9 954 läst ·
9 svar
10k läst
9 svar
Kanalplast - ljudnivå vid regn
Hej!
Sugen på att bygga ett uterum till sommaren/hösten. Har funderat på 32mm kanalplast från t.ex. Willab Garden eller motsvarande.
Dock har frugan fått för sig att det låter väldigt mycket i uterummet när det regnar. Finns det någon som har lite tjockare kanalplast som kan dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?
Med vänlig hälsning
Jonas
Sugen på att bygga ett uterum till sommaren/hösten. Har funderat på 32mm kanalplast från t.ex. Willab Garden eller motsvarande.
Dock har frugan fått för sig att det låter väldigt mycket i uterummet när det regnar. Finns det någon som har lite tjockare kanalplast som kan dela med sig av sina erfarenheter gällande detta?
Med vänlig hälsning
Jonas
Håller på med mitt uterum, har haft på taket en vecka och under den tiden har det regnat en gång, och din fruga har rätt. Det låter ganska mycket när det regnar ordentligt, jag har inga problem med att det låter, men för vissa kan det nog vara störande.
Vi har 32mm just från Willab.
Vi har 32mm just från Willab.
Vi har 40 mm kanalplast och där låter det också rejält när det regnar kraftigt, all kanalplast låter när det regnar. Även plåttak låter vid regn. Skall man minska ljudet från kraftigt regn så är det nog bara "tjocka" tak med isolering som gäller. Men då försvinner ju vitsen med ett uterum där man väljer kanalplast för att få in ljuset i rummet......
Vi har 16mm kanalplast och det låter mycket.
Men det låter ju en del om man sätter sig mitt ute på gräsmattan när det regnar med. Det är väl lite vitsen med ett uterum, att man ska komma nära naturen men slippa bli blöt och kall?
Men det låter ju en del om man sätter sig mitt ute på gräsmattan när det regnar med. Det är väl lite vitsen med ett uterum, att man ska komma nära naturen men slippa bli blöt och kall?
Står inför att beställa uterum från Willab närmsta dagarna. Just med taket 32mm. Så kom jag på just det här med regnet. Vi kommer ha uterummet precis utanför sovrummet, tänker att det kan vara störande. Eller så är det bara "sövande"
? Vi hade tidigare ett gammalt uterum som vi rev. Det hade råspont och typ derbygum på taket och det hade vi inget problem med oljud även om det klart hördes.
Nu när ni haft era ett tag. Hur upplever ni det? Vant er vid ljudet? Har ni sovrum intill? Eller är det bara när ni är i uterummet det kan vara störande?
Nu när ni haft era ett tag. Hur upplever ni det? Vant er vid ljudet? Har ni sovrum intill? Eller är det bara när ni är i uterummet det kan vara störande?
Vi har det på fritidshuset, runt hela altanen närmast huset och det dånar rejält när det regnar häftigt. Det är klart att man vaknar om det börjar regna mitt i natten när ljudet blir plötsligt och att jag kan störa mig på kvällen ibland men det är ett rätt konstant ljud oftast så då "försvinner" det efter ett tag och man tänker inte så mycket på det.
Det låter dock så mycket så de flesta som besöker och det börjar regna reagerar och tycker "oj, vad det dånar..."
Det låter dock så mycket så de flesta som besöker och det börjar regna reagerar och tycker "oj, vad det dånar..."
Man hör ju när det regnar men efter ett tag så noterar man "bara" att nu regnar det visst ute och sedan bryr man sig inte. Vårt uterum är placerat utanför vardagsrummet och sovrummet är i andra änden på huset så där har jag ingen erfarenhet. Men kommer det en rejäl störtskur så reagerar man även på ljud från regnet i sovrummet dock då inte från kanalplasttaket....
Tycker det är mysigt att ligga i sängen och höra ett rejält regnoväder "jobba" på ett sånt tak.
Men det är ju jag det. 
Kan förstå att det kan vara störande i längden men so någon skrev, är det ett långvarigt regn så blir det oftast ett bakgrundsljud av det som försvinner bort.....
Som sagt, ska man slippa regnljudet så är det nog isolerat som gäller men....
Kan förstå att det kan vara störande i längden men so någon skrev, är det ett långvarigt regn så blir det oftast ett bakgrundsljud av det som försvinner bort.....
Som sagt, ska man slippa regnljudet så är det nog isolerat som gäller men....
Vårt uterum är precis under sovrummet, tycker inte att det är ett problem med ljudet. Mycket beror ju på hur väl isolerat huset är, samt vilka fönster man har.DiddeW skrev:Står inför att beställa uterum från Willab närmsta dagarna. Just med taket 32mm. Så kom jag på just det här med regnet. Vi kommer ha uterummet precis utanför sovrummet, tänker att det kan vara störande. Eller så är det bara "sövande"? Vi hade tidigare ett gammalt uterum som vi rev. Det hade råspont och typ derbygum på taket och det hade vi inget problem med oljud även om det klart hördes.
Klicka här för att svara