fredrik.an skrev:
Du kommer inte störa dig på att snitten blir fel m.m. och med bra maskiner går det oftast också fortare, då får du mer tid åt annat och vad är det man brukar säga, tid är pengar :) Finns det någon möjlighet så satsa på kvalitet, du kommer ha igen det...
Generellt sett har du rätt, men nu gällde det en 8" kap-ger. Hur upplever du att Metabon är sämre än tex en dubbelt så dyr GCM8? Konkretisera gärna med dina erfarenheter av Metabon!

Vi vet ju att GCM8an är specad för 42mm 45gr men klarar en 45mm regel.
Metabon är specad för 36(!) mm. Fixar även den 45gr på en regel?

Nimajneb skrev:
Vi vet ju att GCM8an är specad för 42mm 45gr men klarar en 45mm regel.
Metabon är specad för 36(!) mm. Fixar även den 45gr på en regel?
Japp, det gör den.

Får säga att i jämförelse med grön bosch så är Metabon bra mycket mer gedigen, metalldelar där boschen har plast... svårt att se i vilka "grenar" boschen överhuvudtaget är bättre än metabon faktiskt...(Grön bosch alltså..)

Gerar enkelt 45 grader på 45mm-regel med metabon...dock måste man se till att knoppen på "tvingen" är vriden ur vägen...

Forbo skrev:
Får säga att i jämförelse med grön bosch så är Metabon bra mycket mer gedigen, metalldelar där boschen har plast... svårt att se i vilka "grenar" boschen överhuvudtaget är bättre än metabon faktiskt...(Grön bosch alltså..)

Gerar enkelt 45 grader på 45mm-regel med metabon...dock måste man se till att knoppen på "tvingen" är vriden ur vägen...

Uppenbarligen håller inte Tysklands största Do-it-Yourself magasin med om detta när dom jämfört dom mot varandra. Själv har jag inga direkta synpunkter då jag aldrig sett känt på Metabon eller sågat med den gröna boschen. Gillar däremot min Metabo Lackfräs :)

Lyfter frågan igen, eftersom jag funderar på att införskaffa en sådan såg. Men går det inte att gera 45x45-virke 45 grader får jag tänka om. Hur ligger det till, ni som har en?

Jag är positiv till sågen, den är väl värd pengarna, att gera 45x45 är dock inget jag testat.

45x45 är inga problem att gera 45 grader. Det är först när man kommer upp i 145x45 och uppåt som själva slide-funktionen gör att det blir lite trögare att gera. Men jag har gerat 220x45 med fullgott resultat, så det går.

Metabo är sjukt underskattat i Sverige...det är nästan det enda kvalitetsmärket som inte går att hitta billigare utomlands. Bauhaus Bäckebol rear ut Metabo-dragare med 40% rabatt just nu...fick kontrollera mig länge innan jag beslutade mig för att jag har skruvdragare så det räcker hemma...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.