okej, hmm letar runt just nu efter en e handel med bra frakt alternativ också som har båda lamp typerna vi behöver.

Alfredo Alfredo skrev:
Du har 35 W halogen. Vad du behöver vet vi inte men det är inga problem att ersätta dina befintliga med 4,7 W LED. De kommer (antagligen) att lysa starkare, som en 50 W halogen ungefär, men värmeutvecklingen blir mycket mindre än dina befintliga så inget "farligt händer", tvärtom. Dock kan det naturligtvis komma att upplevas väl ljust, och det kan ju förstås var ett problem.

Jag skulle dock inte hänga upp mig på "likvärdigt med 35 W" eller "likvärdigt med 50 W" utan prova och se vad som känns bra.
Ok, det är bra att veta. Trodde jag behövde exakt 35W. Inte bra på sånt här, systemutveckling är mer mitt race.

Wizardo Wizardo skrev:
Trodde jag behövde exakt 35W.
Förr i tiden (fortfarande ofta för min del) var ljuskällor av denna typ halogenlampor, men en effekt ofta på 35 W eller 50 W.

När LED börjar införas anges "effekten" på dessa ofta som "lyser som 50 Watt" eller "lyser som 35 Watt" då man försöker jämföra ledlampans "belysningseffekt" med traditionella glödljuskällor.

Ledlampan är dock avsevärt energisnålare och den i detta exempel drar enbart 4,7 W om jag läser rätt, men ska lysa ungefär som en "gammal" 50-wattare.

Om du idag har en 35 W halogen betyder det att din armatur får närmare 35 W "värme" och uppenbarligen klarar det. Du har då inga problem att stoppa i en led som ger mindre än 4,7 W värme. De problem du möjligen får är att du kan komma att uppleva ljuset som för starkt, om det nu som påstås motsvarar en "gammaldags" 50 W halogen.

Tack @Alfredo uppskattar att du tog dig tid och förklara så bra :). Jag undrar även då det ofta står olika mått, men nuvarande är väll 30mm? Bör nog då kolla efter liknande storlek på lampan som ska in över köksbänken. Halogenlampa bredvid linjal som visar att lampan är cirka 30mm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.