Hej.
Jag håller på att fixa till våra altandörrar. Inget egentligt fel på den så att byta känns inte aktuellt... Däremot så har den passiva dörren en onödigt krånglig låsning. Nu sitter jag här och känner mig helt förvirrad... Räcker det med att köpa två såna här http://www.lasshop.se/index.php?route=product/product&product_id=50022483 och sen göra hål i karmen, kanske något bleck där också? Behövs det något mer eller kanske något helt annat?
Helst skulle jag vilja ha en som låser både uppe och nere och ett handtag i mitten som reglerar båda men det har jag inte lyckats hitta något.
Tacksam för synpunkter och förslag.

Vad har du för ev försäkringskrav på låsningen?
Det kanske krävs klassade kantreglar tex fix 1220 med säkerhetsslutbleck.
Det finns spanjoletter för passiva dörrar med handtag för att öppna och stänga t.ex fix S1452, S2452, S3452 eller S4452.
Mitt råd är att gå in hos närmaste låssmed så får du den hjälp du behöver samt svar på dina frågor och funderingar.

"en som låser uppe och nere med handtag i mitten" heter Spanjolett.

Vi har pardörr ut från köket till uteplatsen. Eftersom dörrhålet är ganska smalt vill vi kunna öppna båda halvorna enkelt. Vi har valt en espanjolett som är den för utåtgående dörrar medans den för inåtgående heter spanjolett ( om jag förstått rätt) vi köpte vår via en byggnadsvårdsbutik från Eskilstuna kulturbeslag som har olika modeller. Den kostade lite men är värd varenda krona för den fungerar så bra. Man måste tänka till när man mäter hur lång den ska vara bara.

Om du söker på espanjolett på bloggen hittar du bilder.

Hej.
Tack för svar.
En spanjolett sitter redan inuti den aktiva dörren så en sådan är det inte jag ska ha...
Jag ska genast kolla efter en espanjolett, det verkar ju onekligen vara en sån jag menar. Kul förresten att just du, Sophie, var en av de som svarade. Jag har följt din blogg i flera år, både på Ekenäs och nu på Södergården. Så turerna med era köksdörrar känner jag till ;) Vilket fantastiskt jobb ni har gjort och gör på er gård!

Det lät fint med espanjolett för utåtgående och spanjolett för inåtgående dörrar men tyvärr så är det inte så.
Espanjolett (ibland även espagnolett) är endast en äldre stavning av spanjolett så det är samma produkt.
Vissa byggvårdsbutiker brukar använda den äldre stavningen och kallar t.ex utanpåliggande spanjolettet för espanjolett (dessa spanjoletter finns hos många låssmeder med).
Det du söker är som jag skrev och länkade till i tidigare inlägg en spanjolett för passivt dörrblad.
Om du däremot söker en utanpåliggande produkt så är det andra produkter som gäller.
Problemet med en utanpåliggande spanjolett brukar vara låsningen vilket leder till att dom inte används så ofta.
Många utanpåliggande spanjolett saknar helt möjlighet till en bra låsning vilket gör att dom lätt kan öppnas inifrån även av tjuven när dörren är stängd.
Lyssna med ditt försäkringsbolag först så du vet vad dom har för synpunkter på ev. låsning.

Redigerat:
Ja, det verkar ursvårt att hitta en espanjolett... fast fint är det. Jag tänkte säga att alla lås är bättre än det vi har idag... och det har försäkringsbolaget godkänt. (Vi har även larmat hus). Men den låsningen som är till den passiva dörren idag sitter ju oåtkomligt när dörren är stängd, vilket är bra. Verkar ju lite dumt att byta till ett bättre handtag och lås (vilket vi gör nu i samma veva) och sen ordna så att dörren går att öppna ändå ;)
Kanske lättast att jag snickrar mig en pall och smörjer upp befintlig anordning så kan jag nog öppna båda dörrarna hyfsat obehindrat :thumbup:

Jag hade personligen monterat en avsedd spanjolett i den passiva dörren och sedan kompletterat med ett låsbart handtag.
Många parfönsterdörrar är så smala så att båda ofta behövs öppnas och då ska det vara enkelt.
En spanjolett är enklare att öppna och stänga än kantreglar.
Kantreglar är bra om man inte öppnar den passiva halvan så ofta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.