Den murade väggen går en våning upp och ovanpå det så ligger det en träbjälke som vindens golv låg på.mexitegel skrev:
Inget konstigt att kapa en murbalk men den är ju armerad så enklast är en rejäl betongkap. Annars får man karva med olika kapskivor på vinkelslipen.
Men i all vänlighet: Du har koll på murens bärighet och konstruktion? Vad vilar nedersta murskiftet på? Bara så du inte underminerar väggen. I normalfallet stämpar man ju också innan man river en bärande vägg.
Väggen vilar på en rad med stenar som är ca 70cm hög och vilar på marken eller en liten bit ner i marken.
Utan att svara på din egentliga fråga; När jag var i liknande sits (och jag är för snål för att konsultera en konstruktör eller vem som nu räknar på sånt), så körde jag till lokala skroten. De hade lite järnvägsräls liggande och det kostade inte så mycket att få dom att kapa 2 meter åt mig.
Stämpade upp allt, tog bort två skift tegel och säkrade "järnbalken" på bästa sätt innan jag nätade över och putsade. Tror den balken överlever huset och med tiodubbla hållfastheten mot en lecabalk. Tror jag.
Sen kommer ju annat in, böjning vid brand och så vidare, så ska man göra rätt så ska nån räkna på det såklart.
Stämpade upp allt, tog bort två skift tegel och säkrade "järnbalken" på bästa sätt innan jag nätade över och putsade. Tror den balken överlever huset och med tiodubbla hållfastheten mot en lecabalk. Tror jag.
Sen kommer ju annat in, böjning vid brand och så vidare, så ska man göra rätt så ska nån räkna på det såklart.
Jag har bra kontakt med en pensionerad konstruktör som troligen kommer att få sista ordet i frågan.Maveric77 skrev:
Utan att svara på din egentliga fråga; När jag var i liknande sits (och jag är för snål för att konsultera en konstruktör eller vem som nu räknar på sånt), så körde jag till lokala skroten. De hade lite järnvägsräls liggande och det kostade inte så mycket att få dom att kapa 2 meter åt mig.
Stämpade upp allt, tog bort två skift tegel och säkrade "järnbalken" på bästa sätt innan jag nätade över och putsade. Tror den balken överlever huset och med tiodubbla hållfastheten mot en lecabalk. Tror jag.
Sen kommer ju annat in, böjning vid brand och så vidare, så ska man göra rätt så ska nån räkna på det såklart.
Gör samma men med en järnbalk istället, H, I, U eller t.om 2 L kan funka bra.maxmsm skrev:
Leca funkar nog, men det verkar väldigt omständligt. Speciellt om du inte har rätt längd.
Vad som är rätt längd kan nog bara en konstruktör svara på, öppningen under väggen kommer att bli max 150cm så i min tanke bör jag ha minst 50cm balk på varje sida öppningen.AXS skrev:
Med stenar menar du då natursten och inte tegelsten och denna nivå gräver du inte under? Blir dock lite nervös över att väggen är öppnad så mycket när det är en gavelvägg ovanför. Prata med din konstruktör men jag håller med att en stålbalk nog är mer lämpligt och lättare.maxmsm skrev:
Ja, det är en rad med natursten i olika storlekar under väggen, det är en helt vanlig innervägg(inte gavel) som när huset byggdes var mellan de dåvarande lägenheterna som fanns i huset så den murade väggen är enkelsten och runt 2,5m hög.mexitegel skrev:
Jag var inne hos en lokal bygghandlare som jag handlar en del av som har bra kompetens och diskuterade detta lite och fick någon dag senare ett mail där de har frågat sin leverantör som också är tillverkare av lecabalkar och de ville inte göra en konstruktionsberäkning på en dylik balk.....
Då vet man vilken tillverkare som ska bojkottas resten av renoveringen...
Då vet man vilken tillverkare som ska bojkottas resten av renoveringen...
Tycker det känns väldigt mycket gå över ån över vatten med den här balken. Det är ett gammalt hus och en svår vägg att beräkna. Du kommer inte få vettiga värden då ingångsvärdena är omöjliga att beräkna.
Det rimliga är att ersätta den murade väggen med en rimlig balk som får plats. Se till att fästa den väl och sen förstärka upp runt om.
Det rimliga är att ersätta den murade väggen med en rimlig balk som får plats. Se till att fästa den väl och sen förstärka upp runt om.
Menar du att man ska riva väggen?AXS skrev:
Tycker det känns väldigt mycket gå över ån över vatten med den här balken. Det är ett gammalt hus och en svår vägg att beräkna. Du kommer inte få vettiga värden då ingångsvärdena är omöjliga att beräkna.
Det rimliga är att ersätta den murade väggen med en rimlig balk som får plats. Se till att fästa den väl och sen förstärka upp runt om.
Inget är borta, jag ska igenom mellan källarutrymmena under väggen och vill inte ha en tegelvägg i huvudet.....AXS skrev:
Planen nu är att ta bort 3 skift i botten av väggen och ersätta med en lecabalk på 2,4m över en öppning på ca 1,5m som stöd under arbetet så tänkte jag plocka bort en sten ca 80cm från änden och en till ca 160cm från änden i det 4:e lagret och stoppa i reglar där som stödjer väggen innan jag plockar bort de 3 skiften under.
Bild bifogas på ett test på att lossa en sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 063 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 063 inlägg
Jag hoppar till ursprungsfrågan. Verkar tveksamt att kapa lecabalk. Första träffen på google är spännarmerad, och då ska man rimligen inte kapa den, om den ska bibehålla sin funktion. Upplagslängd ska vara 250mm per sida, och då kan man räkna med att armeringsinfästningen är nånstans inom den längden från båda ändarna. Kapa 0mm i änden- ok! kapa 250mm i änden -ej ok. Någonstans däremellan går gränsen
https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
https://nystromscement.se/produkter/lecablock/lecabalkar/lecabalkar/
Tror en Lecabalk är "Kalle anka" i ditt fall, använd en H-balk ell liknande. (järn)
Du måste ju oxå se till att lasten kan bäras av väggarna H-balken ligger på.
Lecabalk i all ära, men den klarar väl 3 MPa från fabrik, & bör ju inte sågas av för att hålla dessa MPa.
Tro mig, du kommer gråta många tårar om ditt hus börjar "röra sig", så better safe than sorry.
Mvh jawen
Du måste ju oxå se till att lasten kan bäras av väggarna H-balken ligger på.
Lecabalk i all ära, men den klarar väl 3 MPa från fabrik, & bör ju inte sågas av för att hålla dessa MPa.
Tro mig, du kommer gråta många tårar om ditt hus börjar "röra sig", så better safe than sorry.
Mvh jawen