17 361 läst ·
8 svar
17k läst
8 svar
Kapa gammal telefonsladd/ledning
Jag ska bygga en ny vägg hemma. Där väggen ska vara är det draget en sladd till telefonjacket ovanpå listen. Jag tror att det är själva modersladden då den kommer ut ur en dosa ur väggen vid entrén (lgh). När jag skrapar bort alla lager av färg visar det sig att den är omsluten med någon metall, bly? Den är tyvärr dragen på ett sätt att jag måste kapa den för att få det hela snyggt. Vi använder själva inte fast telefoni.
Frågor:
Kan man bara klippa av den? ingen risk att få stötar etc.?
Tänkte låta den sitta kvar i största möjliga mån utefter listerna måste man försegla ändarna eller kan jag bara måla över dem?
Frågor:
Kan man bara klippa av den? ingen risk att få stötar etc.?
Tänkte låta den sitta kvar i största möjliga mån utefter listerna måste man försegla ändarna eller kan jag bara måla över dem?
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
OM du är säker på att det verkligen är en telefonledning och inte 230V ledning. Då är det bara att klippa av den.
Det är lämpligt att inte låta den ligga kortsluten mellan trådarna, eller mot jord (metallskärmen). Då går det larm på telestationen, och linjen kopplas bort automatiskt. Kan vara problem om någon vill koppla in en telefon igen. Så skala fram trådarna och isolera ändarna. Iofs. mycket möjligt att tråden redan är bortkopplad.
Det är lämpligt att inte låta den ligga kortsluten mellan trådarna, eller mot jord (metallskärmen). Då går det larm på telestationen, och linjen kopplas bort automatiskt. Kan vara problem om någon vill koppla in en telefon igen. Så skala fram trådarna och isolera ändarna. Iofs. mycket möjligt att tråden redan är bortkopplad.
Klipp av den några decimeter från dosan, isolera ändarna och stoppa in dem i dosan. Då kan din eventuella efterföljare lätt koppla in sig igen, skulle behovet uppstå.jonnycobra skrev:
Resten kan du göra vad du vill med.
Tack för svaren! Nu tar jag bort sladden. Har nog suttit där sedan huset byggdes 1938. Den analoga eran lider nog mot sitt slut precis som min fasta telefonsladd tyvärr.
Jag skulle aldrig ta bort teleledningen även om den med bly torde vara från tidigt 40-tal. Mobiltelefonleverantörerna överdriver vad man kan göra med radioburen internettrafik. På telejacken kan du idag få drygt 8 MBit/s, vilket räcker en bra stund. Via radio kan det variera mellan 50 Mbit/s och 0,5 Mbit/s beroende på antalet samtidiga användare. Det idag använda frekvensspektrat kommer snabbt att ta slut om alla kör med mobiltelefoner!jonnycobra skrev:
Klicka här för att svara