tttomten tttomten skrev:
Det borde gå att kapa röret, kolla konstruktionen. Består troligen av 2 delar, kapa inneröret något kortare än ytterröret som du sedan viker in.

Men jag hade varit försiktig med att lägga det under panelerna. Tänker att kall luft på ovansidan och varm fuktig luft på undersidan sliter onödigt på panelen. Jag behåller därför mitt liknande rör nu när jag monterar celler.
Tack. Ska kolla upp det!

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Pannorna på bilden har ju en hel del påväxt men ser tjocka och oskadade ut.
Om man tvättar taket från organisk påväxt och sedan målar det kan man nog förlänga livslängden ett gäng från den nominella.

Ulltand Ulltand skrev:
Pannorna på bilden har ju en hel del påväxt men ser tjocka och oskadade ut.
Om man tvättar taket från organisk påväxt och sedan målar det kan man nog förlänga livslängden ett gäng från den nominella.
Har planerat in en tvätt av pannorna. Osäker på om det är lönt att måla pannorna då det inte verkar prisvärt enligt vissa på BH

M Mawe85 skrev:
Hej,

Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.

MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag :)

[bild] [bild]

Lite gammal tråd, men de där taket ser ut att behöva bytas innan ni monterar solceller…

Krilleman
M Mikaelzii skrev:
Lite gammal tråd, men de där taket ser ut att behöva bytas innan ni monterar solceller…
Men det är ju en ny trend när man är ute och åker bil i Sverige.

Mängder med solenergi som monterats på väldigt äldre takbeklädnader hos privatpersoner.

• Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

Mängder med solenergi som monterats på väldigt äldre takbeklädnader hos privatpersoner.
Krilleman Krilleman skrev:

M Mawe85 skrev:
Hej,

Håller på och tar in offerter för solceller. För att maxa antalet paneler och få det snyggt på taket så föreslog en säljare att man kan byta den 50 cm höga avloppsluftaren till en låg variant som är inbyggd i en panna.

MEN varför inte bara kapa nuvarande rör så att det får plats under panelen? Bra eller dålig idé?
Borde väl vara samma funktion tänker jag :)

[bild] [bild]

Jo, men det beror troligen på pengakåta solcellsmonterare.
Dom vill inte tappa affären för kunden inte har råd att göra bägge delarna..

M Mikaelzii skrev:
Om du läser tråden så ser du att det redan har påpekats några ggr (inlägg 4, 7 & 9) och att TS har avvisat förslaget,

Motivera varför det borde bytas med konkreta argument kopplade till mitt tak…

Väldigt många pengakåta takbytare runt i Sverige tycker att vart och vartannat tak borde bytas pga den tekniska livslängden passerats.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.