Hej. Jag har en yta som är lagd med klinkers (legat i 50 år) som jag ska ta bort och lägga annat golv på men jag har tänkt behålla en liten yta klinkers runt kaminen.

Någon som vet vilket sätt som är bäst för att lyckas med detta utan att plattorna spricker?

Sträckorna som är inringat med rött är en rak fog hela vägen vilket jag inte tror blir några problem men på det blåa området kommer flera plattor behöva kapas...
Är det vinkelslip som gäller?

Jag har en del yta jag kan testa på för att hitta ett bra sätt innan jag ger mig på skarpt läge.

• Klinkergolv med markerade områden i rött och blått framför en kamin. Korg med ved vid sidan av kaminen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Sätt bräda mot snittet från den del du vill behålla. Limma gärna, smältlim är toppen.

Sen kör du vinkelslip eller kraftig multicutter med dyrt blad.

Lycka till!

• Gilla
Motherfucker och 1 till
  • Laddar…
Motherfucker
O Okunnige skrev:
Hej. Jag har en yta som är lagd med klinkers (legat i 50 år) som jag ska ta bort och lägga annat golv på men jag har tänkt behålla en liten yta klinkers runt kaminen.

Någon som vet vilket sätt som är bäst för att lyckas med detta utan att plattorna spricker?

Sträckorna som är inringat med rött är en rak fog hela vägen vilket jag inte tror blir några problem men på det blåa området kommer flera plattor behöva kapas...
Är det vinkelslip som gäller?

Jag har en del yta jag kan testa på för att hitta ett bra sätt innan jag ger mig på skarpt läge.
Kör med vinkelslip med en bräda som styrhjälp som ovanstående rekommenderade, men se till att ha en fin stenklinga på vinkelslipen så att inte klinkersen flösar..

Typ en sådan här:

https://hillceramic.se/shop/plattsa...erpro-diamantblad-for-harda-material-vkr9206/

• Älska
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Sänksåg med diamantklinga är mitt förslag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.