P
mexitegel mexitegel skrev:
Inget konstigt att kapa en murbalk men den är ju armerad så enklast är en rejäl betongkap. Annars får man karva med olika kapskivor på vinkelslipen.

Men i all vänlighet: Du har koll på murens bärighet och konstruktion? Vad vilar nedersta murskiftet på? Bara så du inte underminerar väggen. I normalfallet stämpar man ju också innan man river en bärande vägg.
Den murade väggen går en våning upp och ovanpå det så ligger det en träbjälke som vindens golv låg på.
Väggen vilar på en rad med stenar som är ca 70cm hög och vilar på marken eller en liten bit ner i marken.
 
Utan att svara på din egentliga fråga; När jag var i liknande sits (och jag är för snål för att konsultera en konstruktör eller vem som nu räknar på sånt), så körde jag till lokala skroten. De hade lite järnvägsräls liggande och det kostade inte så mycket att få dom att kapa 2 meter åt mig.

Stämpade upp allt, tog bort två skift tegel och säkrade "järnbalken" på bästa sätt innan jag nätade över och putsade. Tror den balken överlever huset och med tiodubbla hållfastheten mot en lecabalk. Tror jag.

Sen kommer ju annat in, böjning vid brand och så vidare, så ska man göra rätt så ska nån räkna på det såklart.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
Maveric77 Maveric77 skrev:
Utan att svara på din egentliga fråga; När jag var i liknande sits (och jag är för snål för att konsultera en konstruktör eller vem som nu räknar på sånt), så körde jag till lokala skroten. De hade lite järnvägsräls liggande och det kostade inte så mycket att få dom att kapa 2 meter åt mig.

Stämpade upp allt, tog bort två skift tegel och säkrade "järnbalken" på bästa sätt innan jag nätade över och putsade. Tror den balken överlever huset och med tiodubbla hållfastheten mot en lecabalk. Tror jag.

Sen kommer ju annat in, böjning vid brand och så vidare, så ska man göra rätt så ska nån räkna på det såklart.
Jag har bra kontakt med en pensionerad konstruktör som troligen kommer att få sista ordet i frågan.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
AXS
maxmsm skrev:
Hur ska jag då göra, min tanke är att plocka ur ett par skift i botten på väggen och stoppa i en lecabalk och evt lite expanderbetong för att inte riskera sättningar i väggen.
Menar du att en lecabalk inte håller?
Gör samma men med en järnbalk istället, H, I, U eller t.om 2 L kan funka bra.

Leca funkar nog, men det verkar väldigt omständligt. Speciellt om du inte har rätt längd.
 
P
AXS AXS skrev:
Gör samma men med en järnbalk istället, H, I, U eller t.om 2 L kan funka bra.

Leca funkar nog, men det verkar väldigt omständligt. Speciellt om du inte har rätt längd.
Vad som är rätt längd kan nog bara en konstruktör svara på, öppningen under väggen kommer att bli max 150cm så i min tanke bör jag ha minst 50cm balk på varje sida öppningen.
 
maxmsm skrev:
Den murade väggen går en våning upp och ovanpå det så ligger det en träbjälke som vindens golv låg på.
Väggen vilar på en rad med stenar som är ca 70cm hög och vilar på marken eller en liten bit ner i marken.
Med stenar menar du då natursten och inte tegelsten och denna nivå gräver du inte under? Blir dock lite nervös över att väggen är öppnad så mycket när det är en gavelvägg ovanför. Prata med din konstruktör men jag håller med att en stålbalk nog är mer lämpligt och lättare.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
P
mexitegel mexitegel skrev:
Med stenar menar du då natursten och inte tegelsten och denna nivå gräver du inte under? Blir dock lite nervös över att väggen är öppnad så mycket när det är en gavelvägg ovanför. Prata med din konstruktör men jag håller med att en stålbalk nog är mer lämpligt och lättare.
Ja, det är en rad med natursten i olika storlekar under väggen, det är en helt vanlig innervägg(inte gavel) som när huset byggdes var mellan de dåvarande lägenheterna som fanns i huset så den murade väggen är enkelsten och runt 2,5m hög.
 
P
Jag var inne hos en lokal bygghandlare som jag handlar en del av som har bra kompetens och diskuterade detta lite och fick någon dag senare ett mail där de har frågat sin leverantör som också är tillverkare av lecabalkar och de ville inte göra en konstruktionsberäkning på en dylik balk.....
Då vet man vilken tillverkare som ska bojkottas resten av renoveringen...
 
Nä, varför skulle de det - det finns ju färdiga tabeller?
 
AXS
Tycker det känns väldigt mycket gå över ån över vatten med den här balken. Det är ett gammalt hus och en svår vägg att beräkna. Du kommer inte få vettiga värden då ingångsvärdena är omöjliga att beräkna.

Det rimliga är att ersätta den murade väggen med en rimlig balk som får plats. Se till att fästa den väl och sen förstärka upp runt om.
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P
AXS AXS skrev:
Tycker det känns väldigt mycket gå över ån över vatten med den här balken. Det är ett gammalt hus och en svår vägg att beräkna. Du kommer inte få vettiga värden då ingångsvärdena är omöjliga att beräkna.

Det rimliga är att ersätta den murade väggen med en rimlig balk som får plats. Se till att fästa den väl och sen förstärka upp runt om.
Menar du att man ska riva väggen?
 
AXS
Inte mer än du redan rivit, bara ersätta den delen som nu är borta.
 
P
AXS AXS skrev:
Inte mer än du redan rivit, bara ersätta den delen som nu är borta.
Inget är borta, jag ska igenom mellan källarutrymmena under väggen och vill inte ha en tegelvägg i huvudet.....
Planen nu är att ta bort 3 skift i botten av väggen och ersätta med en lecabalk på 2,4m över en öppning på ca 1,5m som stöd under arbetet så tänkte jag plocka bort en sten ca 80cm från änden och en till ca 160cm från änden i det 4:e lagret och stoppa i reglar där som stödjer väggen innan jag plockar bort de 3 skiften under.

Bild bifogas på ett test på att lossa en sten.


Renoveringsarbete, trasigt golv och vägg, verktyg och byggvaror syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Karrock
Jag hoppar till ursprungsfrågan. Verkar tveksamt att kapa lecabalk. Första träffen på google är spännarmerad, och då ska man rimligen inte kapa den, om den ska bibehålla sin funktion. Upplagslängd ska vara 250mm per sida, och då kan man räkna med att armeringsinfästningen är nånstans inom den längden från båda ändarna. Kapa 0mm i änden- ok! kapa 250mm i änden -ej ok. Någonstans däremellan går gränsen :)

https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Tror en Lecabalk är "Kalle anka" i ditt fall, använd en H-balk ell liknande. (järn)
Du måste ju oxå se till att lasten kan bäras av väggarna H-balken ligger på.

Lecabalk i all ära, men den klarar väl 3 MPa från fabrik, & bör ju inte sågas av för att hålla dessa MPa.

Tro mig, du kommer gråta många tårar om ditt hus börjar "röra sig", så better safe than sorry.

Mvh jawen
 
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.