51 526 läst ·
55 svar
52k läst
55 svar
Kaniner överallt! Hur blir man av med dom?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 202 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 202 inlägg
Häromkring fanns det många kaniner fram till för kanske 5 år sen då vi såg lekande rävungar en gång och sen dess har vi inte sett en enda kanin. Så det finns ju fler möjliga orsaker.berisen skrev:
Ser att det i och för sig är en rätt gammal tråd men kan hur som helst tipsa om att köpa eller snickra ihop en kaninfälla. Jag köpte en kaninfälla. Har på mindre än två veckor fångat tre kaniner. Jag kör iväg med dem en bra bit och släpper ut dem. Förhoppningsvis hittar de inte tillbaka.
Bra fångat! Dock måste det ju vara bättre att ta hand om dem än att riskera att de sprids till fler platser. Hör av dig till någon som kan ge dem en fin plats, typ en gryta eller ugn...S siamthai skrev:
Det är inte tillåtet att flytta djur.
Eller så får nån annan äta den om du hellre vill det.
"Idag är det tillåtet för en jägare att sälja eller ge bort kött från älg, hjort, rådjur och småvilt direkt till konsument. En jägare kan som privatperson under ett års tid leverera kött från upp till 1000 småvilt och en enhet storvilt per år."
https://jagareforbundet.se/gilla-en-jagare/viltkottet/sa-mycket-vilt-far-du-salja/
"Idag är det tillåtet för en jägare att sälja eller ge bort kött från älg, hjort, rådjur och småvilt direkt till konsument. En jägare kan som privatperson under ett års tid leverera kött från upp till 1000 småvilt och en enhet storvilt per år."
https://jagareforbundet.se/gilla-en-jagare/viltkottet/sa-mycket-vilt-far-du-salja/
Jag hittar inget som skulle förbjuda det för just icke-jägare. Tekniskt sett bedriver man med fällan skyddsjakt. Jägarexamen behövs inte men däremot ska statligt jaktkort lösas om jag förstår det rätt. Så man är väl jägaren likväl (?)
Om man måste fråga på forum hur man ska avliva tror jag att det är lämpligt att ta hjälp av någon mer kunnig, jägare, djuruppfödare eller någon person av gammalt gediget virke som gjort det förut.
Om man måste fråga på forum hur man ska avliva tror jag att det är lämpligt att ta hjälp av någon mer kunnig, jägare, djuruppfödare eller någon person av gammalt gediget virke som gjort det förut.
Jordbruksverket verkar inte hålla med dig:P Perplexus skrev:Eller så får nån annan äta den om du hellre vill det.
[länk]
Om du slaktar kaniner på gården för husbehov så får köttet bara ätas av dig som håller djuren och ditt privata hushåll.
Du får alltså inte slakta kaniner hemma på gården och sedan sälja eller ge bort köttet som livsmedel. Om djuren ägs av flera personer eller av till exempel en förening får du inte fördela köttet som livsmedel mellan ägarna. För att få göra det måste slakten göras på ett slakteri.
Du kan läsa mer på Livsmedelsverkets webbplats.
https://jordbruksverket.se/djur/lan...och-hantering-av-doda-kaniner-inom-lantbruket
Du behöver inte ha några jaktkort eller vara jägare för att avliva kaniner det kan du läsa på Jordbruksverket sida!P Perplexus skrev:Jag hittar inget som skulle förbjuda det för just icke-jägare. Tekniskt sett bedriver man med fällan skyddsjakt. Jägarexamen behövs inte men däremot ska statligt jaktkort lösas om jag förstår det rätt. Så man är väl jägaren likväl (?)