richardtenggren
V vedklyv skrev:
Ät mer gröt så rår du.
Nu var det ju inte jag som var i behov av att kapa skruv och skrev ju inget om att det skulle vara omöjligt att klippa?
Man kan ju garanterat slå av dem med huggmejsel och slägga också om det är noga med hög effektivitet ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nu var det ju inte jag som var i behov av att kapa skruv och skrev ju inget om att det skulle vara omöjligt att klippa?
Man kan ju garanterat slå av dem med huggmejsel och slägga också om det är noga med hög effektivitet ;)
Man kan ju också släpa fram gasstället och tända skärbrännaren också om man känner för det.
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Varför hålla på med onödigt arbete, med vinkelkapar och tigersågar, bultsax är det ultimata verktyget vid sådana här tillfällen. Intet ont om tigersågar och vinkelkapar, de kan behövas vid andra tillfällen. För säkerhets skull provklippte jag en M8 gängstång med min knappt halvmeterlånga bultsax, (inköpt på loppis för 20-kronor), för att kunna ge dig ett bra råd. Om du ska återställa staketet i samma skick som det var innan, behöver du inte använda M8, det räcker med M6 el.1/4 tum. Men använd då varmförzinkad, (varmgalvad) vagnsbult, mutter och bricka. Absolut inte elförzinkad med 6-kantskalle, de rostar på ett par år. Borra för skruvdimensionen, sedan slår du in 4-kanten under den kupiga skallen i träet, då behöver du inte hålla emot på skallen.(Gör nu som "pappa" säger så blir allt bra). Skulle du fortfarande tvivla, köp då en burk Zinkpasta, smeta på bulten innan du drar på muttern. (Då har du både hängslen och svångrem).

richardtenggren richardtenggren skrev:
Men om TS nu har en vinkelslip är det ju inte så att det är en tidsbesparing att åka och köpa en bultsax.

(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det krävs ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )

Kupolmutter är kanske en snyggare lösning.
Stort tack för era råd!
Blev en bultsax för 249kr från Jula och det gick som en dans att klippa bultarna. Ska ha i åtanke vilka jag väljer till nya staketet :-)
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
WzOn WzOn skrev:
Stort tack för era råd!
Blev en bultsax för 249kr från Jula och det gick som en dans att klippa bultarna. Ska ha i åtanke vilka jag väljer till nya staketet :)
En sak till som jag glömde säga angående bultarna. Varmgalvade bult är kanske inte de vackraste, men de hållbaraste näst rostfritt, rostfritt är minst 10 ggr. dyrare. Låt inte heller någon välmenande bultnasare eller granne prata på dig kopparpasta eller nickelpasta, Koppar och nickelpastor käkar upp zinken genom galvaniska strömmar. Koppar och nickelpastor är bra på obehandlade "svarta" bult.
 
V vedklyv skrev:
En sak till som jag glömde säga angående bultarna. Varmgalvade bult är kanske inte de vackraste, men de hållbaraste näst rostfritt, rostfritt är minst 10 ggr. dyrare. Låt inte heller någon välmenande bultnasare eller granne prata på dig kopparpasta eller nickelpasta, Koppar och nickelpastor käkar upp zinken genom galvaniska strömmar. Koppar och nickelpastor är bra på obehandlade "svarta" bult.
Stort tack för alla tips, det är till stor hjälp :-) Såg nu att jag hade köpt elförzinkade, så då blir det att åka och byta. Ser inte varmförzinkade likadana ut?
 
Varmförzinkade är mattare och har tjockare zinklager.
 
varmgalv är matt-grå, elförzinkade är blank-silver :)
 
useless useless skrev:
Varmförzinkning är normalt sett ingen galvanisering, så 'varmgalv' är egentligen fel ord. Elförzinkning däremot är galvanisering. :geek:

[länk]
Verkar lite knivigt att få tag dessa bultar. Biltema har vagnsbultar som är rostfria, är det samma sak?
 
Rostfria är bättre än förzinkade, men dyrare.
 
WzOn WzOn skrev:
Verkar lite knivigt att få tag dessa bultar. Biltema har vagnsbultar som är rostfria, är det samma sak?
Byggmax har varmförzinkade i lösvikt, blir inte billigare än så ... :)
 
useless useless skrev:
Varmförzinkning är normalt sett ingen galvanisering, så 'varmgalv' är egentligen fel ord. Elförzinkning däremot är galvanisering. :geek:

[länk]
Det är till att märka ord, märker jag. Elförzinkning är galvanisering. Varmgalvanisering, är ett sedan långa tider vedertaget ord för varmförzinkning.
 
MultiMan
Att galvanisera är väl att plätera medelst elektrisk ström? Varmförzinka är att doppa hela föremålet i flytande zink, en helt annan process.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Att galvanisera är väl att plätera medelst elektrisk ström? Varmförzinka är att doppa hela föremålet i flytande zink, en helt annan process.
Alldeles riktigt. Därmed kan man ju också säga att försilvring, förgyllning och beläggning med andra metaller på elektrisk väg i en lämplig elektrolyt också är en galvanisering.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.