8 187 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Kapa rostiga bultar
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Man kan ju också släpa fram gasstället och tända skärbrännaren också om man känner för det.richardtenggren skrev:
V vedklyv skrev:Varför hålla på med onödigt arbete, med vinkelkapar och tigersågar, bultsax är det ultimata verktyget vid sådana här tillfällen. Intet ont om tigersågar och vinkelkapar, de kan behövas vid andra tillfällen. För säkerhets skull provklippte jag en M8 gängstång med min knappt halvmeterlånga bultsax, (inköpt på loppis för 20-kronor), för att kunna ge dig ett bra råd. Om du ska återställa staketet i samma skick som det var innan, behöver du inte använda M8, det räcker med M6 el.1/4 tum. Men använd då varmförzinkad, (varmgalvad) vagnsbult, mutter och bricka. Absolut inte elförzinkad med 6-kantskalle, de rostar på ett par år. Borra för skruvdimensionen, sedan slår du in 4-kanten under den kupiga skallen i träet, då behöver du inte hålla emot på skallen.(Gör nu som "pappa" säger så blir allt bra). Skulle du fortfarande tvivla, köp då en burk Zinkpasta, smeta på bulten innan du drar på muttern. (Då har du både hängslen och svångrem).
Stort tack för era råd!richardtenggren skrev:
Men om TS nu har en vinkelslip är det ju inte så att det är en tidsbesparing att åka och köpa en bultsax.
(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det krävs ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )
Kupolmutter är kanske en snyggare lösning.
Blev en bultsax för 249kr från Jula och det gick som en dans att klippa bultarna. Ska ha i åtanke vilka jag väljer till nya staketet
En sak till som jag glömde säga angående bultarna. Varmgalvade bult är kanske inte de vackraste, men de hållbaraste näst rostfritt, rostfritt är minst 10 ggr. dyrare. Låt inte heller någon välmenande bultnasare eller granne prata på dig kopparpasta eller nickelpasta, Koppar och nickelpastor käkar upp zinken genom galvaniska strömmar. Koppar och nickelpastor är bra på obehandlade "svarta" bult.WzOn skrev:
Stort tack för alla tips, det är till stor hjälpV vedklyv skrev:En sak till som jag glömde säga angående bultarna. Varmgalvade bult är kanske inte de vackraste, men de hållbaraste näst rostfritt, rostfritt är minst 10 ggr. dyrare. Låt inte heller någon välmenande bultnasare eller granne prata på dig kopparpasta eller nickelpasta, Koppar och nickelpastor käkar upp zinken genom galvaniska strömmar. Koppar och nickelpastor är bra på obehandlade "svarta" bult.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
varmgalv är matt-grå, elförzinkade är blank-silver 
Varmförzinkning är normalt sett ingen galvanisering, så 'varmgalv' är egentligen fel ord. Elförzinkning däremot är galvanisering. 
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förzinkning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förzinkning
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 929 inlägg
Det är till att märka ord, märker jag. Elförzinkning är galvanisering. Varmgalvanisering, är ett sedan långa tider vedertaget ord för varmförzinkning.useless skrev:
Alldeles riktigt. Därmed kan man ju också säga att försilvring, förgyllning och beläggning med andra metaller på elektrisk väg i en lämplig elektrolyt också är en galvanisering.MultiMan skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden