8 187 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Kapa rostiga bultar
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är i farten med att renovera vårt staket och har ny fått bort allt trä, men järnbultarna sitter fortfarande kvar i staketstolparna. Dessa har rostat så de går inte att skruva loss. Jag tänker därför kapa dessa på något sätt, har provat med bågfil men tar alldeles för lång tid. Vad skulle ni rekommendera för tillvägagångssätt för att såga ca 80st rostiga bultar med en diamter på 8mm? Vinkelslip?
Stort tack för er hjälp!
Jag är i farten med att renovera vårt staket och har ny fått bort allt trä, men järnbultarna sitter fortfarande kvar i staketstolparna. Dessa har rostat så de går inte att skruva loss. Jag tänker därför kapa dessa på något sätt, har provat med bågfil men tar alldeles för lång tid. Vad skulle ni rekommendera för tillvägagångssätt för att såga ca 80st rostiga bultar med en diamter på 8mm? Vinkelslip?
Stort tack för er hjälp!
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Bäst om ni är två då går det mycket snabbt. En håller med tång den andre drar vinkelsipen. Man ska inte köra vinkelslip med bra en hand.
Ja, kanske inte till att kapa grövre grejer, men 8mm bult. Finns mindre modeller som du enkelt sköter med en hand, tex..WzOn skrev:
https://www.duabhuset.se/index.php?...MIhfeXrb7-5wIVkg8YCh30BQh6EAQYASABEgKpbPD_BwE
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Varför hålla på med onödigt arbete, med vinkelkapar och tigersågar, bultsax är det ultimata verktyget vid sådana här tillfällen. Intet ont om tigersågar och vinkelkapar, de kan behövas vid andra tillfällen. För säkerhets skull provklippte jag en M8 gängstång med min knappt halvmeterlånga bultsax, (inköpt på loppis för 20-kronor), för att kunna ge dig ett bra råd. Om du ska återställa staketet i samma skick som det var innan, behöver du inte använda M8, det räcker med M6 el.1/4 tum. Men använd då varmförzinkad, (varmgalvad) vagnsbult, mutter och bricka. Absolut inte elförzinkad med 6-kantskalle, de rostar på ett par år. Borra för skruvdimensionen, sedan slår du in 4-kanten under den kupiga skallen i träet, då behöver du inte hålla emot på skallen.(Gör nu som "pappa" säger så blir allt bra). Skulle du fortfarande tvivla, köp då en burk Zinkpasta, smeta på bulten innan du drar på muttern. (Då har du både hängslen och svångrem).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Men om TS nu har en vinkelslip är det ju inte så att det är en tidsbesparing att åka och köpa en bultsax.
(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det krävs ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )
Kupolmutter är kanske en snyggare lösning.
(Din gängstång är troligen 4.4, vagnsbulten är troligen 5.6, det borde innebära att det krävs ca 25 % mer kraft för att klippa, är den av 8.8 behövs den dubbla kraften. )
Kupolmutter är kanske en snyggare lösning.
Redigerat: