har också 60x30-plattor.
Då det är stenhårda klinkerplattor, är det riktigt svårt att såga dom så jag hyrde en kakelskärare. Funkar utmärkt. Enda problemet är ju att det blir dyrt om man drar ut på jobbet...
Då det är stenhårda klinkerplattor, är det riktigt svårt att såga dom så jag hyrde en kakelskärare. Funkar utmärkt. Enda problemet är ju att det blir dyrt om man drar ut på jobbet...
Kakelritsen på Biltema är bara att glömma det är värsta skiten, för mig sprack plattorna åt fel håll sen gav jag upp. 
Man kan även kapa dem med en sån kakelsåg med vattenbad under, kostar en 500:- på biltema men är klart värt det. Jag har kapat alla mina längsledes med den och trissan (diamant) håller ännu.
Har även en skiva till vinkelslipen men jag tycker det är svårt att kapa exakt med den, tycker nästan det är enklast att grovkapa med vinkelslipen sen slipar man ner mot kapstrecket.
Har även en typ scotchbrite skiva till vinkelslipen som jag drar av ALLA kapkanter med även bakpå plattan så man inte skadar tätskikt eller händer.
Man kan även kapa dem med en sån kakelsåg med vattenbad under, kostar en 500:- på biltema men är klart värt det. Jag har kapat alla mina längsledes med den och trissan (diamant) håller ännu.
Har även en skiva till vinkelslipen men jag tycker det är svårt att kapa exakt med den, tycker nästan det är enklast att grovkapa med vinkelslipen sen slipar man ner mot kapstrecket.
Har även en typ scotchbrite skiva till vinkelslipen som jag drar av ALLA kapkanter med även bakpå plattan så man inte skadar tätskikt eller händer.
Jag köpte en alphatools på Bauhaus för 495 pix, det är flera år sen nu och den har skurit stora klinkers till kök, badrum och hall utan att krångla. Det är normalt inte vad jag gör, köpa billigt brukar man få ångra men den här funkar kanon.
Annars skulle jag hyra en, Cramo tex har säkert och är inte dyra på bilmaskinerna över en helg.
Annars skulle jag hyra en, Cramo tex har säkert och är inte dyra på bilmaskinerna över en helg.
Jag har också en budgetkakelsåg (600 spänn på Hornbach) och det funkar att såga långa plattor med den men det går åt ganska mkt svära också. Mothåller är riktigt uselt och är man inte sjukt nogrann blir det inte bra men det funkar iaf. Eftersom jag ska kakla och klinkra ett kök, en hall och två badrum så blir det både dyrt och opraktiskt att hyra.
Köp absolut inte de som har bordet av plast det är årtusendets räckel jag köpte den som var en eller ett par hundringar dyrare. Bordet är i orostfritt stål och anhållet är en alulist man skruvar fast. När man väl fått in måttet blir det förvånansvärt exakt, inom ½ mm skulle jag vilja påstå. Jag är extremt noga så jag tror det duger åt de flesta.
Dock är det lite drygt med handhavandet kapa inne är bara att glömma jag står ute och har trädgårdsslangen till att spola rent varje platta och maskinen efter nästan varje kap.
Det lägger sig extremt små flisor som tränger in i fingrarna och gör så att plattan inte glider som den ska över kapbordet om man inte spolar rent ofta.
Dock är det lite drygt med handhavandet kapa inne är bara att glömma jag står ute och har trädgårdsslangen till att spola rent varje platta och maskinen efter nästan varje kap.
Det lägger sig extremt små flisor som tränger in i fingrarna och gör så att plattan inte glider som den ska över kapbordet om man inte spolar rent ofta.
Klicka här för att svara