Om det är ad hoc-användning som är det primära tror jag att Boschen är lösningen.
Vad gäller det gröna batterisystemet så föreslog jag att fasa ut i takt med att batterierna ger upp, inte att skrota hela systemet med en gång. Men jag förstår ditt sätt att resonera. Det är sunt. Själv är jag osund i det avseendet.

Med just kantfräsning tycker jag det är väldigt svårt att få bra dammupptag och det tycker jag är viktigt så därför har jag inget problem med en enhet som är sladdansluten - du har ju ändå slangen där?

Att lyckas bra med att fräsa på "fri hand" med en slang i andra handen känns som ett bra recept för en förstörd kant.

Om du tycker att MFK 700 är för dyr så kan väl MFK 500 var ett bra alternativ, jag tror att största skillnaden är att MFK 700 kan mer med sina olika baser men är det 100% kantfräsning så kanske MFK 500 duger/räcker?

mattiasp mattiasp skrev:
Om det är ad hoc-användning som är det primära tror jag att Boschen är lösningen.
Vad gäller det gröna batterisystemet så föreslog jag att fasa ut i takt med att batterierna ger upp, inte att skrota hela systemet med en gång. Men jag förstår ditt sätt att resonera. Det är sunt. Själv är jag osund i det avseendet.
Jag har som sagt försökt fasa ut den enda maskinen sen åtminstone 2014 när jag köpte en CXS. Men det känns som just det faktum att batterierna fortfarande är helt ok på en 13 år gammal skruvdragare visar att man inte behöver vara rädd för att batterierna pajjar för fort.

B badtastex skrev:
Med just kantfräsning tycker jag det är väldigt svårt att få bra dammupptag och det tycker jag är viktigt så därför har jag inget problem med en enhet som är sladdansluten - du har ju ändå slangen där?

Att lyckas bra med att fräsa på "fri hand" med en slang i andra handen känns som ett bra recept för en förstörd kant.

Om du tycker att MFK 700 är för dyr så kan väl MFK 500 var ett bra alternativ, jag tror att största skillnaden är att MFK 700 kan mer med sina olika baser men är det 100% kantfräsning så kanske MFK 500 duger/räcker?
Hmm, nu var det nära. Men, eftersom MFK 500 inte finns är det inget problem :) Pengar är inte heller någon deal breaker egentligen, mer än att det känns lite läskigt eftersom jag har andra köp på väg hem som... känns i plånkan.

Jag tror att jag kommer göra manövrar med såpass lite avverkning att damm inte är ett problem. Om jag vill greja med slang och sladd har jag ju 1010:an. Det jag tilltalas av är den till synes minimala ställtiden, med en färdiginställd 2mm radiefräs stående med laddade batterier. Typ att det är lika enkelt som att ta fram skruvdragaren.

Men som sagt, jag ska utvärdera MFK 700 ikväll. Kanske till och med får försöka skriva en recension?

B badtastex skrev:

OFK 500 finns däremot. Men som många andra tilltalas jag inte speciellt mycket av att ha specialstål...

Jag har en bosch, dock är jag tungt investerad i just det batterisystemet men är mycket nöjd med den. Används flitigt. Fick bra pris på Axminster. Ja det yr spån, men med hyggligt bra stål så är det förhållandevis lokalt.

Om du har en 3Dskrivare så finns det bottenplatta för Bosch skensystem vilket är en bra grej! Finns även en bottenplatta med spånsug så möjligheterna finns!

https://www.thingiverse.com/search?q=bosch+gkf&type=things&sort=relevant

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Har du provat gkf12? Inga problem att hålla fräsen med en hand, vilket den är konstruerad för, och stödja plattan med tummen på handen som håller slangen. Svårt också att misslyckas med ett kullagrat 2 mm avrundningsstål, vinglar en till är det bara att backa eller köra kanten igen.
Med det sagt kör jag oftast utan dammsugaren även i köket då träspånorna inte far långt. Räcker att skärma av lite med handen så faller de rakt ner. Och det blir heller inga mängder när det gäller just att bryta skarpa kanter.

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Nej tyvärr, har ju en GKF600 och den är ju lite fipplig att hålla på en kant. GKF 12V ser ju lite bättre ut med det något excentriska designen och den lite större bottenplattan. Sedan kanske 2mm rundning inte är så känsligt heller.

Jag kanske har lite för höga ambitioner med spånhanteringen men det känns ju som en fräs ger en hel del fint damm som kanske inte är så kul att stå och andas in - därför framhåller jag nog att man gärna vill ha en dammsugarslang. En kantfräsning med en "vanlig" fräs brukar dock vara ett av de mest utmanande arbetsuppgifterna när det gäller utsug...

B badtastex skrev:
Nej tyvärr, har ju en GKF600 och den är ju lite fipplig att hålla på en kant. GKF 12V ser ju lite bättre ut med det något excentriska designen och den lite större bottenplattan. Sedan kanske 2mm rundning inte är så känsligt heller.

Jag kanske har lite för höga ambitioner med spånhanteringen men det känns ju som en fräs ger en hel del fint damm som kanske inte är så kul att stå och andas in - därför framhåller jag nog att man gärna vill ha en dammsugarslang. En kantfräsning med en "vanlig" fräs brukar dock vara ett av de mest utmanande arbetsuppgifterna när det gäller utsug...
Nej då, tycker inte du har för höga ambitioner, det är viktigt. Jag är själv inte så tolerant mot damm, särskilt nu när jag står i köket (som vi också använder) och bygger. Använder därför i köket bara Mafell sänksåg, Festool domino, Mirka handslip, Festool dts400 delta- och Bosch 150 turbo exenterslip, alla med Mirka slipnät och DC med hepa, för att få det nästan helt dammfritt.
Det lilla som blir från fräsen är mindre än det från japansågarna. Rotationshastigheten verkar också ganska låg vilket borde bidra till både mindre fint damm och att det kastas kortare? Sedan är det väl också lite beroende på vad som fräses, skillnad på tex furu och mdf, tror det dammar mer om det senare och också värre att andas :)

Men jag var som sagt också skeptisk innan @mattiasp övertygade mig att prova.

D dat96mhe skrev:
Jag har en bosch, dock är jag tungt investerad i just det batterisystemet men är mycket nöjd med den. Används flitigt. Fick bra pris på Axminster. Ja det yr spån, men med hyggligt bra stål så är det förhållandevis lokalt.

Om du har en 3Dskrivare så finns det bottenplatta för Bosch skensystem vilket är en bra grej! Finns även en bottenplatta med spånsug så möjligheterna finns!

[länk]
Det såg väldigt intressant ut, har du prövat någon av modellerna? Kanske värt att skicka en för utskrift men jag vet tyvärr för lite om 3d-printing för att avgöra.

Nix, men blev inspirerad när jag letade upp filerna igår så den håller på och skrivas ut just nu. Återkommer i ärendet om någon dag eller så.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Men som sagt, jag ska utvärdera MFK 700 ikväll. Kanske till och med får försöka skriva en recension?
@jonmo
Jag väntar med spänning på recensionen.

• Haha
jonmo
  • Laddar…
Numera har jag två stycken sådana där små 12V blå Bosch-fräsar, de är riktigt bra. Tyvärr är det fortfarande mestbyggnadssnickeri pga renovering av nyinköpt radhus hemma och färdigställan av insidan på snickarboden på landet.

Men ett par tillfällen med fräsning har det blivit, framförallt att runda smygar i MDF på ett rationellt sätt. Har inga klagomål på dem. Jag har också skaffar stickis i samma system, och den är mycket användbar. Tyvärr även multiverktyget, och det är i stort sett oanvändbart, bara låter och är väldigt klent.

• Gilla
  • Älska
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Inte mycket till recension av MFK, men bra info ändå. Min gamla kantfräs är inte längre tillgänglig och jag är på jakt efter en ny. I går såg jag att MFK 700 fanns på rea och sökte i gamla trådar efter åsikter.

Jag tror fortfarande att korruption och köpta åsikter är mindre här än på youtube och på recensionssidor.

Det kommer bli en del kantlistning av fanerade ytor framöver och vill ha inställningar med precision som inte rör på sig. Minns du om MFKn var sån?

• Haha
jonmo
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Inte mycket till recension av MFK, men bra info ändå. Min gamla kantfräs är inte längre tillgänglig och jag är på jakt efter en ny. I går såg jag att MFK 700 fanns på rea och sökte i gamla trådar efter åsikter.

Jag tror fortfarande att korruption och köpta åsikter är mindre här än på youtube och på recensionssidor.

Det kommer bli en del kantlistning av fanerade ytor framöver och vill ha inställningar med precision som inte rör på sig. Minns du om MFKn var sån?
Den bor i min fars snickarbod, eftersom det är hans. Men jag skulle bli mycket förvånad om inställningen vandrar. Jag skulle säga att repeterbarhet, ergonomi och stabilitet är definitivt saker jag uppskattar med Festools fräsar, och jag tror jag har använt alla utom den där största (OF 2000?).

jonmo jonmo skrev:
Den bor i min fars snickarbod, eftersom det är hans. Men jag skulle bli mycket förvånad om inställningen vandrar. Jag skulle säga att repeterbarhet, ergonomi och stabilitet är definitivt saker jag uppskattar med Festools fräsar, och jag tror jag har använt alla utom den där största (OF 2000?).
Det är mina erfarenheter av märket också, så det är väl därför jag funderar på att köpa en (onödigt) dyr fräs. Det och för att jag helt enkelt vill. Jag har testat mig igenom of900, of1000, of1010 och of1400 och det har aldrig varit fräsens fel när det blivit knas. Min lilla makita har däremot varit skyldig till några misstag, så den bor nu ett fräsbord där något annat ansvarar för att hålla inställningarna. Jag får väl googla vidare efter åsikter ett tag till innan jag klickar på köpknappen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.