Rejäl skrev:
Jordbruksverket verkar inte hålla med dig:

Om du slaktar kaniner på gården för husbehov så får köttet bara ätas av dig som håller djuren och ditt privata hushåll.

Du får alltså inte slakta kaniner hemma på gården och sedan sälja eller ge bort köttet som livsmedel. Om djuren ägs av flera personer eller av till exempel en förening får du inte fördela köttet som livsmedel mellan ägarna. För att få göra det måste slakten göras på ett slakteri.

Du kan läsa mer på Livsmedelsverkets webbplats.

[länk]
Intressant. Antar att Jordbruksverkets regler gäller när man föder upp kanin. I fallet med fångst tolkar jag det som skyddsjakt

Redigerat:
Rejäl skrev:
Du behöver inte ha några jaktkort eller vara jägare för att avliva kaniner det kan du läsa på Jordbruksverket sida!
Nej det var för att sätta upp fällan, inte för avlivningen

"Vem får bedriva fällfångst?
Vid jakt med fällor krävs inte jägarexamen, däremot måste den som jagar ha jaktkort och jakträtt på det område där jakten ska bedrivas."
https://jagareforbundet.se/jakt/sa-funkar-jakt/fallor/vem-far-bedriva-fallfangst/

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
I-landsproblem så upp i dagen det här. Vildkaninen är ett fullt naturligt inslag i miljön i nästan hela Europa precis som haren. Vad är det som är så hemskt med att försöka samexistera med djur och natur egentligen? Det är väl knappast så att dom river hela huset för dig. Vill man leva i en konstgjord, monotom och steril miljö och blir alldeles skärrad av att det sitter några vilda harmlösa kaniner på ens tomt och gör en liten grop där man själv förmodligen aldrig ens står med fötterna, så ska man inte bo i gröna miljöer utan inne i stadens betong istället.
Till tanterna kan du förmedla att det finns gnagarskydd att köpa för deras heliga grönsaksland.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
S swedjo skrev:
I-landsproblem så upp i dagen det här. Vildkaninen är ett fullt naturligt inslag i miljön i nästan hela Europa precis som haren. Vad är det som är så hemskt med att försöka samexistera med djur och natur egentligen? Det är väl knappast så att dom river hela huset för dig. Vill man leva i en konstgjord, monotom och steril miljö och blir alldeles skärrad av att det sitter några vilda harmlösa kaniner på ens tomt och gör en liten grop där man själv förmodligen aldrig ens står med fötterna, så ska man inte bo i gröna miljöer utan inne i stadens betong istället.
Till tanterna kan du förmedla att det finns gnagarskydd att köpa för deras heliga grönsaksland.
Känns det bra uppe på hästen?

Det ”naturliga” inslaget är inte mer naturligt än andra inplanterade saker. Funkar det att ha dem här, så är de hur välkomna som helst. Mitt eget konkreta problem med dem är att det gör det klart svårare att hålla en levande miljö med mångfald i trädgården, då är rätt duktiga på att äta allt de har lust med. Jag vill samexistera som du så fint skriver, men tyvärr är kaninerna lite mer egoistiska. Några små gropar stör mig inte, men det som tyvärr verkar funka bäst med kaniner är en trist gräsmatta och avgränsade odlingar i skyddade lådor med nät. Om det var så jag ville ha det hade jag flyttat in mot ”stadens betong” i stället.

Hep Hep skrev:
Känns det bra uppe på hästen?

Det ”naturliga” inslaget är inte mer naturligt än andra inplanterade saker. Funkar det att ha dem här, så är de hur välkomna som helst. Mitt eget konkreta problem med dem är att det gör det klart svårare att hålla en levande miljö med mångfald i trädgården, då är rätt duktiga på att äta allt de har lust med. Jag vill samexistera som du så fint skriver, men tyvärr är kaninerna lite mer egoistiska. Några små gropar stör mig inte, men det som tyvärr verkar funka bäst med kaniner är en trist gräsmatta och avgränsade odlingar i skyddade lådor med nät. Om det var så jag ville ha det hade jag flyttat in mot ”stadens betong” i stället.
S swedjo skrev:
Känns det bra att där bakom tangenterna? Där ingen kan se dig? Men du kan spy lite elakheter på tanter och grönsaker.

H Harmagedon skrev:
Känns det bra att där bakom tangenterna? Där ingen kan se dig? Men du kan spy lite elakheter på tanter och grönsaker.
Till skillnad från dig är jag inte ett dugg anonym här, så du har inget för att anklaga mig för att gömma mig bakom ett tangentbord. Sedan var det ju inte jag som spydde elakheter om tanter utan det var i inlägget du gillade. Det var bland annat de onödiga drygheterna mot tanter med grönsaker som fick mig att reagera.

Gå till ett forum eller en Facebook grupp för illrar. Erbjud gratis rastningsmöjligheter i koppel och/eller hämtning av toalettbiprodukter.
Kaniner ogillar verkligen, verkligen, verkligen lukten av illrar.
Illrar är helt naturliga, precis som plutonium och curare, så inget som stör samexistensen.
Har du barn så håll dem borta annars står du snart med en egen iller.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Till skillnad från dig är jag inte ett dugg anonym här, så du har inget för att anklaga mig för att gömma mig bakom ett tangentbord. Sedan var det ju inte jag som spydde elakheter om tanter utan det var i inlägget du gillade. Det var bland annat de onödiga drygheterna mot tanter med grönsaker som fick mig att reagera.
Ja, där klantade jag mig verkligen. Var såklart inte menat till dig utan inlägget ovan. Jag ber så mycket om ursäkt.
Det känns som att härskartekniker och gliringar om att man ska flytta till stan om man inte har 100% koll på allt i naturen har blivit så himla vanliga här inne. Men ja, jag borde inte bidra till den dåliga stämningen själv.

H Harmagedon skrev:
Ja, där klantade jag mig verkligen. Var såklart inte menat till dig utan inlägget ovan. Jag ber så mycket om ursäkt.
Det känns som att härskartekniker och gliringar om att man ska flytta till stan om man inte har 100% koll på allt i naturen har blivit så himla vanliga här inne. Men ja, jag borde inte bidra till den dåliga stämningen själv.
Helt ok. Jag var först inne på att svara mer drygt, men så tänkte jag att det kanske ändå var en miss någonstans.

• Gilla
Harmagedon
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Kaninpest?
Var köpa pesten?

M mats rosberg skrev:
Var köpa pesten?
I Wuhan säljs det i lösvikt, men skaffa en katt istället. Blir nog billigare.👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.