6 155 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Kap-gersåg för finjobb
Jag har en bosch gcm8s som jag måste säga är otroligt mångsidig. Använder den mest i min verkstad till småpill vilket den är utmärkt till, lätt att ställa in och fina snitt med orginalklingan. Ibland får den följa med ut på byggprojekt där den också är utmärkt, har faktiskt aldrig blivit begränsad av sågens litenhet.
Det enda jag kan klaga på är dammuppsugningen som inte är optimal, men inte heller sämre än någon annan jag provat (Kapexen är ett undantag men den är ju i en helt annan prisklass).
Det enda jag kan klaga på är dammuppsugningen som inte är optimal, men inte heller sämre än någon annan jag provat (Kapexen är ett undantag men den är ju i en helt annan prisklass).
en sådan köpte vi för något år sedan för under tusenlappen, det var något specialpris på den..Mikael_L skrev:
Fungerar hur fint som helst.. (och är mindre än 8S och därmed ännu smidigare)
Visserligen har vi senare bytt ut den mot en GCM8S, men det var mest för att Boschbordet var så smidigt att ha med. EB har nu försetts med metallklinga och används till övergångslister för golv, kakellister m.m. Fungerar dock lika utmärkt fortfarande och skall man bara dra någon list åker den med oftare än 8S plus bordet.
Hej Alla!
Har varit borta från datorn i några dagar....
Tack för all värdefull input!!
Det lutar mot GCM8:an....vill trots allt gärna ha slide-funktionen. Radialarmsågen får "vila" lite eftersom jag inte har trefas framme till garaget (flyttade till landet vid årsskiftet). Det KAN vara så att kap/gersågen faktiskt får ersätta Radialarmsågen och då får det bli en GCM10:a.
Tipset me EB:n fick mig verkligen att tänka till. Har en totalt eländig Black and Decker-kap av äldre snitt som mest väsnas och duger på sin höjd till råplanskapning....men en precisionsvariant av den skulle ju onekligen funka för lister...och till det priset kan man ju unna sig två sågar
)
Man blir bara av naturen tveksam när saker är billiga
) Därför är det så himla värdefullt att få input från verkliga användare.
Har varit borta från datorn i några dagar....
Tack för all värdefull input!!
Det lutar mot GCM8:an....vill trots allt gärna ha slide-funktionen. Radialarmsågen får "vila" lite eftersom jag inte har trefas framme till garaget (flyttade till landet vid årsskiftet). Det KAN vara så att kap/gersågen faktiskt får ersätta Radialarmsågen och då får det bli en GCM10:a.
Tipset me EB:n fick mig verkligen att tänka till. Har en totalt eländig Black and Decker-kap av äldre snitt som mest väsnas och duger på sin höjd till råplanskapning....men en precisionsvariant av den skulle ju onekligen funka för lister...och till det priset kan man ju unna sig två sågar
Man blir bara av naturen tveksam när saker är billiga
En gammal tråd, men känns mer meningsfullt att lyfta denna jämfört med att starta en ny.
Vill ha en riktigt bra såg för att gera mängder med lister inför en massa platsbyggda snickerier.
Jag har redan en vanlig stativ-gersåg för grov-yxande (Biltema) och en Festool HK 55 EBQ-Plus och hade bestämt mig för att köpa den omotiverat dyra Festool SYM 70 E för att bara vara dedikerad list-såg. Men så fick jag min orderbekräftelse och istället för "I lager" skulle leveransen bli i november..
Det får mig att undra vad jag borde köpa isätllet.
Det är alltså avsett att vara en dedikerad listsåg, alltid riggad med fintandad klinga.. Precision och i viss mån mobilitet är nyckelord.
Vad borde jag satsa på?
Vill ha en riktigt bra såg för att gera mängder med lister inför en massa platsbyggda snickerier.
Jag har redan en vanlig stativ-gersåg för grov-yxande (Biltema) och en Festool HK 55 EBQ-Plus och hade bestämt mig för att köpa den omotiverat dyra Festool SYM 70 E för att bara vara dedikerad list-såg. Men så fick jag min orderbekräftelse och istället för "I lager" skulle leveransen bli i november..
Det får mig att undra vad jag borde köpa isätllet.
Det är alltså avsett att vara en dedikerad listsåg, alltid riggad med fintandad klinga.. Precision och i viss mån mobilitet är nyckelord.
Vad borde jag satsa på?
Den Makita LS0714 jag hade förut var otroligt fin.
Väldigt mått och vinkel-exakta och fina snitt.
Så en Makita tycker jag du också kan kika på.
Kanske kika på den nya LS1018LN, huvudet går att vinkla åt bägge hållen, vilket är trevligt vid listjobb.
Väldigt mått och vinkel-exakta och fina snitt.
Så en Makita tycker jag du också kan kika på.
Kanske kika på den nya LS1018LN, huvudet går att vinkla åt bägge hållen, vilket är trevligt vid listjobb.
Klicka här för att svara