6 703 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
Kapa avloppsluftare för solceller
Tack. Ska kolla upp det!tttomten skrev:
Det borde gå att kapa röret, kolla konstruktionen. Består troligen av 2 delar, kapa inneröret något kortare än ytterröret som du sedan viker in.
Men jag hade varit försiktig med att lägga det under panelerna. Tänker att kall luft på ovansidan och varm fuktig luft på undersidan sliter onödigt på panelen. Jag behåller därför mitt liknande rör nu när jag monterar celler.
Har planerat in en tvätt av pannorna. Osäker på om det är lönt att måla pannorna då det inte verkar prisvärt enligt vissa på BHUlltand skrev:
M Mawe85 skrev:Hej,
Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.
MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag
[bild] [bild]
Lite gammal tråd, men de där taket ser ut att behöva bytas innan ni monterar solceller…
Krilleman skrev:
Krilleman skrev:
M Mawe85 skrev:Hej,
Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.
MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag
[bild] [bild]
Lite gammal tråd, men de där taket ser ut att behöva bytas innan ni monterar solceller…
Jo, men det beror troligen på pengakåta solcellsmonterare.
Dom vill inte tappa affären för kunden inte har råd att göra bägge delarna..
Klicka här för att svara