Min NAS (D-link dns-320L) har rasat ihop, jag har anledning att misstänka att disken är helt OK, utan det är antagligen hårdvaran som gett upp.
Nu har jag köpt en liten dockningsstation (SATA->USB) och innan jag pluggar in allt så undrar jag lite om det finns risk att windows sätter igång och skriver något skit på disken och ev sabbar/försvårar fortsatt arbete.
Jag har ingen aning, men tänker att Win kanske skriver ner någon volyminformation, eller indexerar disken för snabbare sökning eller något annat bus.
Vad tror ni?
Nu har jag köpt en liten dockningsstation (SATA->USB) och innan jag pluggar in allt så undrar jag lite om det finns risk att windows sätter igång och skriver något skit på disken och ev sabbar/försvårar fortsatt arbete.
Jag har ingen aning, men tänker att Win kanske skriver ner någon volyminformation, eller indexerar disken för snabbare sökning eller något annat bus.
Vad tror ni?
Det skulle nog jag gjort, jag tenderar att inte lita på windows alls när det gäller dylika situationer. Men - i ubuntu och de allra flesta stora distros nu så skrivs en ny katalog till disken som används till papperskorgsfunktionen, men jag kan inte tänka mig att det orsakar några problem. Inga garantier dock, jag är ingen linuxexpert, bara glad amatör.
Samma här, därav denna tråds existens.MaxPax skrev:
Kanske TeroM's program är bättre då?
R-studio heter den jag nyttjat. http://www.r-studio.com
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Japp. Det är rätt väg. För det första så monterar den inte disken om den inte sett den först, för det andra så kan du montera disken "read only" så skrivs garanterat ingenting på den.Mikael_L skrev:
Plugga bara inte in den i ett USB-chassi bara, så skall det inte vara några problem.
Jag skulle använda en rescue-distro, t.ex. knoppix. Det finns dock inget hinder för att köra på samma dator som du har ubutu på, koppla ur den befintliga hårddisken först bara.
och som LSA sa, mount:a ro så är det ingen risk att du skriver något av misstag.
Den där D-linken har ext3 som filsystem på disken (http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dns-320l-sharecenter-2-bay-cloud-storage-enclosure) så det kan du läsa direkt i lämplig linuxdist.
Koppla inte in den till windows, den kommer bara hävda att det inte finns ett filsystem på disken och vilja formatera...
och som LSA sa, mount:a ro så är det ingen risk att du skriver något av misstag.
Den där D-linken har ext3 som filsystem på disken (http://www.dlink.com/se/sv/support/product/dns-320l-sharecenter-2-bay-cloud-storage-enclosure) så det kan du läsa direkt i lämplig linuxdist.
Koppla inte in den till windows, den kommer bara hävda att det inte finns ett filsystem på disken och vilja formatera...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 201 inlägg
Min egen favorit är SystemRescueCD: http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepagetommib skrev:
Har allt man behöver.
SystemRescueCd är ett annat bra alternativ.
Om du använder ditt ubuntu så är det viktigt att du ser till så att den inte monterar disken skrivbar det ska endast monteras ro (read only) så inget går fel.
Den största faran är att operativsystemet monterar hårddisken skrivbar och eventuellt skriver något litet vilket kan leda till att du inte kan återskapa informationen eller att man gör ett misstag när man försöker återskapa informationen, därför ska det alltid endast vara läsbart.
Därefter så kopierar du all information med t.ex dd och sedan återskapar du informationen från kopian, försök aldrig jobba direkt mot originalet.
Du kan även använda dd mot en omonterad enhet men det är viktigt att använder rätt växlar så du inte gör något fel eller ett script som sköter det åt dig.
Den största faran är att operativsystemet monterar hårddisken skrivbar och eventuellt skriver något litet vilket kan leda till att du inte kan återskapa informationen eller att man gör ett misstag när man försöker återskapa informationen, därför ska det alltid endast vara läsbart.
Därefter så kopierar du all information med t.ex dd och sedan återskapar du informationen från kopian, försök aldrig jobba direkt mot originalet.
Du kan även använda dd mot en omonterad enhet men det är viktigt att använder rätt växlar så du inte gör något fel eller ett script som sköter det åt dig.
Redigerat:
Instämmer, kör någon Linux-variant, mycket tryggare. Chansen är också stor att en NAS använder ett filsystem som Windows inte förstår, så Windows lär inte göra så stor nytta i vilket fall.
Absolut säkrast är något i stil med dessa: http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&page=1&rh=i:aps,k:hard drive cloning device
De kopierar disken rakt av, bit för bit, utan att behöva förstå filsystem eller någonting. Sedan kan du i lugn och ro pilla med kopian för att få ut data.
Absolut säkrast är något i stil med dessa: http://www.amazon.com/s?ie=UTF8&page=1&rh=i:aps,k:hard drive cloning device
De kopierar disken rakt av, bit för bit, utan att behöva förstå filsystem eller någonting. Sedan kan du i lugn och ro pilla med kopian för att få ut data.
