1 822 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kanalplast för ljust i ute-altanen
Har stora byggsatsen från Skånska byggvaror och restes av tidigare ägare till huset. Det är kanalplast vilket har sina fördelar. Men då det är helt fristående och bara används på sommaren så blir det otroligt ljust så man bara kisar och varmt så det räcker o blir över.
På vilket sätt är enklast och bäst att mörka ner taket utan att såklart bygga ett nytt?
Ett plåttak behöver mkt infästningar och idag fungerar kanalplasten, är relativt ny och tät.
Lägga på färg så får jag för mig att det kommer att flagna?
Har funderat på om man ska skugga med 195mm plankor likt pergola på insidan. Men det kan ju se lite lattjo ut.
Men kan man rulla ut tjärpapp eller takpapp och klistra fast?
Några erfarenheter och tankar? (man kan ju ha hatt också)
På vilket sätt är enklast och bäst att mörka ner taket utan att såklart bygga ett nytt?
Ett plåttak behöver mkt infästningar och idag fungerar kanalplasten, är relativt ny och tät.
Lägga på färg så får jag för mig att det kommer att flagna?
Har funderat på om man ska skugga med 195mm plankor likt pergola på insidan. Men det kan ju se lite lattjo ut.
Men kan man rulla ut tjärpapp eller takpapp och klistra fast?
Några erfarenheter och tankar? (man kan ju ha hatt också)
Det par grannar vi hade tidigare satte någon typ av segelduk på insidan/undersidan av kanalplast en, det dämpade rätt bra när vi var på besök. Den enda pyttelilla nackdelen jag kommer att tänka på är att det samlas en del skräp och döda flugor ovanpå men sätter man upp det smidigt är det ju bara att skaka av.
Japp, det finns fina annordningar att ha innanför. Overkligt dyra tyvärr när jag frågade på markisfabriken här i stan. och som du säger det blir smutsigt och insekter. Men det stämmer bra, farsan hade en stor segelduksliknande och det var fantastisk både till att få det till rätt ljus och rätt nivå av isolering. När vi tog ner den för att tvätta den så kokade nästan altanen sönderJ JonasJN skrev:Det par grannar vi hade tidigare satte någon typ av segelduk på insidan/undersidan av kanalplast en, det dämpade rätt bra när vi var på besök. Den enda pyttelilla nackdelen jag kommer att tänka på är att det samlas en del skräp och döda flugor ovanpå men sätter man upp det smidigt är det ju bara att skaka av.
Bomull möglar o har sig. Men skulle funka o bara ha under sommaren och mycket smidigt att slänga i tvättmaskinen på 90 grader med ättika osv.J JonasJN skrev:
Kom just på att kanske n1-duk ljusgrå/vit från byggmax skulle kunna vara ett alternativ att hänga mellan takstolarna?
https://www.byggmax.se/markduk-n1-p...hQMVzFCRBR0VeAPjEAQYASABEgL3xPD_BwE#913=78262
Problemet är väl att jag vet om att det är just markduk
Redigerat:
Gå eller ring till en segelduksmakare och fråga vad skulle kosta, med dom måtten vill ha, damt öljetter får att ha krokar att hänga den i. Är nog inga stora pengar, då det inte är figursytt eller speciella vinklade mått. Säg att du kan ta en eller ett par skarvar om dom har stuvbitar. Takkrokar finns i olkia storlekar.
Markisväv kostar inte mkt per meter, kanske kolla med nån lokal "skräddare" om den kan köra lite raksöm och fåll..
https://sovtex.se/tyger/melerad-ute...=Shopping-brand&pk_kwd=129504133&gad_source=1
https://sovtex.se/tyger/melerad-ute...=Shopping-brand&pk_kwd=129504133&gad_source=1
Jag har sett begagnade segel till salu vilket borde funka skapligt. Kolla med en seglarklubb eller segelmakare. Segelmakare kan också sy något av ny duk. Priserna jag har sett på begagnat var på helping hand i Uppsala och det var inte så farligt dyrt men de är billiga på det mesta.
Annars finns det "maskeringsnät" avsedda för inrdedning/event i en del olika färger (inte bara grönt eller brunt) där UV-skydd ingår.
Annars finns det "maskeringsnät" avsedda för inrdedning/event i en del olika färger (inte bara grönt eller brunt) där UV-skydd ingår.
Stort tack för bra svar. Ja skuggtaket var inte så farligt dyra i färdiga paket. Det var nog för lokala firman skulle sy egna storlekar det drog iväg så dant.
Men det är ingen som tycker att det vore lämpligt att lägga tjärpapp uppepå?, dubbelt tätt tak, helsvart och dämpar ljudet av regn något.
Men det är ingen som tycker att det vore lämpligt att lägga tjärpapp uppepå?, dubbelt tätt tak, helsvart och dämpar ljudet av regn något.
Klicka här för att svara