Hep Hep skrev:
Det är mina erfarenheter av märket också, så det är väl därför jag funderar på att köpa en (onödigt) dyr fräs. Det och för att jag helt enkelt vill. Jag har testat mig igenom of900, of1000, of1010 och of1400 och det har aldrig varit fräsens fel när det blivit knas. Min lilla makita har däremot varit skyldig till några misstag, så den bor nu ett fräsbord där något annat ansvarar för att hålla inställningarna. Jag får väl googla vidare efter åsikter ett tag till innan jag klickar på köpknappen.
Som jag använder kantfräs ställer jag in den och sedan får stålet bo där, typiskt avrundning på ett par mm, och då finns ingen orsak att justera. Och till det funkar bosch 12v bra, den skulle nog faktiskt vara en sämre fräs om de tryckt dit noggrannare skalor, precisionsjustering mm.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Som jag använder kantfräs ställer jag in den och sedan får stålet bo där, typiskt avrundning på ett par mm, och då finns ingen orsak att justera. Och till det funkar bosch 12v bra, den skulle nog faktiskt vara en sämre fräs om de tryckt dit noggrannare skalor, precisionsjustering mm.
Har du använt den någon gång för att städa upp en kantlimning? Det är mest där jag letar alternativ. Ola har säkert byggt något oerhört stabilt och finurligt som löser det, men han är ju inte riktigt som oss vanliga människor.

S
Hep Hep skrev:
Inte mycket till recension av MFK, men bra info ändå. Min gamla kantfräs är inte längre tillgänglig och jag är på jakt efter en ny. I går såg jag att MFK 700 fanns på rea och sökte i gamla trådar efter åsikter.

Jag tror fortfarande att korruption och köpta åsikter är mindre här än på youtube och på recensionssidor.

Det kommer bli en del kantlistning av fanerade ytor framöver och vill ha inställningar med precision som inte rör på sig. Minns du om MFKn var sån?
MFK 700 ju den ska ha om du ska trimma kantlister. Det finns en finjustering på höjden på anhållet. Typ 1/10 mm.

1779628570506.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förövrigt tycker jag att Bosch 12 V kantfräs är kass. För lågt varvtal.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
S
Annars är den klassiska möbelsnickarlösningen att trimma kantlister i bordsfräsen.

Jag lär snart få veta. Här i Sverige hitta jag någon som sänkt den från 7000 till 6000, men jag hittade i Tyskland för 460€, som blev 415€ med kupong och då ingår det batteri. Det blev för svårt att låta bli.

Hur gör du på bordsfräs - använder du toppen eller sidan av stålet?

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
S
Sätt i en slitsfräs eller liknande och kör med ämnet liggandes. Du får så klart lägga en distansskiva mot bordet så att kantlisten får plats.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Sätt i en slitsfräs eller liknande och kör med ämnet liggandes. Du får så klart lägga en distansskiva mot bordet så att kantlisten får plats.
Ah, då fattar jag. Mitt ”vanliga” fräsbord har jag svårt att finjustera i så små steg för att smyga mig på rätt inställning. Det har jag med vertikalfräsen och den behåller ju inställningen även under en jordbävning. Så nu har jag snart ett väldigt lätt och ett väldigt tungt alternativ. Trevligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.