Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10267895/
Jag tänkte köpa 16cm och kapa ner till lagom höjd, de korta de har klarar 8 till 9 cm och det blir för lågt för mig. Foten nertill är i plast med en metallbricka på, är bara att dra loss från röret.
Så är det någon som har några tips om hur det är enklast att kapa dem ett antal cm?
mina ideer är ritsa med ett skjutmått och köra med en kapskiva för stål en bit ifrån och sedan slipa med en navrondell tror jag har nåt stativ för en liten vinkelslip som kanske kan funka, annars tips om nåt bättre stativ?
som liknar detta.
köpte nåt set med tre sågklingor för kap ger såg en var för aluminium som jag använt men ska man såga stål så ska det väl vara lågt varvtal och kylning. Så det är nog inget alternativ.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Föreslår att du sätter ett varv maskeringstejp runt som markering och sen frihandskapar till rätt längd med lämplig skiva i vinkelslipen. Eventuellt fila bort lite grader på insidan efteråt om det behövs för att få tillbaka foten igen. Borde inte vara ngt problem.Snailman skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag röstar också på bågfil
Så länge kapen ligger förberedd med rätt skiva åtdragen med kontakten inkopplad så tjänar du ingen tid där.
Jag har vid några tillfällen kapat rostfria rör med rörkniv, men då kan det inte vara så mycket gods
Så länge kapen ligger förberedd med rätt skiva åtdragen med kontakten inkopplad så tjänar du ingen tid där.
Jag har vid några tillfällen kapat rostfria rör med rörkniv, men då kan det inte vara så mycket gods
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Använde själv en rörkap handdriven för större rör, tyvärr blev det lite märken av stödhjulen, kunden godkände det,
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Menar ni en sån där som man drar runt röret med trissa på, så läste jag att trissan inte höll så länge, och jag har rätt många fötter att kapa.
har nåt i den här stilen också med blad för metall, kan det vara nåt att testa?
Har förstås flera bågfilar också men inget stativ, kan ju testa på frihand, har några dussin blad jag köpte för en krona stycket med 24 och 32 tänder, de är av hårmetall rätt igenom så är ganska spröda av sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
har nåt i den här stilen också med blad för metall, kan det vara nåt att testa?
Har förstås flera bågfilar också men inget stativ, kan ju testa på frihand, har några dussin blad jag köpte för en krona stycket med 24 och 32 tänder, de är av hårmetall rätt igenom så är ganska spröda av sig.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
fötterna är bara instoppade i röret är av plast, det är upptill de är justerbara det är invändig gäng i röret och en bult i plattan som skruvas i botten av skåpet, de är justerbara nån cm och finns i två längder de korta är för korta och de långa för långa, så därför behöver jag kapa de långa till lagom längd ( de är då fortfarande justerbara nån cm)MathiasS skrev:
jag har provkapat med handsågen ovan, det funkade ok, får fixa nån fixtur bara som håller röret rakt, så det blir vinkelrätt kapat.
Jag har kapat diverse aluminiumrör, gardinstänger och klädstänger med min Nobex och det har fungerat bra, rostfritt har jag dock inte provat med.
Som du säger så är problemet bara att få röret att ligga stilla. Jag har noterat att klädstänger som är plastöverdragna är betydligt lättare att få bra eftersom plasten ger lite bättre friktion mot underlaget än ren metall. Det kanske hjälper att dra på ett varv med någon lämplig tejp och sedan tvinga fast röret med hjälp av en kloss med ett V-spår?
Som du säger så är problemet bara att få röret att ligga stilla. Jag har noterat att klädstänger som är plastöverdragna är betydligt lättare att få bra eftersom plasten ger lite bättre friktion mot underlaget än ren metall. Det kanske hjälper att dra på ett varv med någon lämplig tejp och sedan tvinga fast röret med hjälp av en kloss med ett V-spår?
Om du kapar upptill så är det inte lika noga med kapningen. Gängen upptill är bara en inpressad plastplugg som lätt slås bort efter att röret ha kapats. Men var försiktig när du slår in pluggen igen, använd mellanlägg när du slår i pluggen för kanterna är sköra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Så här gjorde jag: skruva i benet i fästplattan. Dra fast fästplattan i ett rejält skruvstäd. Markera var benet ska kapas med tejp. Såga längs tejpkanten med bågfil. Grada av med fil. Tryck i foten igen. Även om snittet inte blir perfekt är det omöjligt att se om man inte ligger på knä med förstoringsglas.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det blev att jag använde en sådan här sågstativ som på bilden med ett metallblad, sågade ett v- spår i en träbit och la benet i, spände fast benet i klossen med en tving, och sågade, ville bli lite snett, så efter ett tag så kom jag på att rotera benet lite grand så att det blev sågat som en försänkning runt om benet och sedan fortsätta så, då blev det i vinkel.Snailman skrev:
Menar ni en sån där som man drar runt röret med trissa på, så läste jag att trissan inte höll så länge, och jag har rätt många fötter att kapa.
[bild]
har nåt i den här stilen också med blad för metall, kan det vara nåt att testa?
Har förstås flera bågfilar också men inget stativ, kan ju testa på frihand, har några dussin blad jag köpte för en krona stycket med 24 och 32 tänder, de är av hårmetall rätt igenom så är ganska spröda av sig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden