Hur kapar jag bäst klyvkniven?
Se bifogat
Vågar man lägga sig en mm under klingan.
Har skaffat microjig puch block.

• En bordssåg med en klyvkniv markerad med ett rött streck ovanför sågklingan, samt en gul microjig push block för säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Microjig 3D Pushblock System för säker och kontrollerad träbearbetning, visar en hand som håller i ett gult pushblock över en såg.
    Skapa konto
Det finns inga justeringsmöjligheter på din såg?
På många kan man flytta upp och ner den i olika lägen.

Ja, du vågar kapa ner den lite, du lär bli av med fästet för klingskyddet dock.

Vinkelslip eller bågfil lär väl göra jobbet ganska snabbt?

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Om kniven inte går att justera ner så köp en extra att ha för spårningsoperationer. Extrakniven kan du kapa i höjdled, gärna så nära klingans höjd det går utan att gå över, 1mm under låter ganska bra.

• Gilla
Harved och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte bara höja plasthistorien?

Tanken är att kunna spåra halva brädan (underifrån) utan ta av klyvkniven.
Vet inte hur långt under klingan man vågar gå .
Hur gör ni?

Min Bosch GTS har en tillräckligt låg klyvkniv redan och där snackar vi nog 2-3mm under klingans högsta punkt så man kan spåra virke vid behov.

Förstår att ett sådant pushblock fyller en du funktion men det knyter sig ändå lite i magen när man ser produktbilden i ditt inlägg

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Min Bosch GTS har en tillräckligt låg klyvkniv redan och där snackar vi nog 2-3mm under klingans högsta punkt så man kan spåra virke vid behov.

Förstår att ett sådant pushblock fyller en du funktion men det knyter sig ändå lite i magen när man ser produktbilden i ditt inlägg
Låter bra då kör jag också på det.
Ja bilden ser lite vansklig ut men jag köpte den för jobbba säkrare.
Tycker den känns väldigt bra jämfört med att stå med pinnar och trycka.
Finns många bra filmer på Youtube.

I yrkesskolan (1997-2000) fick vi lära oss att det enda någorlunda säkra och samtidigt effektiva arbetssättet är att använda klingskydd som är monterat på en arm. Då är inte klingskyddet beroende av klyvkniven. Då fungerar det bra med en enkel påskjutare gjord av en remsa av kryssfaner(plywood) som inte splittras och därför inte tränger in i armen om det går galet.

Klingskydd monterade på klyvkniven är enligt min åsikt tänkta för att skydda tillverkaren mot ansvar i och med att användaren måste montera bort skyddet för att kunna använda sågen någotsånär effektivt.

Många metoder och arbetssätt som lärs ut på youtube är sådana som arbetarskyddet förbjöd redan på 50-60-talet på goda skäl men som av någon orsak lever vidare inom sällskapet för inbördes beundran på nätet.

• Gilla
tomas.egnerfors och 3 till
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
men som av någon orsak lever vidare inom sällskapet för inbördes beundran på nätet.
Den orsaken heter så klart USA, där nästan allt engelskspråkigt material har sitt ursprung.

Men sen finns det ju också en realitet vad gäller utrustningen också att förhålla sig till. Som hobbyist får man ju normalt nöja sig med antingen vintage-maskiner (där har du väl själv erfarenhet?) eller billiga enklare maskiner för fält- eller hobbybruk.

C cpalm skrev:
Den orsaken heter så klart USA, där nästan allt engelskspråkigt material har sitt ursprung.

Men sen finns det ju också en realitet vad gäller utrustningen också att förhålla sig till. Som hobbyist får man ju normalt nöja sig med antingen vintage-maskiner (där har du väl själv erfarenhet?) eller billiga enklare maskiner för fält- eller hobbybruk.
Ja det är ett känt fenomen. Största skillnaden är kanske att många hobbypulare inte riktigt kan ta sig de timmar som krävs att svetsa ihop ett enkelt klingskydd på arm av material från skroten. Jag som nyttjar grejorna i yrket och måste tänka på försäkringar och arbetarskyddsinspektioner kan lättare motivera sådana investeringar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
H heimlaga skrev:
Största skillnaden är kanske att många hobbypulare inte riktigt kan ta sig de timmar som krävs att svetsa ihop ett enkelt klingskydd på arm av material från skroten.
Precis, eller kanske varken har prylar eller färdigheter att svetsa ihop något eller har någon skrot att gå till.

C cpalm skrev:
Precis, eller kanske varken har prylar eller färdigheter att svetsa ihop något eller har någon skrot att gå till.
Det är så sorgligt. Får en klump i magen av att tänka på dessa stackare 😢

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Hur som helst så godkänner arbetarskyddet inte påskjutare där handen rör sig över klingan. Det är lätt att räkna ut vartåt handen far när arbetsstycket kastas tillbaka och påskjutaren vippar framåt. Då far handen rätt mot klingan. Sedan beror det på slumpen om den fortfarande ritter fast på armen eller om den far åt något annat håll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F F_man skrev:
Det finns inga justeringsmöjligheter på din såg?
På många kan man flytta upp och ner den i olika lägen.

Ja, du vågar kapa ner den lite, du lär bli av med fästet för klingskyddet dock.

Vinkelslip eller bågfil lär väl göra jobbet ganska snabbt?
Textdokument med instruktioner och rekommendationer från Arbetsmiljöverket gällande säker användning av skjutsanordningar utan sågklinga enligt AFS 2023:11.
Skapa konto

Jag som skaffat pushblock för jobba så säkert som möjligt.
Känns som mycket bättre/säkrare än som jag gjorde innan med påskjutare i trä och glasfiber.
Men vad/hur rekommenderar ni att använda?
Sågen är en Bosch PTS 10

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.