Anlitade byggfirma som renoverade badrummet för fem år sedan med bl.a nytt marockanskt kakel på golv och vanligt vitt 20x20 på väggar. Har tätskiktsintyg etc. av auktoriserad person. Efter något år sprack en del kakel på ena väggen. Firman som gjorde jobbet kom och bytte ut, ca 3 år sedan. Oklart varför men förmodligen rörelse i huset. Det dröjde bara något år så började kaklet på samma plats att spricka igen. Och för lite mer än ett år sedan började små mörka fläckar dyka upp i golvkaklet. Trodde först att det var från döttrarnas hårfärgning, men undrar om det kan vara mögel? Tyckte idag att det var en lätt jordig doft i badrummet, som mögel.
Jag har meddelat byggfirman, men dom återkommer inte. Vad ska man göra? Hur kollar man om det är mögel?
Har som sagt tätskiktsintyg av auktoriserad person och det var en byggfirma som gjorde det.
Någon som varit med om något liknande?

Svårt att säga utan bilder, går det att tvätta bort?

Mögel kakel har jag svårt att tro det skulle vara.
Ta en bild på skadorna för fler kommentarer.

Har du korrekt ventilation i badrummet?

• Gilla
BerraBl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att säga utan bilder, går det att tvätta bort?
Är inte ute efter ett svar om det är mögel här via nätet, utan hur man kollar det. Finns det något sätt? Nej det går inte att tvätta eller skrubba bort ens ned svinto.

E etompau skrev:
Mögel kakel har jag svårt att tro det skulle vara.
Ta en bild på skadorna för fler kommentarer.

Har du korrekt ventilation i badrummet?
Ja det är ren fläkt som suger ut luft. Bra ventilation.

• Mögel på hörnet av blå och vita diagonala kakelplattor, möjligt tecken på dålig ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det ser ut som någon påväxt. Kanske är det ytan i kaklet som gör att det blir så här.

Kan det vara färgen som släppt ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara färgen som släppt ?
Det är genomfärgat tror jag. När jag skrapar på fläcken verkar det som att det kommer inifrån kaklet.

Hmm, har du pratat/frågat tillverkaren av plattorna vad det kan vara?

Är det gjort för att ligga på golv då? Tänkte om plattorna i sig är så porösa att de ackumulerar smuts.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Är det gjort för att ligga på golv då? Tänkte om plattorna i sig är så porösa att de ackumulerar smuts.
Ja, det är gjort för golv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.