Mikael_L
Metallhandtag med urspårad del och synlig metallring avsedd för låshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har lossnat och jag fattar inte hur man fixar det.

Det finns ju ett spår i delen som går in låshuset, och jag tycker att jag skymtar en metallring där inne som kanske ska klicka in i spåret.

J
Det ser ut att ha gått av, hur ser det ut vid dörren?

Mikael_L
Såhär ser det ut när jag sätter in handtaget så långt jag kan ser det ut såhär. Det känns som att det borde komma in några mm till.
Närbild av ett kromat dörrhandtag monterat i trä, med synlig glipa mellan handtag och dörr.
Skapa konto

Mikael_L
Och så ser låshuset ut.
Märke Fix, tydligen.
Låshus av märket Fix, modell 835 S, monterat på en dörr.
Skapa konto

J
I och med att handtaget har lossnat ifrån själva huset så tror jag att det är kaput..
Det var ett tag sen jag såg en sådan den har ju några år på nacken😉

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis, jag såg det också.

Så beror detta inte på något "som händer ibland" och att det finns något smart trick att fixa det, så blir det väl att köpa ett nytt låshus, för det var ju inte så blodigt dyrt heller.

Bästa svaret

J
Tänk på att det finns höger, rak och vänster lätt att glömma en eftermiddag när man handlar efter jobbet..
Förvånansvärt sällan dessa går sönder som enda gångerna jag vet är när dörren har hängt sig och folk har dragit så hårdt i handtaget och därav gått av..

• Tre dörrhandtag med rakt, vänster och höger grepp, av metall, mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Det är slitage som orsakat att greppet lossnat och det som ska hålla greppet på plats är nernött.
Köp ett nytt låsbart handtag, det finns flera olika du kan ersätta med, det handtag du har 835S vänster säljs fortfarande.
Handtaget är inte monterat med medföljande skruv, du behöver rätt bits för det, jag tycker det ser ut som ett loxbits som snickare använder.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det blev inköp av ett nytt helt enkelt.
Och hon som hade det här problemet hade inga som helst problem att byta själv, väldigt snabbt och smidigt.
Kromat dörrhandtag med nyckelhål i dörr, monterat snabbt och enkelt av användaren.
Klart !

Och tack för all hjälp här.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
123abc, jag gav Jansson "bästa svar", för du har ju redan så många ... :D

Men, jag gav dig bästa svar i tråd jag startade för flera år sedan, då du hjälpte till där också. ;)

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
123abc, jag gav Jansson "bästa svar", för du har ju redan så många ... :D

Men, jag gav dig bästa svar i tråd jag startade för flera år sedan, då du hjälpte till där också. ;)
Du ger det till den du tycker förtjänar det, både @tergo och @Jansson69 hade givit bra svar innan jag svarade så de förtjänade nog det båda men @Jansson69 har gjort den största ansträngningen för att hjälpa dig.
Tror snarare det är svårt att välja vem man ska ge bästa svar i många trådar.
Jag tycker ASSA 835S är fula så personligen väljer jag alltid annat t.ex ASSA 7812 eller BG790 men det finns fler alternativ, kanske är det endast jag som finner dem fula.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.