Hej!

Jag har lyckats få tag på rullgardin utan snöre/ kedja som går att kapa - nämligen "Tuva" från "Hemtex".
Dock blir jag vansinnig på att få loss "pluggen" i röret inför kapning.

Medföljande instruktion visade inte mycket.

Hittade följande YouTube video som visar exakt samma modell, och visar att man ska kapa vänster sida (där inte fjäder och transportsäkring sitter).
MEN så lätt det ser ut på videon när de "ploppar ur" den pluggen ur röret inför kapning, men TJI fick jag, den sitter benhårt ;-(

Eftersom jag skulle kapa hela 14 cm så blev det till att kapa röret med pluggen i och sedan försöka med mejsel etc. att bända trycka, dra etc. etc. innan jag faktiskt lyckades få ur den.

MEN, ska det verkligen vara så här?

Vad gör jag för fel, när det ser så jättelätt ut på videon?
Jag kan heller inte se att det ska vara i något speciellt läge för att "ploppa ut" den.

Jag hade tänkt kapa ytterligare några rullgardiner - MEN undrar inför det vad jag ev. gör för fel och vad tricket borde vara?

Hemtex Tuva heter rullgardinen och är en kapningsbar utan snöre / kedja.

Mvh
/Makusi

Normalt sett passa pluggen in i rullgardiner bara in på ett sätt (med ett särkilt uttag där tuben är vikt) och går då relativt lätt in och ut ur tuben.

Men har man på ngt lyckats forcera in den på ett annat håll så kan den vara trög att få ut. Du får försöka med våld tror jag. I värsta fall får du köpa en ny gardin om den går sönder...eller så får du prova att såga den först och slå ut pluggen från baksidan sen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.