V valjn skrev:
Jag som skaffat pushblock för jobba så säkert som möjligt.
Känns som mycket bättre/säkrare än som jag gjorde innan med påskjutare i trä och glasfiber.
Men vad/hur rekommenderar ni att använda?
Sågen är en Bosch PTS 10
Bästa påskjutaren är en överbliven remsa kryssfaner (plywood) av björk eller annat hårt trä med ena endan formad som ett hyfsat bekvämt handtag och andra ändan med ett V-format uttag. Hela påskjutaren skall vara ganska lång så man kan skjuta bitar förbi klingan.

Jag kan ta en bild på någon av mina.

• Gilla
JFrisk
  • Laddar…
Jag kan inte ha SUVA från taktet då jag flyttar på sågen. Löste istället problemet genom att sätta ett klingskydd (beställt från Dewalt för det som följde med dåvarande såg Bosch GTS saknade utsug) på en ribba som jag spänner fast i t-spåret på anhållet. Det var en kvarts jobb med lite spillbitar och en tving, tanken var att göra det ordentligt senare. Men det är nu minst 10 år sedan och fyller sin funktion tillräckligt bra 😊
En Dewalt klinga med klingskydd monterat på en träribba med tving, mot t-spåret på ett sågverktyg, omgiven av trä och plastverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påskjutare gjorde jag en handfull en gång i tiden och de funkar fint fortfarande.
Sågbord med en Dewalt klinga, hemgjorda påskjutare i trä och klingskydd fastsatt på en ribba.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Har själv under ca 10 år haft hemmagjorda påskjutare av olika sorter men upplever ingen så stabil som nya microjig, har någon annan här provat den?

• Bordssåg med hemmagjord påskjutare i trä och en arbetsbänk i ett garage med olika verktyg och utrustning.
    Skapa konto
  • Träbearbetningsverktyg med sågblad på arbetsbänk och tillbehör för stabilisering.
    Skapa konto
  • Bordssåg med hemmagjord skjutare av trä och plastklämmor för träbearbetning.
    Skapa konto
  • Träsnickeribord med måttstock och sågblad, hemmagjord skjutare för träbearbetning, del av en användares byggforumdiskussion om microjig.
    Skapa konto
Kan jag använder jag gärna den hemmagjorda släden.

F F_man skrev:
Det finns inga justeringsmöjligheter på din såg?
På många kan man flytta upp och ner den i olika lägen.

Ja, du vågar kapa ner den lite, du lär bli av med fästet för klingskyddet dock.

Vinkelslip eller bågfil lär väl göra jobbet ganska snabbt?
Finns det inga justeringsmöjligheter på din såg? Man bör inte skriva eller säga en fråga som ett påstående.

B Bengt Numelin skrev:
Finns det inga justeringsmöjligheter på din såg? Man bör inte skriva eller säga en fråga som ett påstående.
Jag tror inte det
Sitter två styrstift och en M8 så den hamnar på samma ställe.

B Bengt Numelin skrev:
Jag brukar prata med mina tre barn (7, 9 och 10 år), att det är viktigt att låta andra barn ha fel, eftersom besserwissrar snabbt blir illa omtyckta.

Det kanske är ett råd för vuxna också?

Förlåt att jag skriver så låga tal med siffror, jag är lat.

• Haha
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.