Hej!
75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.
Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.
Jag vill bygga gården rejäl och stabil men ändå ganska nätt till utseendet.
Är det några problem att använda tryckimpregnerat till bygget?
Vilken typ av nät rekommenderar ni?
Alla tips mottages tacksamt!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det
75% av familjen har bestämt att vi ska skaffa kaniner till våren och resterande 25% (jag) måste därför bygga en kaningård och nån form av hus.
Gården ska vara hyfsat stor ca 50-60m² och huset kommer att byggas i en del av ett befintligt oisolerat uthus.
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det
Kaniner gnager på allt och huruvida man tycker att de ska gnaga på tryckimpregnerat eller inte får ni ju så klart ta ställning till. Jag tror inte att kaniner tar någon större skada av detta (om de också har tillgång till ngt vettigt att gnaga på) men en variant är att fundera på vilka delar som det är viktigt för hållbarheten att ha tryckta och att använda obehandlat virke i andra delar.
Många kaniner gräver också så det är bra att ha någon form av nät under marken, i alla fall i kanterna. Men det har ni säkert koll på. En annan sak är att de ska kunna få hoppa och de kan hoppa väldigt högt så gör inte anläggningen för låg.
Edit: råttnät är bra som extra säkerhet i de nedre delarna. Kaniner som har lite tråkigt kan nämligen utan problem gnaga genom hönsnät/kyklingnät men längre upp i anläggningen fungerar den klenare varianten bra.
Har ni räv måste ni tänka på det också och då är råttnät bra.
Många kaniner gräver också så det är bra att ha någon form av nät under marken, i alla fall i kanterna. Men det har ni säkert koll på. En annan sak är att de ska kunna få hoppa och de kan hoppa väldigt högt så gör inte anläggningen för låg.
Edit: råttnät är bra som extra säkerhet i de nedre delarna. Kaniner som har lite tråkigt kan nämligen utan problem gnaga genom hönsnät/kyklingnät men längre upp i anläggningen fungerar den klenare varianten bra.
Har ni räv måste ni tänka på det också och då är råttnät bra.
I min familj vill dom andra också ha kaniner, dock dröjer det något år. På 4H-gården nära oss har dom en massa kaniner i stora burar. För att beskriva dem är dom byggda som ca 2m höga kuber, 2m djup och kanske 3m lång. Trevligt att man kan gå in i buren och även enklare när man städar. Stommen är fyrkantigt stolpvirke. Omsluten på alla sidor och även över/under av galvat nät typ fyrkanter. Tror det är målat i någon slamfärg. Står på gräs. Dom har en massa hö och pinnar där inne som dom kan gnaga på. Så har dom ett litet hus inne i själva buren där dom sover.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 403 inlägg
Råder det konsensus i familjen om att en stationär kaningård är det bästa alternativet? Jag menar, gräv- och gnagsäkra 32 meter (om det blir den större gården) stängsel låter minst sagt som en utmaning.
Är det inte bättre att bygga en flyttbar, rejäl bur, typ hönstraktor fast för kaniner, en kanintraktor då. (Kul ord för barnen också!) Det är lättare att säkra en mindre bur, och jag tror att det är bättre för kaninernas hälsa att flyttas runt på gräsmattan. Har för mig att kaniner kan vara känsliga för parasiter som coccidier, och då är det bra om de inte bor på samma plats hela tiden.
Är det inte bättre att bygga en flyttbar, rejäl bur, typ hönstraktor fast för kaniner, en kanintraktor då. (Kul ord för barnen också!) Det är lättare att säkra en mindre bur, och jag tror att det är bättre för kaninernas hälsa att flyttas runt på gräsmattan. Har för mig att kaniner kan vara känsliga för parasiter som coccidier, och då är det bra om de inte bor på samma plats hela tiden.
Om inhägnaden är tillräckligt stor per kanin, vilket det låter som i förslaget ser jag inget ur djurmedicinskt perspektiv som omöjliggör en permanent inhägnad. Men att städa är viktigt. Kaniner vill ha toaletter, så det är ganska enkelt att mocka och hålla rent. De vill också ha tillgång till sand för att "bada" i, även den bör bytas.
Kaniner äter sin första avföring för att tillgodogöra sig K-vitamin men avföring nr två är avfall och utförs helst på dedikerade platser, om de har möjlighet att bete sig naturligt vill säga
Avfall från kaniner blir perfekt att odla i.
Sedan gäller det att vara uppdaterad på ev smittor som finns i trakten och vaccinera och avmaska etc enligt gällande råd.
Bra ventilation och inte drag i husen är också viktigt för de får lätt lunginflammation av dålig luft. Olika raser är olika känsliga.
Kaniner äter sin första avföring för att tillgodogöra sig K-vitamin men avföring nr två är avfall och utförs helst på dedikerade platser, om de har möjlighet att bete sig naturligt vill säga
Avfall från kaniner blir perfekt att odla i.
Sedan gäller det att vara uppdaterad på ev smittor som finns i trakten och vaccinera och avmaska etc enligt gällande råd.
Bra ventilation och inte drag i husen är också viktigt för de får lätt lunginflammation av dålig luft. Olika raser är olika känsliga.
Det blir inte billigt att bygga så stort. Dyrare än vad man tror.maah skrev:
Hej!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det![]()
Särskilt om du ska ha tak på någon del, samt inreda och isolera uthuset.
Jag har nyligen byggt en knappt 30kvm (typ 3,5x8m) stor voljär, då 51% av hushållet ville ha vaktlar (sambon var i majoritet). Vi har pulpettak över hela voljären (plast). Ser ut ungefär som på bilden, fast med bättre lutning på taket, större nätad del (trä bara i ena änden) och tre rader med trall (22x95) längst ner för skydd. Vi är skitnöjda med hur det ser ut, men inte kostnaden.

Vi valde ett nät med 13mm-maska som fanns i bredden 1m, som upp till halva voljärens höjd sitter i dubbla lager. Dels för att förhindra att fåglarna stoppar sina små huvuden i maskorna och får dem avslitna av grannarnas katter, dels för att minska smågnagares (mus och sork) spring in och ut för att hämta käk.
Jag tycker att du ska försöka att hitta ett billigt lämpligt nät först, och välja närmare konstruktion sen. Nät är dyrt och smala bredder leder dessutom till utgång av många meter virke.
Genom att rolla nätet svart så uppnår man resultatet att nätet knappt syns på några meters håll. Rekommenderas varmt!
Jag gissar att ni behöver betydligt mycket grövre nät än det vi använde, då kaniner gnager på allt.
Jag hade garanterat använt tryckts virke. Så är du orolig för att det kan vara skadligt för kaninerna, så sätt någon/några rader med panel eller liknande längst ner mot marken på insidan. Betydligt enklare att byta ut än att byta bärande delar i burens konstruktion. Jag hade dock inte varit särskilt orolig.
Grävskydd är viktigt! Jag vet inte var du bor, men råttor, grävlingar och räv finns typ överallt. Till det kommer att kaniner är bra på att gräva. Vår voljär står på väldigt stenig mark, vilket var både bra och dåligt. Vi ville inte ha nät i hela botten, då det gör det skitjobbigt att städa (tycker sambon, som har viss erfarenhet), varför det fick bli en jobbigare lösning.
Om ni ska hålla kaniner året om så måste de ha tillgång till vatten som inte fryser och dessutom TROR jag att de måste ha tillgång till ett uppvärmt utrymme.
Jag har för mig att de är känsliga för allt, får snuva och dör. 😅SågspånPappspikEternit skrev:
Skämt åsido bör man ALLTID läsa på ordentligt innan man ens överväger att skaffa djur.
Skötseln av kaninerna överlämnar jag till frun som är djurvän på nivån att hon gråter varje gång katterna dödar en mus 
Många bra tips hitintills!
Största kostnaden blir nog nätet. Får satsa på ett råttnät (gnagarskyddsnät i fackhandeln) längst ned och ett billigare hönsnät ovanför det.
Vi bor lantligt med rävar, lodjur och stora rovfåglar i omgivningen så det kommer bli tak över också.
Många bra tips hitintills!
Största kostnaden blir nog nätet. Får satsa på ett råttnät (gnagarskyddsnät i fackhandeln) längst ned och ett billigare hönsnät ovanför det.
Vi bor lantligt med rävar, lodjur och stora rovfåglar i omgivningen så det kommer bli tak över också.
Det kan vara bra med både nätat tak och någon del med helt tak men kaniner behöver inte tak, de behöver skugga och vindskydd och det går ju att ordna på andra sätt också.
Tänk på att blöt snö blir tungt på nät så man får komma ihåg att slå av snön på vintern.
Kaniner behöver inte uppvärmning i husen, bara husen är dragfria och fyllda med lämpligt bomaterial. Undantag kan finnas för specifika raser men jag gissar att det är lite robustare kaniner ni ska ha eftersom de ska bo ute.
Jag tycker att det är mest hygieniskt med flaskor för vatten där man kan ta bort hela flaskan och diska alla delar ordentligt. Det kan säkert finnas en hel uppsjö av pryttlar till kaniner nu för tiden men man behöver inte krångla till det.
Tänk på att blöt snö blir tungt på nät så man får komma ihåg att slå av snön på vintern.
Kaniner behöver inte uppvärmning i husen, bara husen är dragfria och fyllda med lämpligt bomaterial. Undantag kan finnas för specifika raser men jag gissar att det är lite robustare kaniner ni ska ha eftersom de ska bo ute.
Jag tycker att det är mest hygieniskt med flaskor för vatten där man kan ta bort hela flaskan och diska alla delar ordentligt. Det kan säkert finnas en hel uppsjö av pryttlar till kaniner nu för tiden men man behöver inte krångla till det.
När vi hade kaniner så använda vi putsnät från Biltema i burbotten och nedre delen på nätväggen, övriga sidor hönsnät. Tryckimp virke vet jag inte om det är den bästa lösningen eftersom kaniner har en förmåga att gnaga på allt som de kommer åt.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/kaniner
Ett sätt att utfodra är att begränsa tillgången till vissa ytor då att gräs mm hinner återhämta sig. Rotera vad som vilar och vad som får betas.
Ytorna blir också trevligare om de ges tid att vila då och då.
Sätt dig in i skötseln du med då man måste kunna ta beslut som ibland är obekväma.
Ett sätt att utfodra är att begränsa tillgången till vissa ytor då att gräs mm hinner återhämta sig. Rotera vad som vilar och vad som får betas.
Ytorna blir också trevligare om de ges tid att vila då och då.
Sätt dig in i skötseln du med då man måste kunna ta beslut som ibland är obekväma.
Vi har byggt en utebur för våra kaniner och då har vi använt tryckt virke med en upphöjd bodel(våra kaniner får en massa pinnar att gnaga på så ingen av dom har gnagt på virket), och använt putsnät överallt, även under buren. Har hört att man helst inte ska ha vanligt hönsnät då inte bara kaninerna kan gnaga sönder men även rovdjur kan ta sig in.maah skrev:
Hej!
Budgeten är begränsad så anpassa gärna tipset efter det![]()
Alla kaniner gräver inte. Det visste vi dock inte i förväg så vi lade också hönsnät på marken i uteburen för att hindra kaninerna från att gräva sig ut. Första året behövdes några stenar här och där som höll nere nätet men sedan har gräs växt igenom och nu efter andra sommaren märks nätet knappt.
Alla kaniner gnager inte på allt heller. Vi brukar dock ge dom träpinnar med bark (sly) att gnaga på så dom tillgodoser kanske sitt behov på det viset. Favoriten är äppelgrenar, men även färsk al är populärt. Asp är inte lika gott tydligen - vilket är synd eftersom vi har obegränsad tillgång på detta ogräs.
Vår bur är ca 3x6 meter och 2 meter hög. Vi har byggt med tryckimpregnerade långa stängselstolpar och trallen från vårt gamla altangolv (tryckimpregnerat 28x120) som bär upp nätet på väggar och tak. Vi använde hönsnät med 25 mm maskor i golvet och det nedre varvet på väggarna, ca 80 cm upp. Ovanför det är det nät med 50 mm maskor upp till taket. I taket har vi använt nät med 75 mm maskor som skydd mot rovfåglar. Har inte upplevt några problem med snö i taket under de två vintrar som gått men det är inte värsta snövintrarna här i Skövdetrakten heller.
Vi bor på landet bland räv, råttor, möss och rovfåglar men inga gnagare eller rovdjur har förstört något och inga fågelattacker från skyn har märkts av. Våra katter håller nog borta det mesta av möss och råttor som annars skulle kunnat bli ett problem. Så vi och kaninerna är nöjda (och katterna)!
Våra barn, som oftast tar hand om och städar hos kaninerna tycker också det funkar bra men gnäller lite ibland över att låsen på uteburens dörr kärvar och det är väl det som är det svåra att få till bra när marken rör sig upp och ner pga tjäle.
Inomhusdelen är inrymd i ett gammalt uthus. Inredningen är byggd i tre våningar med stora luckor på varje våning för att enkelt kunna städas. Varje våning är ca 110x70 cm. Allt där är byggt av OSB och obehandlat virke. På golven har vi lagt vaxduk som skyddar OSB:n från fukt och underlättar städning. Vi har två eluppvärmda vattenautomater från Kerbl som håller vattnet frostfritt på vintern. Till dessa behövs även eluttag i närheten av buren.
Alla kaniner gnager inte på allt heller. Vi brukar dock ge dom träpinnar med bark (sly) att gnaga på så dom tillgodoser kanske sitt behov på det viset. Favoriten är äppelgrenar, men även färsk al är populärt. Asp är inte lika gott tydligen - vilket är synd eftersom vi har obegränsad tillgång på detta ogräs.
Vår bur är ca 3x6 meter och 2 meter hög. Vi har byggt med tryckimpregnerade långa stängselstolpar och trallen från vårt gamla altangolv (tryckimpregnerat 28x120) som bär upp nätet på väggar och tak. Vi använde hönsnät med 25 mm maskor i golvet och det nedre varvet på väggarna, ca 80 cm upp. Ovanför det är det nät med 50 mm maskor upp till taket. I taket har vi använt nät med 75 mm maskor som skydd mot rovfåglar. Har inte upplevt några problem med snö i taket under de två vintrar som gått men det är inte värsta snövintrarna här i Skövdetrakten heller.
Vi bor på landet bland räv, råttor, möss och rovfåglar men inga gnagare eller rovdjur har förstört något och inga fågelattacker från skyn har märkts av. Våra katter håller nog borta det mesta av möss och råttor som annars skulle kunnat bli ett problem. Så vi och kaninerna är nöjda (och katterna)!
Våra barn, som oftast tar hand om och städar hos kaninerna tycker också det funkar bra men gnäller lite ibland över att låsen på uteburens dörr kärvar och det är väl det som är det svåra att få till bra när marken rör sig upp och ner pga tjäle.
Inomhusdelen är inrymd i ett gammalt uthus. Inredningen är byggd i tre våningar med stora luckor på varje våning för att enkelt kunna städas. Varje våning är ca 110x70 cm. Allt där är byggt av OSB och obehandlat virke. På golven har vi lagt vaxduk som skyddar OSB:n från fukt och underlättar städning. Vi har två eluppvärmda vattenautomater från Kerbl som håller vattnet frostfritt på vintern. Till dessa behövs även eluttag i närheten av buren.
Lägg gärna upp några bilder om du har!F fnys76 skrev:Alla kaniner gräver inte. Det visste vi dock inte i förväg så vi lade också hönsnät på marken i uteburen för att hindra kaninerna från att gräva sig ut. Första året behövdes några stenar här och där som höll nere nätet men sedan har gräs växt igenom och nu efter andra sommaren märks nätet knappt.
Jag har byggt en del men inte varit helt nöjd.
Jag byggde nåt i stil 2x2 och 1m hög men en uppfälbar tak på en sida så man kan gå in. Den är flyttbar men ändå inte fär den är ganska tung med alla detaljer som kom in.
Det blev en mellanvåning med extra föderdörr. Den är bra som sommarbur men har egentligen för lite skydd på vintern.
Kaniner gnagar och är duktiga grävare. Så måste man se till att de inte kommer ur. Man vill även var säkert att vilddjur som tar kaniner ej kan komma in i buren.
Vill man ge de tillgång till färsk gräs måste man flytta buren hela tiden, men det går knappast ihop med önskan att ha en någorlunda stor bur också. Kan vara en ide att endast fixa en öppen hage med bara staket där de kan vara på dagen och sedan en nattbur. där de kan söka skydd.
Sedan bryr de sig inte så mycket om dåligt väder, men visst vill man ge de ett torrt utrymme fri från blåst och nederbörd.
Användar man 45x45 mm reglar så kan man bygga en stadig ram. Kaniner kan knaga på hörnen, men sedan blir de runda och då får de inte någon mer grepp på det, så slutar det där.
Biltema har saker som är bra hjälp:
putsnät är ganska prisvärd: Artnr. 87-838 25m x 1m. Det räcker inte med hönsnät.
hörnskyd alu 250 cm Artnr. 86-820 Om man vill skydda hörn eller detaljer i köpeburar.
Där jag bor behöver man i alla fall potentielt skydda kaniner från räven och rovfåglar.
Sedan behöver de egentligen inte ha mer än typ 60cm i höjd för deras egen skull. Men det är ju jobbigt att gå själv i en sån bur.
Sedan kan dat vara bra att bygga en varmkompost. Med som i vårat fall 7 (motsvarande 16 kg) kanin blir det en del spill, halm och sågspån som går åt.
Det bästa tipset kan nog vara att hålla koll på Marketplace eller blocket. Jag fick tag på en bur som någon ny husköpare i närheten hittade på sin tomt och ville bli av med. Det var en kanonbra konstruerad bur (av en bekant omskriven som "en miljonprogram för kaniner") och där har 5 av 7 ett bra ställe i alla fall vintertid.
Ända nackdel var att det tog 2 transporter med släppkärra för att få hem den.
Jag byggde nåt i stil 2x2 och 1m hög men en uppfälbar tak på en sida så man kan gå in. Den är flyttbar men ändå inte fär den är ganska tung med alla detaljer som kom in.
Det blev en mellanvåning med extra föderdörr. Den är bra som sommarbur men har egentligen för lite skydd på vintern.
Kaniner gnagar och är duktiga grävare. Så måste man se till att de inte kommer ur. Man vill även var säkert att vilddjur som tar kaniner ej kan komma in i buren.
Vill man ge de tillgång till färsk gräs måste man flytta buren hela tiden, men det går knappast ihop med önskan att ha en någorlunda stor bur också. Kan vara en ide att endast fixa en öppen hage med bara staket där de kan vara på dagen och sedan en nattbur. där de kan söka skydd.
Sedan bryr de sig inte så mycket om dåligt väder, men visst vill man ge de ett torrt utrymme fri från blåst och nederbörd.
Användar man 45x45 mm reglar så kan man bygga en stadig ram. Kaniner kan knaga på hörnen, men sedan blir de runda och då får de inte någon mer grepp på det, så slutar det där.
Biltema har saker som är bra hjälp:
putsnät är ganska prisvärd: Artnr. 87-838 25m x 1m. Det räcker inte med hönsnät.
hörnskyd alu 250 cm Artnr. 86-820 Om man vill skydda hörn eller detaljer i köpeburar.
Där jag bor behöver man i alla fall potentielt skydda kaniner från räven och rovfåglar.
Sedan behöver de egentligen inte ha mer än typ 60cm i höjd för deras egen skull. Men det är ju jobbigt att gå själv i en sån bur.
Sedan kan dat vara bra att bygga en varmkompost. Med som i vårat fall 7 (motsvarande 16 kg) kanin blir det en del spill, halm och sågspån som går åt.
Det bästa tipset kan nog vara att hålla koll på Marketplace eller blocket. Jag fick tag på en bur som någon ny husköpare i närheten hittade på sin tomt och ville bli av med. Det var en kanonbra konstruerad bur (av en bekant omskriven som "en miljonprogram för kaniner") och där har 5 av 7 ett bra ställe i alla fall vintertid.
Ända nackdel var att det tog 2 transporter med släppkärra för att få hem den.