12 638 läst ·
28 svar
13k läst
28 svar
Kapa ekskiva - Dyr sänksåg eller billig cirkelsåg + slipa??
Jättebra svar i övrigt men...KnockOnWood skrev:
Har iofs inte fråga Bauhaus om de kan tänka sig att kapa skivor från annan bygghandel. Men jag har frågat på 3 andra ställen, och ingen ville kapa sådant som inte var köpt hos dem själva. Ringer mitt lokala Bauhaus i morgon för att höra efter.Builders Crack skrev:Ja, det mest rationella hade varit att be att få skivorna kapade på byggvaruhuset. Problemet med det är att jag köpte skivorna på ByggMax (duckar för shitstorm) och de erbjuder inte denna service. Andra byggvaruhus som jag har tillfrågat vill inte kapa skivor som de inte själva säljer. Jag har redan inhandlat skivorna och har dem i mitt garage.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Inte så konstigt.Builders Crack skrev:
Uppkapningen har de som service och som incitament att få sälja, vilket är deras primäruppgift.
Så den tjänsten är nog subventionerad.
Men jag förstod inte att du redan hade köpt träskivan.
Alternativt kan du ju ta skivan till ett snickeri och få den uppkapad, och betala vad det kostar.
Finessen med Bauhaus är annars att de har en vertikalsåg.
Det skall ge väldigt bra precision när det gäller måtten på kapningarna.
Gravitationen hjälper till så att det blir rätt, enkelt uttryckt
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Som jag sa tidigare, en sänksåg är billig att hyra och lätt att använda.
Uppdatering:
Jag brukar alltid föredra att köpa framför att hyra. Men denna gång så bestämde mig för att hyra maskinerna, för att försöka spara lite pengar. Valet föll på en Festis sänksåg (55:an) och en DeWalt lamellsåg. Kostnad ca 1400 för 4 dagar, inkl. skenor, tvingar etc.
Nu bar det sig inte bättre än att jag hade förväxlat byn där uthyraren höll till, med en annan by med snarlikt namn, vilken låg flera mil längre bort. Dum som jag var så gasade jag lite extra för att hinna tillbaka innan det blev allt för sent. Precis just den dagen så var det fartkontroll på E6:an!!!
Så kostnaden för projektet steg med 2800 spänn
Jag hade alltså nästan kunnat köpa Festisen med tillbehör för samma pengar som jag nu pungar ut på hyra+böter, utan att ha något kvar efteråt!!
Ödets ironi. Av någon outgrundlig anledning så brukar det alltid bli bäst när jag följer mina "instinkter". Så om någon annan är i liknande situation, så skulle jag rekommendera att köpa i stället för att hyra ;-)
Dock så var uthyraren trevlig och visade och förklarade, samt justerade tvingarna lite, så att de passade bättre i skenan.
Jag brukar alltid föredra att köpa framför att hyra. Men denna gång så bestämde mig för att hyra maskinerna, för att försöka spara lite pengar. Valet föll på en Festis sänksåg (55:an) och en DeWalt lamellsåg. Kostnad ca 1400 för 4 dagar, inkl. skenor, tvingar etc.
Nu bar det sig inte bättre än att jag hade förväxlat byn där uthyraren höll till, med en annan by med snarlikt namn, vilken låg flera mil längre bort. Dum som jag var så gasade jag lite extra för att hinna tillbaka innan det blev allt för sent. Precis just den dagen så var det fartkontroll på E6:an!!!
Så kostnaden för projektet steg med 2800 spänn
Ödets ironi. Av någon outgrundlig anledning så brukar det alltid bli bäst när jag följer mina "instinkter". Så om någon annan är i liknande situation, så skulle jag rekommendera att köpa i stället för att hyra ;-)
Dock så var uthyraren trevlig och visade och förklarade, samt justerade tvingarna lite, så att de passade bättre i skenan.
...................................................................................... _________Stefan N skrev:
Har börjat kapa till en liten vägghylla, (format sedd framifrån: [_________] ) med 45/45 fogar i hörnen. Det har gått utmärkt hittills, och jag börjar få mod att ge mig på ekskivorna.
Böterna går såklart på klantkontot, men jag hade ju de facto undvikt dem om jag i stället suttit hemma och väntat på leverans av en Festis
Nu är ju själva problemet löst men ändå
jag har köpt ett antal grejer från toolbox.se ex har dom klingor som efterfrågades tidigare http://www.toolbox.se/shop/templates/pricelist.aspx?GroupGuid=173
Men jag har även köpt fräsar och kuttrar. Skälet att jag började handla där var egentligen att dom kunde tillverka HSS stål till TB kutter så man kam tillverka lister efter egen design eller kopior på de som fanns i huset vilket jag gjort..
Sen är det ju viktigt att använda olika till klyv och kap, inte alls samma egenskaper eller tandantal som lämpar sig. MDF har jag kapat med både kap och kombi klinga med gott resultat men alltid efter putsat kanterna med en rulle som jag monterat på Vertikalfräsen som jag iof inser att inte alla har tillgång till.
Men jag har även köpt fräsar och kuttrar. Skälet att jag började handla där var egentligen att dom kunde tillverka HSS stål till TB kutter så man kam tillverka lister efter egen design eller kopior på de som fanns i huset vilket jag gjort..
Sen är det ju viktigt att använda olika till klyv och kap, inte alls samma egenskaper eller tandantal som lämpar sig. MDF har jag kapat med både kap och kombi klinga med gott resultat men alltid efter putsat kanterna med en rulle som jag monterat på Vertikalfräsen som jag iof inser att inte alla har tillgång till.
Om jag skulle göra detta utan min sänksåg, så skulle jag börja med att fräsa ett spår (inte så djupt, men ett par mm) och sedan såga mitt i spåret.
Nu har du en RAK kant i överdelen av snittet som du kan använda för att fräsa mot. Kör med ett frässtål som har ett kullager på ovansidan och du har en rak och fin kant.
Att först såga och sedan fräsa är som att be om problem imho.
Nu har du en RAK kant i överdelen av snittet som du kan använda för att fräsa mot. Kör med ett frässtål som har ett kullager på ovansidan och du har en rak och fin kant.
Bra beskrivet!! Nu förstår jag vad som menas med att såga och fräsa. Hade lite svårt att få ihop det tidigare.agehall skrev:Om jag skulle göra detta utan min sänksåg, så skulle jag börja med att fräsa ett spår (inte så djupt, men ett par mm) och sedan såga mitt i spåret.
Men nu har jag som sagt redan hyrt sänksåg mm, för detta projekt, men det är bra kunskap att bära med sig för framtiden. Tack!
Vaddå för problem? Jag har sågat och sen fräst massa gånger, kan inte se något problem med det. Du slipper ett frässtålsbyte och får hela kanten fräst med samma rotationsriktning = mindre risk för spår som måste slipas bort. Dessutom kan man köra djupet i flera steg vilket kan var fördelaktigt, speciellt om det är ändträ.agehall skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden