11 493 läst ·
48 svar
11k läst
48 svar
Kaningård - tips & tricks
Jag har mina kaniner ute på sommaren, gjorde en 1,8 m hög bur som består av ca 1m breda sektioner.
Totalt är den ungefär 3x6 m, men tänker bygga till en vinkel till på 3x3 m.
Sektionerna är gjorda som två "ramar" och så har jag klämt putsnät emellan.
I varje hörn har jag satt en 45x45 tryckad stolpe, ramarna till bursektionerna är gjorda i 45x45 tryckade reglar och ramen som håller nätet i 45x25 tryckade "staketribbor".
Dörren är gjord så att man kan öppna hela eller bara övre/nedre halvan, men har haft nedre delen stängd hela tiden.
Har lagt putsnät under runt hela kanten, så det sticker ut ca 0,5m åt varje håll (inåt utåt), där la jag en trall under och skruvade fast sektionerna i.
Över buren har jag ett ståltrådsförstärkt balkongnät för katter.
Hade dottern till hjälp litegrann också
Dimensioner på delarna är anpassade för att få så lite spill som möjligt och en hyfsat nätt och trevlig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I varje hörn har jag satt en 45x45 tryckad stolpe, ramarna till bursektionerna är gjorda i 45x45 tryckade reglar och ramen som håller nätet i 45x25 tryckade "staketribbor".
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dörren är gjord så att man kan öppna hela eller bara övre/nedre halvan, men har haft nedre delen stängd hela tiden.
Har lagt putsnät under runt hela kanten, så det sticker ut ca 0,5m åt varje håll (inåt utåt), där la jag en trall under och skruvade fast sektionerna i.
Logga in
Skapa konto
Dimensioner på delarna är anpassade för att få så lite spill som möjligt och en hyfsat nätt och trevlig konstruktion.
Hönsnät är skit, det äter kaninerna till frukost. Funkar såklart i typ tak för dom inte kommer åt. Putsnät med kvadratiska rutor gnager dom inte sönder, iaf inte lika lätt.
Ska ni göra buren så stor måste ni göra ståhöjd i den, sjukt drygt med stora burar där man själv måste krypa.
Klokt med en delbar dörr eller kanske nån typ av sluss ifall yngre familjemedlemar ska kunna ta sig in och ut själv utan att riskera att släppa ut kaninerna.
Vi har också alltid haft en sådan hasp man kan låsa med hänglås som skydd för förbipasserande människor, lösspringande barn osv. Man behöver ju inte låsa varje dag och det beror väl lite hur man bor också, men det kan kännas tryggt såna helger när det är många människor i rörelse nattetid.
Ska ni göra buren så stor måste ni göra ståhöjd i den, sjukt drygt med stora burar där man själv måste krypa.
Klokt med en delbar dörr eller kanske nån typ av sluss ifall yngre familjemedlemar ska kunna ta sig in och ut själv utan att riskera att släppa ut kaninerna.
Vi har också alltid haft en sådan hasp man kan låsa med hänglås som skydd för förbipasserande människor, lösspringande barn osv. Man behöver ju inte låsa varje dag och det beror väl lite hur man bor också, men det kan kännas tryggt såna helger när det är många människor i rörelse nattetid.
Vi har 2 kaniner frigående i trädgården. Gunnebostöngslet har fått 50cm putsnät fastsatt längst ned. 2 sidor har trottoar med asfalt utanför så där gräver de sig inte ut. De andra sidorna har funkat bra ändå, nätet sitter några cm ned i gräset. De har vid ett tillfälle rymt, mest beroende på att vi missat att de började gräva.
De stängs in i sin bur varje natt och släpps ut till frukost. Ser många barnfamiljer stanna till och titta. De har lärt sig att hundar utanför staketet är ofarliga.
Lite mysigt är det att se dem hoppa utanför fönstret.
Kaniner kan vara ute året runt oavsett temperatur. Dock går man inte ta in dem i värmen när det är kallt ute.
Har en större värmeplatta i buren för att vattnet inte ska frysa för de båda sitter och myser när det är riktigt kallt.
Nackdelen är att alla växter man vill ha kvar behöver gnagdkydd!
De stängs in i sin bur varje natt och släpps ut till frukost. Ser många barnfamiljer stanna till och titta. De har lärt sig att hundar utanför staketet är ofarliga.
Lite mysigt är det att se dem hoppa utanför fönstret.
Kaniner kan vara ute året runt oavsett temperatur. Dock går man inte ta in dem i värmen när det är kallt ute.
Har en större värmeplatta i buren för att vattnet inte ska frysa för de båda sitter och myser när det är riktigt kallt.
Nackdelen är att alla växter man vill ha kvar behöver gnagdkydd!
Ett tips är att bygga en sk. ”Sluss” mellan huset och inhängnaden. En fyrkantig tunnel om man så vill. Med köldridå i båda ändarna. Det håller den kalla uteluften borta någorlunda och håller huset över nollan trots minusgrader utanför (mitt är välisolerat)
Riktigt bra konstruktion, det är nåt sånt där jag har tänkt mig!Violina skrev:
Jag har mina kaniner ute på sommaren, gjorde en 1,8 m hög bur som består av ca 1m breda sektioner.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Uthuset vi har kommer utgöra en del av väggen där är det ca 210cm till takfot så större delen av inhägnaden kommer att få samma höjd.
Sen blir det en enklare hage utanför med lågt staket där dom kan vara när man har dom under uppsikt.
Mycket bra tips med artikelnummer och allt! 👍M mpostma skrev:Jag har byggt en del men inte varit helt nöjd.
Jag byggde nåt i stil 2x2 och 1m hög men en uppfälbar tak på en sida så man kan gå in. Den är flyttbar men ändå inte fär den är ganska tung med alla detaljer som kom in.
Det blev en mellanvåning med extra föderdörr. Den är bra som sommarbur men har egentligen för lite skydd på vintern.
Kaniner gnagar och är duktiga grävare. Så måste man se till att de inte kommer ur. Man vill även var säkert att vilddjur som tar kaniner ej kan komma in i buren.
Vill man ge de tillgång till färsk gräs måste man flytta buren hela tiden, men det går knappast ihop med önskan att ha en någorlunda stor bur också. Kan vara en ide att endast fixa en öppen hage med bara staket där de kan vara på dagen och sedan en nattbur. där de kan söka skydd.
Sedan bryr de sig inte så mycket om dåligt väder, men visst vill man ge de ett torrt utrymme fri från blåst och nederbörd.
Användar man 45x45 mm reglar så kan man bygga en stadig ram. Kaniner kan knaga på hörnen, men sedan blir de runda och då får de inte någon mer grepp på det, så slutar det där.
Biltema har saker som är bra hjälp:
putsnät är ganska prisvärd: Artnr. 87-838 25m x 1m. Det räcker inte med hönsnät.
hörnskyd alu 250 cm Artnr. 86-820 Om man vill skydda hörn eller detaljer i köpeburar.
Där jag bor behöver man i alla fall potentielt skydda kaniner från räven och rovfåglar.
Sedan behöver de egentligen inte ha mer än typ 60cm i höjd för deras egen skull. Men det är ju jobbigt att gå själv i en sån bur.
Sedan kan dat vara bra att bygga en varmkompost. Med som i vårat fall 7 (motsvarande 16 kg) kanin blir det en del spill, halm och sågspån som går åt.
Det bästa tipset kan nog vara att hålla koll på Marketplace eller blocket. Jag fick tag på en bur som någon ny husköpare i närheten hittade på sin tomt och ville bli av med. Det var en kanonbra konstruerad bur (av en bekant omskriven som "en miljonprogram för kaniner") och där har 5 av 7 ett bra ställe i alla fall vintertid.
Ända nackdel var att det tog 2 transporter med släppkärra för att få hem den.
Och kompost hade jag inte haft en tanke på men det måste ordnas såklart.
Ett "problem" med bur eller hage på gräsmattan är att kaniner är inte särskilt schyssta mot gräsmattan. De gräver, äter och gödslar. Det sista är ju bra (om det inte blir för mycket). Det krävs en rejäl rotation av gräs som kan återhämta sig och som kan betas av.
Ge man de för lite yta eller roterar för trögt då kommer gräset tar mycket stryck. Att tro att kaniner är bra gräsklippare är inte hela saningen. Isf en ganska destruktiv gräsklippare.
Vill du mata de med uteslutande färsk gräs på växtsäsongen, då behöver du en säker mängd. Grov uppskattning kan vara att du behöver minst 1 m2 färsk gräs (som har växt till minst 10 cm) per kanin per dag i snitt. Den ide att du har en liten bur som man flyttar lite varje dag funkar så där... Det är nuförtiden ändå inte ok. I min barndom gjorde man oftast att det var en liten bur som man flyttade fram på gräsmattan.
Nu har man nog kommit fram att kaniner mår inte riktig bra av det. De ska helst vara i sällskap och behöver plats att kunna hoppa och springa. Om du försöker realisera med stora burar som du kan stå i då behöver du stora burar.
Jordbruksverket har sina rekommendationer och när man har studerat de här i en säsong kan man tycka det finns belägg i de rekommendationer.
https://jordbruksverket.se/djur/hun...m hålls utomhus ska,minst två gånger per dygn.
Ger man hö på vintern, då äter dem ett kg hö per vecka per kg kroppsvikt. På sommaren äter de inte lika mycket, för de behöver inte värma sig lika mycket.
Att realisera matning med gräs med heltäckande hagar/burar är ganska svårt, fast det funkar nog med 1 eller 2 kaniner. Vi har nu 7 st och det krävs verkligen en del yta.
Tips är också att ha minst 2 kaniner och pyssla fram en kombination som trivs tillsammans. De är sociala men det betyder inte att de per definition gillar varandra. De mår oftast inte bra ensamma eller i fel kombination.
Hane/hona tillsammans mår bra men kastrerar de för guds skull i tid. Det rekommenderas att isf kastrera hanen. I vårt fall för sen och honan kläckte 12 ungar varav 10 klarade sig. Att sälja av kaniner till rätt köpare är inte så lätt heller så bättre att undvika att det blir så.
Sedan kan man ju engagera barnen, men det blir nog de vuxna som få dra långsiktigt i detta. Se också till att inte blir sån föräldrar som skyller "misslyckandet" på barnen.
Ge man de för lite yta eller roterar för trögt då kommer gräset tar mycket stryck. Att tro att kaniner är bra gräsklippare är inte hela saningen. Isf en ganska destruktiv gräsklippare.
Vill du mata de med uteslutande färsk gräs på växtsäsongen, då behöver du en säker mängd. Grov uppskattning kan vara att du behöver minst 1 m2 färsk gräs (som har växt till minst 10 cm) per kanin per dag i snitt. Den ide att du har en liten bur som man flyttar lite varje dag funkar så där... Det är nuförtiden ändå inte ok. I min barndom gjorde man oftast att det var en liten bur som man flyttade fram på gräsmattan.
Nu har man nog kommit fram att kaniner mår inte riktig bra av det. De ska helst vara i sällskap och behöver plats att kunna hoppa och springa. Om du försöker realisera med stora burar som du kan stå i då behöver du stora burar.
Jordbruksverket har sina rekommendationer och när man har studerat de här i en säsong kan man tycka det finns belägg i de rekommendationer.
https://jordbruksverket.se/djur/hun...m hålls utomhus ska,minst två gånger per dygn.
Ger man hö på vintern, då äter dem ett kg hö per vecka per kg kroppsvikt. På sommaren äter de inte lika mycket, för de behöver inte värma sig lika mycket.
Att realisera matning med gräs med heltäckande hagar/burar är ganska svårt, fast det funkar nog med 1 eller 2 kaniner. Vi har nu 7 st och det krävs verkligen en del yta.
Tips är också att ha minst 2 kaniner och pyssla fram en kombination som trivs tillsammans. De är sociala men det betyder inte att de per definition gillar varandra. De mår oftast inte bra ensamma eller i fel kombination.
Hane/hona tillsammans mår bra men kastrerar de för guds skull i tid. Det rekommenderas att isf kastrera hanen. I vårt fall för sen och honan kläckte 12 ungar varav 10 klarade sig. Att sälja av kaniner till rätt köpare är inte så lätt heller så bättre att undvika att det blir så.
Sedan kan man ju engagera barnen, men det blir nog de vuxna som få dra långsiktigt i detta. Se också till att inte blir sån föräldrar som skyller "misslyckandet" på barnen.
Vi hade kaniner på lån från den lokala 4H gården förra sommaren och jag stängslade in med detta nätet från Jula. Såg inget tecken på gnag på det när jag rev det.
https://www.jula.se/catalog/tradgar...el-och-staket/stangselnat/stangselnat-793026/
https://www.jula.se/catalog/tradgar...el-och-staket/stangselnat/stangselnat-793026/
Måste bara säga hur glad den här tråden gjorde mig. Så många som gör fina, stora och säkra hem till sina djur. Långt ifrån de små triangelburar och färdigköpt hus på någon kvadratmeter man ofta ser. Hejja er!
/f.d. kaninuppfödare med sju kaniner i stort hägn.
/f.d. kaninuppfödare med sju kaniner i stort hägn.
Har man ett större inhägnad område då tror jag kaniner bryr sig inte så mycket om att försöka komma ur. Då kan detta vara bra. Nackdel är att de är inte lika väl skyddade mot rovfåglar eller vilddjur. Kombineras det med en bur där de kan söka skydd, så blir det superbra.D Detlof H skrev:
Lite bild på mina konstruktioner.
2 st 2m x 2m x 1m konstruerad med 45x45 regel och 28x45.
Även en mellanvåning på 95x22 plankor.
Upvikbar tak på en sida och en dör så man kan gå in.
Foderlucka förstås
De här är flyttbara. Men tycker de har egentligen blivit gör tunga.
De är bra på sommaren. På vintern ger de för lite skydd mot blåst.
Plasttaket ger de solskydd.
Denna fick jag hämta upp gratis på marketplace. En kanonbur som var kombinerad med en hage. Bra på vintern. Jag isolerade golvet så här är det bra skydd vid sträng kyla. Sedan har vi dn snnan köpebur dom vi fick ovh behövdes en ordentlig översyn innan den var användbar. Fär har vi två kaniner till på vintern. För de pengar den kostade ny kan man snickra nåt bättre själv.
De flesta köpeburar håller inte och är för små.
En köpebur med öppen hage kan dock funka om man inte vill göra själv.
2 st 2m x 2m x 1m konstruerad med 45x45 regel och 28x45.
Även en mellanvåning på 95x22 plankor.
Upvikbar tak på en sida och en dör så man kan gå in.
Foderlucka förstås
De här är flyttbara. Men tycker de har egentligen blivit gör tunga.
De är bra på sommaren. På vintern ger de för lite skydd mot blåst.
Plasttaket ger de solskydd.
Logga in
Skapa konto
Denna fick jag hämta upp gratis på marketplace. En kanonbur som var kombinerad med en hage. Bra på vintern. Jag isolerade golvet så här är det bra skydd vid sträng kyla. Sedan har vi dn snnan köpebur dom vi fick ovh behövdes en ordentlig översyn innan den var användbar. Fär har vi två kaniner till på vintern. För de pengar den kostade ny kan man snickra nåt bättre själv.
De flesta köpeburar håller inte och är för små.
En köpebur med öppen hage kan dock funka om man inte vill göra själv.
.. och jag byggde en av gles som jag målade med utefärg. Varken gick sönder eller ruttnade.maah skrev:
Hej!
75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.
Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.
Jag vill bygga gården rejäl och stabil men ändå ganska nätt till utseendet.
Är det några problem att använda tryckimpregnerat till bygget?
Vilken typ av nät rekommenderar ni?
Alla tips mottages tacksamt!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det![]()
Har inte så stor plats i trädgården, så byggde denna något mindre variant till våra två kaniner för att kunna flytta runt den på gräset. Byggde med både tryckimpregnerat och lite spill från bl.a. en garderob, och de har tuggat förvånansvärt lite. Alla kaniner beter sig olika, men överlag gnager de mindre om det finns konstant tillgång till mat och de inte är understimulerade.
Satte handtag på kortsidorna för att kunna flytta buren lätt, samt dörrar på båda kortsidorna. Brukar komplettera med kompostgaller runt (kolla så att kaninerna är tillräckligt stora för att inte kunna rymma igenom) och vi har dem innestängda i buren endast nattetid. Hade jag haft plats hade jag byggt buren högre och större, och då haft den på en permanent plats. Kaninerna gräver typ inte längre efter de blivit kastrerade, men gjorde det i perioder före det. Själva buren har galler undertill, så där kan de inte gräva. Kaninerna är ute sommarhalvåret och inomhus vinterhalvåret, därför har vi även satt parasoller för skugga.
Tänk på att kaniner gärna har två in-/utgångar till slutna utrymmen, det är en naturlig instinkt för att lätt kunna fly ett håll om de skulle bli hotade från det andra. I det vilda har de minst två gångar till sin håla. I utebuten gjorde jag detta från början eftersom jag gjorde två utrymmen med en gång mellan, men på inneburen byggde jag huset annorlunda och kaninerna började inte att använda det på allvar förrän jag läst om detta och sågat upp ett hål till.
Lycka till med kaninerna! De är härliga, men i mitt tycke ger andra djur mer. Och ja, det är allra oftast ni som föräldrar som får ta största ansvaret för dem! Det tycker jag att man ska vara införstådd med och att det samtidigt är ett ansvar tills dess att de inte lever längre, räkna 8-12 år framöver.
Satte handtag på kortsidorna för att kunna flytta buren lätt, samt dörrar på båda kortsidorna. Brukar komplettera med kompostgaller runt (kolla så att kaninerna är tillräckligt stora för att inte kunna rymma igenom) och vi har dem innestängda i buren endast nattetid. Hade jag haft plats hade jag byggt buren högre och större, och då haft den på en permanent plats. Kaninerna gräver typ inte längre efter de blivit kastrerade, men gjorde det i perioder före det. Själva buren har galler undertill, så där kan de inte gräva. Kaninerna är ute sommarhalvåret och inomhus vinterhalvåret, därför har vi även satt parasoller för skugga.
Tänk på att kaniner gärna har två in-/utgångar till slutna utrymmen, det är en naturlig instinkt för att lätt kunna fly ett håll om de skulle bli hotade från det andra. I det vilda har de minst två gångar till sin håla. I utebuten gjorde jag detta från början eftersom jag gjorde två utrymmen med en gång mellan, men på inneburen byggde jag huset annorlunda och kaninerna började inte att använda det på allvar förrän jag läst om detta och sågat upp ett hål till.
Lycka till med kaninerna! De är härliga, men i mitt tycke ger andra djur mer. Och ja, det är allra oftast ni som föräldrar som får ta största ansvaret för dem! Det tycker jag att man ska vara införstådd med och att det samtidigt är ett ansvar tills dess att de inte lever längre, räkna 8-12 år framöver.
Nu har jag inte läst alla kommentarer, men bygg inte en för låg bur. Maken byggde åt vår kanin, men skatorna satt på nättaket och skrämde skiten ur stackars Pelle, och Pelle vägrade efter det att gå ut mer. Han levde lycklig (mestadels under köksbordet) i 8-9 år.
Hej! Jag har jobbat med kanin-rescue i 15 år (det är så många kaniner som far illa och måste omplaceras) och jag hoppas du och din familj är öppna för ett långt och lite annorlunda svar.maah skrev:
Hej!
75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.
Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.
Jag vill bygga gården rejäl och stabil men ändå ganska nätt till utseendet.
Är det några problem att använda tryckimpregnerat till bygget?
Vilken typ av nät rekommenderar ni?
Alla tips mottages tacksamt!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det![]()
Kaniner är precis lika mycket i behov av familj och närhet som hundar och ska inte bo i bur. Kaniner är otroligt atletiska och måste dagligen ha utlopp för att springa och hoppa. De är också obeskrivligt nyfikna och dör i förtid av depression om de har för tråkigt dvs de måste på egna villkor få utforska och ha valmöjligheter.
Kaniner är ”byggda” för att äta torrt gräs dvs hö. De har väldigt känsliga matsmältningssystem och kan lätt dö om det blir obalans. Eftersom kaniner är bytesdjur döljer de sjukdom så man måste umgås med dem varje dag så man lär känna dem ordentligt och kan agera samma dag man ser att något är lite fel. Man kan inte vänta till nästa dag! Det får mig att komma till…
Barn och kaniner är inte en bra kombination för kaninerna. Barn kan absolut INTE vara ansvariga, det är en engagerad vuxens jobb. Kaniner har en livslängd på runt 10 år (min äldsta blev 14+). De flesta är otroligt kärvänliga men all interaktion måste ske på deras villkor, barn måste vara rejält mogna för att kunna uppskatta det. Man kan inte påtvinga dem någonting (återigen, bytesdjur) då de bara stänger ner eller blir aggressiva om de inte känner sig trygga. Tex hatar kaniner att bli lyfta och bäras omkring på då rovfåglar dödar dem genom att flyga upp med dem och släppa dem från hög höjd. Det är en instinkt 90% av kaniner aldrig kommer ifrån och det spelar ingen roll om man vant dem sedan de var små.
Allt detta får mig att komma till…
Kaniner ska huvudsakligen bo inomhus!! Lika lite som vi inte längre tycker det är okej (hoppas jag!) att ha en hund kedjad till ett hundhus utomhus är det acceptabelt att ha kaniner i en bur utomhus. Lika mycket som hundar eller katter vill ligga bredvid dig på soffan när du tittar på tv eller gosa i sängen vill kaniner det. De är lätta att lådträna precis som en innekatt (använd ALDRIG kattsand, obehandlade träpellets är bäst). Men, de är mycket jobb, konstant hö-städande och man måste anpassa sitt hem så det inte finns några kablar, böcker, skor eller mormors antikviteter att gnaga på. De måste ha mycket trä de får slita ner tänderna på men det måste förstås vara obesprutade grenar etc (och för helvete, inget tryckimpregnerat trä!!)
Som någon annan tog upp ska man inte ha en ensam kanin. Om man har katt och de lever ihop inomhus kan det fungera bra men kaniner lever hela sina liv i familjer och som tex svanar bildar de livslånga par. Det är inte ovanligt att den överlevande kaninen i ett par dör av depression när den andra går bort. VIKTIGT man kan inte bara sätta ihop kaniner och tro att det går bra, de kan t.o.m. ha ihjäl varandra. Snälla, kontakta en respekterad kanin-rescue för hjälp.
Alla kaniner oavsett kön måste steriliseras. De är byggda för att vara bebis-maskiner och förutom det uppenbara med att man absolut inte vill få hundratals kaniner på ett par år så får honorna lätt äggstockscancer etc om man inte tar ner hormon-nivåerna och både honor och hanar markerar revir och är överdrivet aggressiva.
Kaniner är krävande husdjur men när de känner sig trygga har de stora, fantastiska personligheter och de älskar sina personer. Bara för att de inte har en röst att klaga med betyder det inte att de inte har väldigt bestämda åsikter eller lider om det är så illa. De flesta bör inte ”skaffa” kaniner om man bryr sig om dem. Men om man gör det, snälla adoptera från en rescue. Det finns som jag nämnde så otroligt många kaniner som behöver ett bra hem.
En sista sak, kaniner är inte ett billigt husdjurs-alternativ eller ”starter-pet” som gruppen hamstrar, marsvin och kaniner oftast kallas på engelska. De behöver veterinärvård precis som hundar och katter och den är ofta dyr eftersom de måste ha en kanin-specialist. De måste årligen vaccineras mot pest och som sagt så måste alla steriliseras och kastreras. De kan inte lämnas ensamma ens över en helg, de måste ses till varje dag.
Kaniner är värda att få omtanke och respekteras för de fantastiska individer de är. Lycka till!