Hej,

Behöver byta ut lampor som ser ut såhär, har någon aning om vad det är för typ vill gärna beställa hem istället för att åka kommunalt till t.ex chlas olsson

Halogenlampa med två stift och genomskinligt glashölje på svart underlag.

Tack på förhand!

Hur tar jag reda på armaturen?

Titta på själva lampan (armaturen) om där inte sitter någon skylt som säger vilken max-effekt som ljuskällan får ha.
Det kan även finnas en märkning på den nu trasiga halogenlampan.
Halogen blir rejält varma och kan överhetta lampan.

Halogenlampa med märkning 0,15m i fokus mot en reflektorisk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
0.15m verkar det stå där

• Halogenlampa med fokus på etiketten som visar 0.15m, inbyggd i grå armatur.
    Skapa konto
0.15m?

Det är en avståndsangivelse för minsta avstånd mellan lampan och ett omgivande föremål, och inte effekten (W).
Det brukar sitta 10 W i dessa spottar.

Antar att det är lugnt o köra 10w i 12w men inte 12w i 10w uttag eller är det vice verse?

Wizardo Wizardo skrev:
Antar att det är lugnt o köra 10w i 12w men inte 12w i 10w uttag eller är det vice verse?
Oklart vad du menar. Som sagt, det brukar vara max 10 W effekt i denna typ av spottar.

Ok men då kör jag på 10w lampor :) Tack för hjälpen.

Mät avståndet mellan benen. Är det 4 mm så är det en G4. Det finns även andra mått tex G8 som då har 8 mm mellan benen. Som tidigare sagts så är finns det olika wattantal som 5w, 10w och 20w. Tar du 10w förstör du inte transformatorn. 5w är lite ovanligare och sitter oftast i prydnadslampor och juldekorationer.

E etompau skrev:
Det brukar sitta 10 W i dessa spottar.
Kan nog lika gärna vara 20W. Har, såvitt jag kan avgöra av bilden, snarlika som är bestyckade med 20W.

Spotlight ram med märkning 12V MAX 20W G4 IP23 på vit bakgrund.
Skapa konto

Har du flera spottar av samma sort kanske du kan prova både med 10 W och 20 W och se vad som vilken som verkar lysa som de andra. 5 W tror jag dock inte på då det mest är "dekorationslampor" och liknande.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan nog lika gärna vara 20W. Har, såvitt jag kan avgöra av bilden, snarlika som är bestyckade med 20W.

[bild]

Har du flera spottar av samma sort kanske du kan prova både med 10 W och 20 W och se vad som vilken som verkar lysa som de andra. 5 W tror jag dock inte på då det mest är "dekorationslampor" och liknande.
Dom där jäkla etiketterna är väl det första man tar bort innan montering ;-)

P Peter787 skrev:
Dom där jäkla etiketterna är väl det första man tar bort innan montering ;-)
Det finns uppenbarligen nackdelar med detta. ;) Nu sitter mina i och för sig så etiketten inte syns (normalt), annars vete tusan om jag hade haft något att fota jag heller. :thinking:

Hmm, har inte beställt än. Men 10W kanske e lugnt o stoppa in i 20W "uttag" men inte 20W i 10W.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.