Titta på själva lampan (armaturen) om där inte sitter någon skylt som säger vilken max-effekt som ljuskällan får ha.
Det kan även finnas en märkning på den nu trasiga halogenlampan.
Halogen blir rejält varma och kan överhetta lampan.
Det kan även finnas en märkning på den nu trasiga halogenlampan.
Halogen blir rejält varma och kan överhetta lampan.
Mät avståndet mellan benen. Är det 4 mm så är det en G4. Det finns även andra mått tex G8 som då har 8 mm mellan benen. Som tidigare sagts så är finns det olika wattantal som 5w, 10w och 20w. Tar du 10w förstör du inte transformatorn. 5w är lite ovanligare och sitter oftast i prydnadslampor och juldekorationer.
Kan nog lika gärna vara 20W. Har, såvitt jag kan avgöra av bilden, snarlika som är bestyckade med 20W.E etompau skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du flera spottar av samma sort kanske du kan prova både med 10 W och 20 W och se vad som vilken som verkar lysa som de andra. 5 W tror jag dock inte på då det mest är "dekorationslampor" och liknande.
Dom där jäkla etiketterna är väl det första man tar bort innan montering ;-)Alfredo skrev:
Kan nog lika gärna vara 20W. Har, såvitt jag kan avgöra av bilden, snarlika som är bestyckade med 20W.
[bild]
Har du flera spottar av samma sort kanske du kan prova både med 10 W och 20 W och se vad som vilken som verkar lysa som de andra. 5 W tror jag dock inte på då det mest är "dekorationslampor" och liknande.