Jag tror att ett problem blir att veta var det går rör och elledningar innan man kapar och helst innan man ens köper skåpet. Jag inbillar mig att kylskåp ofta är limmade och gjutna ihop på ett sätt som gör dem svåra att montera isär utan att förstöra. Ett annat problem tror jag är att skarva plasten efter att du kapat bort det du vill och få det snyggt utan skrymslen där det samlas smuts.

Jag tror mer på att köpa en fristående kylmaskin och bygga skåpet från grunden. Gissningsvis blir det inte enkelt eller billigt. Men större chans att få ett bra resultat.

• Gilla
Andersm74 och 1 till
  • Laddar…
Är det bara 15 mm det handlar om? Går det inte att öppna upp väggen bakom för att kunna skjuta in skåpet de extra millimetrarna?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det bara 15 mm det handlar om? Går det inte att öppna upp väggen bakom för att kunna skjuta in skåpet de extra millimetrarna?
Ja, antingen det eller flytta ut de platsbyggda skåpen 15 mm.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A Andersm74 skrev:
Eller flytta till Nordpolen. Jag trodde att det fanns kylskåp som inte hade komponenter i sidoväggarna (förutom sladd till strömbrytare för ljus etc). Där allt sitter på bakstycket. Är det fel?
idag med energikraven så används mindre kompressorer så kondensorn bak behövs inte längre utan är bortrationaliserad
kvar återstår slingorna i sidoväggen oftast vänstra.
en del el går i bland i toppen av skåpet och i ryggen även höger sida

• Gilla
Andersm74
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kyl o frys för inbyggda borde iallafall ha kondensorn på baksidan.
olika tillverkare har genom åren haft olika lösningar på detta
oftast har inbygnadskåpet en luftspalt på ena sidan för att gångjärnen skall fungera
vanligt är en mindre kondensor undertill som kyls av en fläkt
men olika lösningar finns

• Gilla
Andersm74 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag tror att ett problem blir att veta var det går rör och elledningar innan man kapar och helst innan man ens köper skåpet. Jag inbillar mig att kylskåp ofta är limmade och gjutna ihop på ett sätt som gör dem svåra att montera isär utan att förstöra. Ett annat problem tror jag är att skarva plasten efter att du kapat bort det du vill och få det snyggt utan skrymslen där det samlas smuts.

Jag tror mer på att köpa en fristående kylmaskin och bygga skåpet från grunden. Gissningsvis blir det inte enkelt eller billigt. Men större chans att få ett bra resultat.
dagens kylmöbler måste man förstöra om man skall byta termostaten / termistorn regulatorn
man kan inte som förr byta kondensor och förångare utan att total förstöra skåpet
kompressorer går att byta och det behövs ofta för att de går hårt iom att de är så små

useless useless skrev:
Nä, det råkade bara bli det som exempel. Det handlar om ca 200 mm.

A Andersm74 skrev:
Med risk för att bli idiotförklarad…jag behöver kyl och frys som är grundare än det som finns på marknaden. Är det möjligt att såga ut en del på djupet och sedan sammanfoga resterande två delar igen? Utseendet är av mindre vikt. Ritning är vad den är…och bara som exempel, inte just den produkten.

Tack på förhand!
Jag tänker att det kommer att gå alldeles utmärkt.
Kolla bara att det inte finns någonting i kylutrustningen som kapas.
Sammanfoga bör inte vara något problem heller, så kör på, det kommer att fungera.
Jag ser inte någonting som skulle bli problematiskt i det.
Byggde själv en kyl i trä, med isolering, och sedan fick lokala kyl/värme firman komma och installera kompressor och kyldelar.
Den anläggningen funkar jätterba, och har gått i över 20år.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.