A Anna Mc skrev:
Kaniner är värda att få omtanke och respekteras för de fantastiska individer de är. Lycka till!
Hej
Bra tankar. Ditt inlägg bör faktiskt vara en funderare för alla som funderar att skaffa kaniner.

I min familj är det nog min sambo som driver omsorgen. Dottern hjälper till och är lite som sin morsa. Hon har verkligen respekt för kaninernas behov och respekterar deras vilja , men som de flesta barn inte mogen nog för att axla all omsorg. Så helt rätt att det måste vara en vuxen som verkligen vill och kan axla det. Att tror att en barn klara det är direkt naiv.

Helt ärligt är jag lite som trådstartaren. Jag hade aldrig skaffat kaniner själv. Det är sambo och barnen som vill det. Nu stödjer jag de såklart med en del praktiska saker.

Att höra med en bra kanin uppfödare och ta ut några individer som redan visat sig trivas bra ihop och ge dem allt de behöver är mycket bättre än att odla nya. Tipset att det inte bli billigt är också bra att tänka på. En kastrering går ju lätt på 1500-2000 per individ. Färsk hö (kolla med gårdar som kan t

Att ha de inneboende unnar ju interaktionen med människan, men att har de utomhus tycker jag är mer naturligt. Oh bor de tillsammans flera stycken är ju den sociala aspekten också räddad.

Såklart är de inte alls omöjligt att får de rumsrena, men det kan ju fortfarande hända att de gnager på allt möjligt.

Signaler att de är understimulerade bör man verkligen kunna tolka och ta på allvar. Det blir i längden även mer trivsam för ägaren av kaninerna, när de mår bra.

Jag har ju själv också märkt att kaniner är kanske inte så högljudda som hundar eller katter om något inte står rätt till, men de har visserligen många beteende som man måste kunna tolka och signalera.

Ser man detta som ägaren, då kan det kanske vara bättre att avstå att ha dem.

Våra kaniner bor ute året runt. Självklart har de en lagom uppvärmd del men till 99% sitter de i den öppna delen på värmeplattan till vattnet när de sitter inne i buren (vilket de sällan gör). De får vara ute typ 06-22 varje dag och går själva in i buren framåt kvällen.
Sommartid kommer de in och hälsar på när dörrarna är öppna. Är det stängt reser de sig mot glaset och tittar in tills man öppnar.
Ser inte varför de skulle må bättre av att bo inomhus hos oss hela tiden? Går jag ut kommer de fram och vill bli klappade/gosade med.
Tittar jag ut nu sitter de och gnager på de färska äppelgrenarna jag klippte åt dem på lunchen.
En kanin sitter på en gräsmatta under ett träd, med bilar och ett vitt hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräv ner lite 110 mm avloppsrör så de får lite gångar att krypa in i. Också möjlighet att söka skydd. Vet en som till och med byggt gång inifrån huset ut till kaninburen vilket kaninerna älskade de.

B Björn—72 skrev:
Gräv ner lite 110 mm avloppsrör så de får lite gångar att krypa in i. Också möjlighet att söka skydd. Vet en som till och med byggt gång inifrån huset ut till kaninburen vilket kaninerna älskade de.
110 mm? Mina kaniner kommer verkligen inte in i såna.

Fast @Anna Mc att kaniner "helst ska vara inomhus" (eller hur du nu uttryckte dig) är ju 100% ren bulshit..

Om de ska vara inomhus, hur kan de då överleva i det vilda?

Sen är ju ts inte ute efter att bygga nån "bur" egentligen, utan snarare ett hägn.. hur skulle kaninerna må dåligt av det?

Jag har mina kaniner inne under vinterhalvåret (de har ett helt eget rum på ca 20kvm i huset) och det märks redan att de börjar längta efter att få komma ut..

Sen det där med att man "måste" sterilisera/kastrera sina djur är ju inte heller helt sant.. så länge man tar hand om sina djur och tar bort dem om de blir riktigt sjuka så finns det ingen anledning..
Tycker personligen att det är alldeles för dyrt att sterilisera en honkanin, bättre att "chansa" och istället ta bort dem om man misstänker att de fått cancer.

M mpostma skrev:
110 mm? Mina kaniner kommer verkligen inte in i såna.
Jodå

maah maah skrev:
Hej!

75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.

Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.

Jag vill bygga gården rejäl och stabil men ändå ganska nätt till utseendet.
Är det några problem att använda tryckimpregnerat till bygget?
Vilken typ av nät rekommenderar ni?

Alla tips mottages tacksamt!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det :)
Åhh
playboy bunnies
så rart

Violina Violina skrev:
Fast @Anna Mc att kaniner "helst ska vara inomhus" (eller hur du nu uttryckte dig) är ju 100% ren bulshit..

Om de ska vara inomhus, hur kan de då överleva i det vilda?

Sen är ju ts inte ute efter att bygga nån "bur" egentligen, utan snarare ett hägn.. hur skulle kaninerna må dåligt av det?

Jag har mina kaniner inne under vinterhalvåret (de har ett helt eget rum på ca 20kvm i huset) och det märks redan att de börjar längta efter att få komma ut..

Sen det där med att man "måste" sterilisera/kastrera sina djur är ju inte heller helt sant.. så länge man tar hand om sina djur och tar bort dem om de blir riktigt sjuka så finns det ingen anledning..
Tycker personligen att det är alldeles för dyrt att sterilisera en honkanin, bättre att "chansa" och istället ta bort dem om man misstänker att de fått cancer.
Jag reagerade också på detta. Kaniner måste väl ändå må bäst av att vara ute?

Nej nån liten bur är det inte tal om det kommer att vara en stor inhägnad med både gräsmatta och naturtomt.

Tanken är att vi kommer att "adoptera" kaniner som behöver ett nytt hem.

Vi har tre katter som får förstklassig omvårdnad och kaninerna kommer att få det minst lika bra.

Än så länge jättebra tips om allt möjligt i tråden!

Nu är jag igång med detta projekt.

Första delen av gården blir ca 40m². Senare kommer det tillkomma ca 15m² och en dagsgård (bara staket) på 20m²

En tredjedel av uthuset kommer att användas till kaninhus och det blir ca 5m²

Jag har grävt ur ca 25cm runt om där stolpar och nät ska ner. Kommer köra biltemas putsnät på nedre delen.
Grävd dike i en trädgård, med borttagen jord för att sätta stolpar och nät. Hus och buskar syns i bakgrunden.
Skapa konto

Översiktsbild. Det kommer att tas upp ett hål i uthuset där kaninerna får husera.

Grävd ut plats vid uthus för projekt med staket och kaninhus, rör och redskap syns. Skymning över tomt med träd och byggnader i bakgrunden.
Skapa konto

Vi har fått napp på två kaniner som behöver "räddas" från deras nuvarande hem som vi kan hämta om ca 2 veckor så då behöver det mesta vara klart.

• Gilla
  • Älska
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Fortsättningen

Återanvänder lite virke och köper lite nytt.
Valde att ställa stolparna på tryckt regel son kommer att hamna under marken sen. Kommer blanda lite betong och gjuta runt några stolpar för att säkra upp lite.
Räknar med att det håller längre än kaninernas livsläng i alla fall 😊

Träram för kaninbur byggs i trädgård med återanvänt och nytt virke, omgiven av buskar och gräs. Stege lutad mot en av stolparna.
Skapa konto
Träram med stolpar på tryckt regel vid sidan av ett hus, omgiven av gräsmatta och jord, förberett för att gjuta betong runt stolparna.
Skapa konto

Nedersta delen blir putsnät som kommer gå ner 15-20cm under marken.
Nätstängsel och trästolpar monterade över gräs och jord, med putsnät delvis nedgrävt för stöd.
Skapa konto

• Älska
Violina
  • Laddar…
Gården behövde bli klar snabbt då vi fick nys om två kaniner som behövde nytt hem snabbt.

Inomhusdelen i uthuset är inte klart än så det gick tyvärr bli ett litet köpt kaninhus (tror min fru ville ha det ändå för det är "gulligt")

Total kostnad för detta bygge ca 10 000:-

Gård med nätstängsel och litet uthus, verktyg vid sidan. Förbereds för kaniner med köpt kaninhus.
Skapa konto
Ett vitt kaninhus med mörkt tak och träram, placerat på en gräsmatta inhägnad av ett nätstängsel, med en sten framför huset.
Skapa konto
Kaninhage i trädgården med berg, jord och stockar intill staket.
Skapa konto
Trädgård med nätöverdrag, ett trästaket och ett vitt kaninhus med bruna detaljer. Gräs och en stock ligger på marken.
Skapa konto
En trädgårdsinhägnad för kaniner med ett litet kaninhus, en stor sten och ett betongrör på marken.
Skapa konto
Träkaninhus i en trädgård, omgiven av ett staket och halm på marken.
Skapa konto
Kaningård under byggnation med träram och nät, omgiven av träd och ved på marken. Ett tillfälligt kaninhus planeras.
Skapa konto
Utomhuskaninbur i trä och nät intill trädäck, inuti syns ett litet vitt kaninhus.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Zilenser och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hej!

75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.

Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.

Jag vill bygga gården rejäl och stabil men ändå ganska nätt till utseendet.
Är det några problem att använda tryckimpregnerat till bygget?
Vilken typ av nät rekommenderar ni?

Alla tips mottages tacksamt!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det :)
Om ni lägger ut kvistar från äppelträd så att kaninerna alltid har, så låter de nog bli att gnaga på det som är mindre nyttigt :) Lycka till! 🐣💛🐇

dyrt skafferi för lite ragu

Fick lite sällskap till torsdagsölen. Finns fler än jag som njuter av solen. Hon kom in och hälsade på mig inne på kontoret nyss. De brukar ta sig ett varv inne när det är öppet men de trivs bäst ute i trädgården.
En kanin ligger avslappnat i solen på en gräsmatta nära en stensatt uteplats, mot bakgrund av en buske och trädgårdsstängsel.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
maah och 1 till
  • Laddar…
Nu har dom flyttat in och verkar trivas! Två kaniner i en utomhusbur med nätväggar och ett trähus, en vit och grå samt en brun och vit, sitter och verkar trivas i sin nya miljö.
Skapa konto
Grå kanin sitter i en inhägnad trädgård med ett litet trähus i bakgrunden.
Skapa konto
Kanin sitter på gräs framför ett nätstängsel i trädgården.
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.