5 473 läst ·
51 svar
5k läst
51 svar
Kan windows skriva och förstöra på hård-disken?
Du köpte ju en D-Link ...Mikael_L skrev:
https://www.byggahus.se/forum/tekni...nk-dns-320-320l-2.html?perpage=15#post1713974
Synology och QNAP är de NAS som verkar få bäst omdömen av de som faktiskt köpt prylarna.
Inlägget ska läsas:b_hasse skrev:
"Kom inte och säg att vi inte varnade dig!"
...antar jag.
edit:
I övrigt har det inte hänt så förfärligt mycket på data-rescue-fronten här
Jag håller på och kraftsamlar inför det stora jobbet. Jag har ju också insett att jag måste ha tillräckligt med plats på annat ställe utifall jag nu skulle kunna läsa ut mina 1-1,5 TB data från den gamla disken.
Och så har jag i övrigt så snärjigt med tid just nu. Varför kan inte sånt här hända när man har gott om tid. Under jul-ledigheten t.ex. så man kan avvika från alla jobbiga släktingar med en god ursäkt ...
Redigerat:
Nu söker jag en programvara (OS) som går lätt att ladda ner och bränna på en win-dator.
Ja det kan få vara antingen bränd CD eller på USB, det kvittar, huvudsaken det inte är krångligt så jag måste sitta en hel helg och läsa in mig.
Sen vill jag även att programvaran är enkel att använda, även här slipper jag helst att läsa något alls.
Jag kikar just nu på:
SystemRescueCd
http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage
Knoppix
http://www.knopper.net/knoppix-info/index-en.html
Ubuntu-Rescue-Remix
http://ubuntu-rescue-remix.org/Version12-04
Och kanske Puppy Linux
https://www.winhelp.us/recover-files-using-puppy-linux.html
Vilken tror ni motsvara mina önskemål bäst?
Ja det kan få vara antingen bränd CD eller på USB, det kvittar, huvudsaken det inte är krångligt så jag måste sitta en hel helg och läsa in mig.
Sen vill jag även att programvaran är enkel att använda, även här slipper jag helst att läsa något alls.
Jag kikar just nu på:
SystemRescueCd
http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage
Knoppix
http://www.knopper.net/knoppix-info/index-en.html
Ubuntu-Rescue-Remix
http://ubuntu-rescue-remix.org/Version12-04
Och kanske Puppy Linux
https://www.winhelp.us/recover-files-using-puppy-linux.html
Vilken tror ni motsvara mina önskemål bäst?
Är du bekväm med konsol? Den där SystemRescueCd verkar bra, undrar om jag inte använt den tidigare någon gång. Annars är knoppix bra.
Har du tur så är det som du tror och själva hårdvaran i burken är kass men hårddisken är intakt. Då är det bara att mount:a och kopiera över till annan destination. Annars är det värre, då skulle jag nästan rekommendera dd-metoden.
Ubuntu-Rescue-Remix är flera år gammal, kan ev ge problem.
Har du tur så är det som du tror och själva hårdvaran i burken är kass men hårddisken är intakt. Då är det bara att mount:a och kopiera över till annan destination. Annars är det värre, då skulle jag nästan rekommendera dd-metoden.
Ubuntu-Rescue-Remix är flera år gammal, kan ev ge problem.
Du menar typ kommandoprompten, på windowsspråk?tommib skrev:
Ja det är inga större problem förutom att jag kan endast rätt få unix-kommandon, och nästan inget av scriptspråken.
Lite datoranalfabet är jag, ja. Eller mest att jag inte lärt mig flera språk och dialekter. På tiden det begav sig så hackade jag i DOS så det stod härliga till, men det är ju rätt blekt och barnsligt jämfört med vad man kan göra och bör kunna i UNIX.
Ja. Bara man inte är rädd för den så kan man ju alltid slå upp saker. Jag måste göra det nästan varje gång jag gör något mer avancerat eftersom jag pysslar så lite med det till vardags.
Scriptspråk är bara lönt att lära sig om man ska automatisera något, det är inte säkert att det är enklare....
Datoranalfabet skulle jag väl inte säga om dig. Du visste ju ändå vad kommandotolken var...
Scriptspråk är bara lönt att lära sig om man ska automatisera något, det är inte säkert att det är enklare....
Datoranalfabet skulle jag väl inte säga om dig. Du visste ju ändå vad kommandotolken var...
Det spelar i stor sett ingen roll vilken Linux-distribution du väljer att arbeta med det viktigaste är att den inte automagiskt monterar enheten du vill rädda informationen ifrån som rw (read-write).
Montera enheten som endast läsbar och använd dd om du har lite vana och förstår vad du gör annars kanske ddrescue är ett bättre alternativ.
När du har en avbild av hårddisken så kan du börja återställa innehållet.
För att krångla till det lite till så finns det både ddrescue och dd_rescue som är helt olika program den stora skillnaden är att dd_rescue kan skicka datan över nätverket t.ex spara en avbild på en NAS utan att spara den lokalt först.
För att ytterligare krångla till det så är ddrescue i debian och ubuntu egentligen dd_rescue och ddrescue kallas istället gddrescue, medan i en forensisk linux dist kan ddrescue vara ddrescue, du använda vilken som helst av dem till din återställning men du bör kontrollera manualen så du vet vilken du använder och vilka flaggor/växlar som ska användas.
Anledningen till att jag nämner detta är att om du läser information från nätet så kan den gälla den andra än den du tror och när det gäller att återställa data så bör du ha klart för dig vad du ska göra innan du utför återställningen av data.
Montera enheten som endast läsbar och använd dd om du har lite vana och förstår vad du gör annars kanske ddrescue är ett bättre alternativ.
När du har en avbild av hårddisken så kan du börja återställa innehållet.
För att krångla till det lite till så finns det både ddrescue och dd_rescue som är helt olika program den stora skillnaden är att dd_rescue kan skicka datan över nätverket t.ex spara en avbild på en NAS utan att spara den lokalt först.
För att ytterligare krångla till det så är ddrescue i debian och ubuntu egentligen dd_rescue och ddrescue kallas istället gddrescue, medan i en forensisk linux dist kan ddrescue vara ddrescue, du använda vilken som helst av dem till din återställning men du bör kontrollera manualen så du vet vilken du använder och vilka flaggor/växlar som ska användas.
Anledningen till att jag nämner detta är att om du läser information från nätet så kan den gälla den andra än den du tror och när det gäller att återställa data så bör du ha klart för dig vad du ska göra innan du utför återställningen av data.
Redigerat:
Förutom risken att Windows skriver till disken så använder de flesta NAS internt ett filsystem som inte Windows kan hantera, dvs något annat än FAT och NTFS.kulle skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
SystemRescueCD är bra eftersom den inte gör något "magiskt." Den automonterar inga diskar osv.Mikael_L skrev:Du menar typ kommandoprompten, på windowsspråk?
Ja det är inga större problem förutom att jag kan endast rätt få unix-kommandon, och nästan inget av scriptspråken.
Lite datoranalfabet är jag, ja. Eller mest att jag inte lärt mig flera språk och dialekter. På tiden det begav sig så hackade jag i DOS så det stod härliga till, men det är ju rätt blekt och barnsligt jämfört med vad man kan göra och bör kunna i UNIX.![]()
Så, vill du göra det manuellt så är det ganska enkelt. Starta och logga in. Kör valfritt program för att hitta din disk och partition du vill titta på. Enklast är kanske gparted (kan startas både från meny och kommandorad) så får du ett grafiskt gränssnitt som visar vilka diskar och partitioner och vilka filsystem som finns. (Det är egentligen till för att ändra storlek/flytta/formatera diskar/partitioner, men här skall du bara titta). Låt oss säga att din partition är på /dev/sdb2 (Alltså andra partitionen på andra disken i systemet. Hur diskarna numreras är slummässigt, men partitionerna ligger typiskt i rätt ordning och alltid samma i alla system).
När du vet vilken partition som innehåller filsystemet du vill titta på så säger du bara (t ex):
mkdir /mnt/raddamig
mount -o ro /dev/sdx /mnt/raddamig
Och sedan finns disken monterad read-only under /mnt/raddamig. Där kan du sedan titta på alla filer i lugn or ro, kopiera det du vill osv.
(Du ser lite screenshots o dyl. på en liknande operation, fast här rör det en windowspartition på http://www.nordloewe.com/tips_srcd.html
Om det inte går så får vi ta till andra verktyg dd_rescue osv. men det är en senare fråga.

